Min häst slår med huvudet när man tar i tyglarna

naturligtvis kan hästen ha ont. Mkt vanligt är att det beror på att ryttaren har en ostadig hand som ger glappkontakt i tygeln i tid och otid. Ta hjälp av någon som är duktig. En bra ryttare kan i många (inte alla) känna om det är olat eller smärta.
Lycka till jenny

Sv: Min häst slår med huvudet när man tar i tyglarna

Att hästen känner obehag i munnen, kan man kolla med att rida "bett-löst" typ med hackamore. Om det "problemet" kvarstår kan det vara att hästen inte vill "sätta" sig bak, stel i höftled. Equiterapeut (muskler) eller Naprapat (skelett)

En i mitt förr stall hade en häst som gjorde så. Hon taog ut tansläkare men det var inget fel på tänderna. men det visade sig att det satt i manken när hon tog ut en ET. :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Förutom tipsen du fått, bla att kolla tänderna så kan det helt enkelt vara så att hästen inte litar på din hand. I det läget vill man inte låta hästen komma undan med det hela (förutsatt att den inte reser sej) utan fortsätta lägga ett stadigt tryck i handen utan att dra. När hästen lugnar ner sej och inte spänner emot så mycket ger men eftegift och berömmer. Sen kan manträna mer och mer kontakt och till en början kommer hästen troligtvis hata din hand menn håller du den stadigt (men fortfarande lös i armbågarna) utan att dra kommer din häst förhoppningsvis börja lite mer på din hand och våga sökasej till den. DÅ kan man gå vidare ett snäpp och dessutom be om sökning framåt/nedåt och avslappning. Först då är hästen redo. Försöker man fixera hästens huvud innan den litar på din hand kommer den låsa ryggen och då kommer ofta huvudkasten som på beställning.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
267
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama