Min häst slår med huvudet när man tar i tyglarna

T

tigerlill

Fick hem min foderhäst, sto 13 år svenskt halvblod,är inriden men slår jämt med huvudet när man tar i tyglarna.Vet inte om hon har blivit fel inriden,tänder. Är det nån som har några bra tips att ge . :rofl:

Tandläkare helt klart. För ont i tänderna kan göra vilken dressyrstjärna som helst till en problemhäst.

Om du redan har kollat det så är det kanske bäst att ta hjälp av en tränare om det är ett väldigt stort problem, vilket jag kan tänka mig att det är. :)

Hoppas det löser sig till sist!

Min häst kan dra till i tyglarna ibland, och hon är kollad av tandläkare och har ett bett hon trivs med etc. I hennes fall är det bara för att hon vill ha lång tygel, det är oftast när man saktar av från trav till skritt. En dålig ovana bara, som går att få bort på henne genom att vara konsekvent. Men ibland gör hon ju så ändå, men det beror inte på något annat än att hon "känner för det" just då.

Vad har du för bett?
Ett alltför skarpt bett kan uttrycka sig på ett sådant sätt.
Annars håller jag med övriga. Kolla tänderna.

Det behöver inte handla om tänderna. Min häst gjorde likadant när vi tog över henne. Hon var riden av en mer kunnig och erfaren ryttare innan som inte hade det problemet. Jag tror helt enkelt det var ett sätt för henne att protestera mot min ridning och/eller ett sätt att slippa jobba. Jag har tagit hjälp av instruktör för att hitta lösningar på bl a detta beteende. Tänderna är kollade av hästtandläkare och det var inga problem.

min arab gör på precis samma sätt.
men in hans fall så är det bara något han har fått för sig, ibland så går det hur bra som helst hela ridturen och ibland så rycker han och sliter som f*n!
jag tror att det i många fall kan bero på att hästen är otålig, vill fortare framåt eller nåt liknande?

Kolla tänder OCH övriga hästen. Min tös slängde dels pga hakar (som tidigare ryttare hävdade att de åtgärdat vilket inte var fallet...) men mest för att hennes sadel inte passade - hon hade ont ryggen. Nu för tiden slänger hon "normalt" mkt med hvudet, dvs när hon blir ivrig eller om man vill bromsa för mkt med handen. Hon har annars "huvudsläng i sig" sas, bockar aldrig utan kastar med huvudet när hon busar i hagen ;)

Det är en ful vana för att slippa arbete. För att få bort det ska du hålla kvar i tygeln samt dunka till en gång hårt med skänkeln när hon gör så. Många gör felet att straffa med handen, men det funkar inte.

Fejko.....menar du allvar?
Är du helt seriös?
*hoppas innerligt att du inte är det*
:cry:

Be en kiropraktiker kolla igenom hästen, min häst gjorde likadant en period och det visade sig att han hade en låsning i nacken och käket. Efter det var åtgärdat var det inga problem längre...

Jag tror säkert att fejko menar allvar.

Jag hade själv samma problem med min häst när jag köpte henne. Jag kollade tänder, sadel och allmän hälsa, allt var ok. Tog då hjälp av tränare som gav exakt samma råd.
-Håll kvar tygeln och jobba framåt. Efter konsekvent arbete slutade hon snabbt med detta och började arbeta istället.
Det var med andra ord ett sätt att slippa jobba!

Hon gör numera aldrig så med mig längre. Men med nya ryttare på ryggen däremot går hon gärna som en långsträckt ko med halsen och ruskar på huvudet så snart de försöker jobba.

Betyder det då att hon bara ont i tänderna/ryggen/benen/psyket just när de rider och det försvinner mirakulöst så snart jag sätter mig på?

Givetvis ska man fundera på om det är fel på hästen först, men allt går inte lösa genom att byta utrustning och raspa tänderna. Vissa saker är ren och skär uppfostran.

/cranberry

Har haft samma problem med båda mina hästar.
Det var när jag tog hem dem och började sätta igång dem. Vid dessa tidpunkter var ingen av dem speciellt välridna och hade inte heller någon vidrae kondis... När de fick lite bättre kondis och orkade jobba så försvann denna olat efterhand. Inget som försvinner på en dag! Ingen av dem gör så längre, om inte den gamla damen väldigt gärna vill galoppera (vilket hon har en stark förkärliek till) då kan det komma ett eller två släng... Men hon är 21 år nu så jag lägger inte någon större vikt vid det....är mest bara kul att hon är fräsch och vill röra på sig!!

Jag tror helt klart att det kan vara en vanlig olat (ingen är ju felfri) som går att träna bort, om det inte är så att hästen har ont någonstans vill säga....

Prova rida bettlöst! Många känsliga hästar med dåliga erfarenheter (och utan) tycker att alla bett gör ont/ är obehagliga. På en känslig häst kan en nätt och jämnt sträckt tygel, där ryttaren upplever det som att kontakten är mycket mjuk, vara alldeles för stark inverkan.

En häst som visar missnöje med betsling, men fungerar på bettlöst, tex sidepull, lär sig att få bättre förtroende för handen, vilket man oftast kan överföra även till ridningen med bett så småningom.

Kan ju vara många fel. Tänder, missnöje med bettet, missnöje med din hand, missnöje med din balans, missnöje med ditt sätt att ta tyglarna, ovilja, trots, osv osv. Medan du väntar på hästtandläkare kan du ju roa dig med att ta tyglarna LÅNGSAMT. Plocka en millimeter (börja på ytter), vänta och se vad som händer, plocka en millimeter till osv. Ofta tar ryttare tyglarna för fort och glömmer bort sin sits under tiden. Många svankar eller sätter sig i stolsits samtidigt som de tar tyglarna, detta leder till att hästens rygg blir undantryckt och den går upp med huvudet. Låt det ta tid att ta tyglarna. Kanske ett helt varv på fyrkantsspåret. Och bemöda dig om att ha sitsen med dig hela tiden. Sitt still, "uppe på" hästen och tryck inte undan den under dig.

Innan man förutsätter att hästen har en olat och bestraffar den för det.. Kanske man ska kolla upp hästen så att det inte råkar vara hästen sätta att tala om att
-" Aj Fan, det gör ont"!?

Hästar är ju ännu inte begåvade med förmågan att uttrycka sig verbalt utan endast via kroppspråk... Fast det visst du kanske redan? :devil:

Men eftersom hästen gör en protest är det väl troligtvis något som är fel.
Är det inte bättre att kolla upp det i stället för att göra som du säger ?
Du säger att det är någon dum ovana, men hur vet du det ?
Hästen kanske har ont, tycker det är obehagligt , inte vet jag men jag skulle iallafall kolla upp det!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
267
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama