Min häst skiter i sitt hö!!??

F

fritidsryttaren

Mitt sto är helt hopplös, hon bajsar i sitt hö, både ute i hagen och inne i boxen, ofta ligger det en hög precis framför boxdörren oxå, varför gör hon så, någon som vet?
Antar att det finns någon bra förklaring:confused:

Sv: Min häst skiter i sitt hö!!??

jag har tyvärr ingen aning... men hoppas att det är någon annan som vet=?? nyfiken :)

Återvinning! Du har en miljömedveten häst helt enkelt.

(med det menar jag att hon la tillbaka det där hon tog det,
inte nödvändigtvis att hon skulle äta det igen.. det vore ju
inte så fräscht.)

:D

byt plats på höet?
kan vara så att hon vill ha sin toalett just där...

Eller så är hon som min pålla. När hon blir sur (tex stått inne lite längre än vanligt) så protesterar hon genom att bajsa i höet eller kissa/bajsa i vattenhinken.

Eller så är det bara en fix ide.
Hon kanske inte är nöjd med maten :p

Antagligen dålig kvalite på fodret.....

Skulle hon bajsa i höt om det är dålig kvalite? Låter lite väl konstigt? För mycketet är svårt o säga då hon oftast inte bajsat när jag släckt men på morgonen.

Antagligen dålig kvalite på fodret.....

Ooook, det var en intressant teori.
Enl min erfarenhet gör en del hästar så bara, vissa har en toalett och boxen är jättelätt att mocka, andra är "skitgrisar". Skaffa hönät eller höhäck så hästen inte behöver äta bajs/lämna höet med skit på...

Jag vet en häst som alltid bajsade i sitt hö, eller bäddade med det. Uppskattningsvis mockade ägaren ut 10 kilo hö av de 20 kilo hon gav per dygn. Allt foder ingick nämligen och ägaren passade på. Så blev stallägaren varse hur det förhöll sig och sa åt ägaren att max 12 kilo ingick.
När dygnsgivan minskade åt hästen upp sitt hö.

Jag har lite samma erfarenhet med mina hästar. De bor i uteboxar, och ibland när det varit riktigt kallt ute har jag gett några kilon extra
natthö. Många gånger har de bara bäddat med det, eller dragit runt det i boxen.

Immer

Min häst gör också så, skiter i höt alltså. Jag har tolkat det så att han är färdig med maten. Sedan fattar han inte att det kan vara gott att ha lite kvar framemot morgontimmarna. Har provat att ge mer och även mindre hö över natten, eftersom det då olyckan är framme mest. Detta har dock inte hjälpt. Han har dessutom lärt upp sin stallkompis detta, som var ordentlig i början. Kanske han vill ha nytt hö eftersom det "gamla" blivit äckligt?:idea:

en häst jag hade kissade nästan jämt sitt hö... spelade ingen roll vart det låg....
han fick rätt mkt hö...och som tur va kissade han inte på allt...

tror han trodde att det skulle stänka mindre på benen..

fast han hade massor med spån i boxen

han gjorde även så i hagen...

Jag har noterat en sak med våra hästar. Vi har fyra hästar alla går nu på lösdrift och stallas alltså inte in nattetid. Två av hästarna har tidigare varit installade nattetid. De andra två har alltid gått på lösdrift d.v.s aldrig varit installade.

De två som aldrig varit installade skulle aldrig använda sitt hö som gödselstack utan de går långa vägar för att gödsla sig. De två som däremot varit uppstallade tidigare står och gödslar sig rakt ner i höt om det är där de står för tillfället.

Mitt sto är helt hopplös, hon bajsar i sitt hö, både ute i hagen och inne i boxen, ofta ligger det en hög precis framför boxdörren oxå, varför gör hon så, någon som vet?
Antar att det finns någon bra förklaring:confused:

Vet ej varför . Men lägg höt i hönät eller nåt ..

En höhäck kanske. Eller så får du lägga hö i varje hörn.

Alla hästar i vårt stall bajsar i höet utom mitt sto och en annan häst som bara får 2 kg hö. Dom är hopplösa, nej men dom får väl för mkt.

Revirbeteende - om de bajsar eller kissar i höt - är det mindre troligt att någon annan häst vill eller vågar äta av det.....
Hundar gör också så.....

Hm, ja. Min egen häst är väldigt "renlig", skiter aldrig ens nära maten utan går snällt till toaplatsen :p

Men de andra skiter helt enkelt där dom står, dock aldrig I maten som tur/bra är utan de äter upp allt sitt hö.
Men det har ibland hamnat i vattenkoppen, ligger alltid en hög precis innanför dörren, alldeles bredvid höhögarna i hagen där dom stått och ätit osv.

En häst på ridskolan, skiter ALLTID i vattenkoppen :eek: Som om hon står och prickar in den. Det tycker jag är riktigt märkligt faktiskt?
Det sitter en lapp på boxdörren att man måste rensa koppen varje dag och fylla på hinken hon har fått i stället, för att hon bajsar i vattenkoppen.

Skiter hundar i sina matskålar menar du? Eller du syftar på vilda hundar? Trodde djur undvek att bajsa i maten pga att undvika parasiter. Så gör ju hästar på betet t.ex, de äter inte gräset där de har bajsat.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
879
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp