Sv: min häst ser spöken och blir 'rädd' finns det...
hade en häst som blev rädd för stenar, sin egen skugga, blad, buskar allt när vi var ute och red. Det jag gjorde då var att sjunga och berätta historer för henne. Istället för att skritta när vi red ut så travade jag mesta delen för att hon inte skullekunna stanna och backa och börja trixa. Det gick inte att göra nedsittning eller ens lättridning ute på slingan för hon hoppae från sida till sida så det enda var att korta stigbyglarna 4 hål och stå i lätt sits. Efter ungefär halva slingan så lungnade hon ner sig och började suga på bettet istället för att gå och kolla på allt och vara sten hård och med ådrorna på utsidan..
Men det jag har märkt också är att om jag är med en häst som börjar titta på någonting så blir jag väldigt nervös och stel, och det gör hästen stelare. så det gälle mycket att slappna av, få hästen att tänka på annat, dom är ju ganska lättlurade och dumma på det sättet.
Jag var på horseshow i gbg på mässan och där fanns det ett svensk företag som sålde nått fodertillskott som lungnade ner extremt strirriga hästar. kanske nått som man kan kolla upp om det verkligen är så där extremt.