Min häst lossar pälsen sedan kommer vinterpälsen? HJÄLP!

H

Havannis

Hästägare "hjärta" päls i denna årstid = sant?

Vi alla vet ju att denna övergång från sommar till vintern bidrar ju även till att hästarna börjar se ut som hårbollar. Men inte Mayenne(hästen på bilden)! Hon lossar alla sin päls hon hunnit fått lite granna av och under den där fina ljusbruna pälsen som hon en grunden så kommer det fram en HEMSK RÅTTFÄRGAD NAKEN häst istället! Asså vad äre frågan om min häst skall sätta päls inte tappa den och bli ännu mera naken. Hon ser ju ut som en råtta och ser praktiskt taget RAKAD ut, fats jag INTE har rakat hon.

FÖRE & EFTER BILDER!!!!!

P1040125.JPG

FÖRE! DETTA var för ENDAST 2 veckor sedan. Här hade hon börjat fått tjockare päls och hade sin normala fina ljusbruna färg.

P1040149.JPG

EFTER!! :O NU IDAG är detta kort fotat. Hon ser ju ut som en RÅTTA! :O gah!!! Buuuhuuuuuuuu!!!!

Någon som vet, är detta normalt?

Förra vintern rakade ajg Mayenne denna period, men Mayenne är ej så igång än så jag tycker ej det behövs. Så hon kanske hade gjort såhär förar vintern om jag ej rakat hon? Detta är ju bara andra vintern jag har henne så. Men ändå...

Goj (min andra häst) sätter päls och lossar INTE på detta sätt! Han får lossar ju hår, ja visst det gör alla hästar då dom sätter vinterpäls men ej ALL PÄLS! :O

Måste erkänna jag gillar Mayenne hellre som "hairball" än NAKENRÅTTA! ;O Detta är verkligen dagens dilemma, för min del..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min häst lossar pälsen sedan kommer vinterpälsen? HJÄLP!

När jag fick min häst som hade vart ridskolehäst i 11 år så blev han precis naken i samband med byte av sommar till vinterpäls..

Jag fick tipset att börja med Steeljoint och gjorde det(gav i ca 1 år), har sedan dess ALDRIG mer haft bekymmer med pälsen. Han är en isbjörn numera och blir inte naken.

Ej heller man och svanstillväxt.

Innan min tid så hade hästen i fråga nästan 0 pannlugg och mycket lite man, nu växer det som ogräs.. Tror att det var något som hans kropp saknade som fanns i just Steeljoint.

Har haft honom i 10 år nästa år.. Han blir då 27 år och har fortfarande samma pälsväxtlighet..

Sen om det funkar för andra, det vet jag inte, men man kan ju hoppas..

Hej!
Men när din häsr var så förut fick han aldrig någon riktig vinterpäls då tidigare?

Jag har ju faktiskt kolat på steel joints mineralerna och tänkt börja ge dom, men efetrsom min häst även är lite lätt svårfödd så tänkte jag börja ge biopromin istället, ngt liknande fats det är lite bättre för tarmnen och magsmältningen typ.. ah minns ej har det skrivet men orkar ej leta.. Men det är iallafall typ samma fats jaa.. hur som helst så hade jag börja ge det! :)

jag tycker de ser ut som svettexem.. de brukar ju lossa partier med päls om svetten får ligga och gro. ser precis ut så.. de har ju släppt i fält och ser helt ingrott ut där sadlen legat.

prova duscha henne och shamponera så du får bort svetten så blir de nog bättre.. :)

Ja, jag hade verkligen PRECIS ridit hon då det fotades så. Jag förstår att hon är lite svettig där sadeln legat :P XD

Men jag skall duscha hon och se om det blir bättre :) Tack för tipset!! :)

hur brukar du göra efter du ridit på de svettiga områdena? alltså hur gör du med svetten? :)

asså om hon är jätte svettig som t.ex efter träningar ibland så brukar jag duscha hon! Annars så gör jag som jag blev lärd på Strömsholm, borstar efter ett tag. Jag tror knappast alla står och putsar sina hästar på varje svett fläck.

min erfarenhet är att de ofta brukar kunna få svettexem om man bara borstar. varierar självklart mellan olika individer, hur svettiga dem blir och hur noga ägaren är. kanske kan vara noga att iafl svampa hästen om den blir svettig. eller duscha ordentligt med jämna mellanrum.

det knasiga är att hon mest stått dom senaste 2 veckorna, kslal hela pälsen då trilla av bara för något ridpass? :S

men skall tänka på dte, man vet ju aldrig min häst kanske är jätet känlig =)

Någon som tycker det liknar ringorm?
se bild: http://3.bp.blogspot.com/_enlvAbc90b...h/P1040149.JPG

det tycker inte jag, men måste få fråga!
vad kan det annars vara?
Vitaminbrist?
eller någon som vart med om liknande att eran häst tappar all päls i samband med sättning av vinterpäls och lossning av sommarpäls? just nu är min häst typ naken! vet. sa att ajg ej behöver oroa mig men måste fråga er!!!!

Senast ändrad av en moderator:

Länken funkar tyvärr inte, tror den är förkortad (det står "..." i mitten, det brukar vara tecken på det). Högerklicka på bilden och tryck på egenskaper, där står den kompletta adressen. :)

Någon som tycker det liknar ringorm?
se bild: http://3.bp.blogspot.com/_enlvAbc90b...h/P1040149.JPG

det tycker inte jag, men måste få fråga!
vad kan det annars vara?
Vitaminbrist?
eller någon som vart med om liknande att eran häst tappar all päls i samband med sättning av vinterpäls och lossning av sommarpäls? just nu är min häst typ naken! vet. sa att ajg ej behöver oroa mig men måste fråga er!!!!

men hoppas denna lnk funkar! http://3.bp.blogspot.com/_enlvAbc90bY/SuX3WugJb7I/AAAAAAAAAuc/alh9HiwrRyk/s1600-h/P1040149.JPG :)

Det där ser inte normalt ut.
Fråga Vet.
Antar att det är ett fullblod.

Nu har jag inte sett bilderna men min häst tappade nästan all sin vinterpäls innan hon började sätta sommarpäls i våras. Hon såg alldeles loppäten och tunnhårig ut. Tog ut vet. och vi kom fram till att det nog kunde vara B-vitaminbrist eller bandmask. Hon fick B-vit spruta, blev avmaskad och jag började ge henne extra B-vit i maten, sen tog det ca två veckor och hon började sätta fin päls. Till saken hör att jag alltid har gett extra B-vit vid pälssättning, men slarvade med detta i våras.

Mvh Jenny

jag har vart på vet. stationen idag och dom där sa att det mycket väl kunde vara vitamin brist eller hormon rubbningar.

sedan kollade vet på hon för någon dag sedan och han sa bara att det inte fann så mycket att göra efter noggran koll och att jag inte behövde vara så orolig och att det akn vara vberist på någon vitamin. men jag har beställt efter vitaminer nu som tydligen skall vara jätte bra också mot päls, dom kommer dock inte förrän nästa vecka. men det ser ju som lite halskabbigt ut :S vet. sa det ser "skummare" ut än vad det är.

Men ja jag vill ändå kolal med er andra för att se om det har vart sä här för någon av er och om det då var vitamin brist för er som min vet. sa att det ev, kunde vara..

Minn häst hade Bandmask i sommras, men hon är avmskad mot det i juli! Så bandmask akn det ej vara då jag skickade in träckprover och fick avmaskningsmedel till hon för det..

Det där ser inte normalt ut.
Fråga Vet.
Antar att det är ett fullblod.

ah det är ett fullblod!
har haft hemma vet pch frågat flera vet.

men håller med det ser ju rå skabbigt ut.. Min häst liknar en nakenråtta, nästan så.. ochh on som brukar vara så brun och fin i pälsen hon brukar var nästabn ljusbrun, men ja pälsen trillade ju som av och i och försig så håller ny päls ser det ut som och känns som att växa ut nu, en ljusare päls då..

men vet. sa till mig att detta kan vara typiskt vitamin brist!

Märkligt.
JAg fick hem en unghäst från mellansverige för en dryg månad sedan. Hon hade inte hunnit sätta vinterpäls då men började tappa lite av sommarpälsen kort efter att hon kom. Det är ju normalt innan vinterpälsen kommer men det bara rasar o rasar hår... Nu är hon fläckvis helt kal.
Mår bra i övrigt, blank och fin, pigg och glad förutom att pälsen faller av på kroppen. Hon har täcke på och det är bara där täcket ligger som pälsen lossnat. Men jag tror inte det är täcket eftersom hon hade börjat tappa pälsen innan hon fick täcket.
Hon står på uträknad foderstat med alla behov täckta. Men här har vi ju både ny miljö och foderbyte.

Ett par hästar hos oss har fått så i samband med fällning både höst och vår, inte lika mycket som din men på ungefär samma ställen. De har fått B-vitaminspruta av vet. och blivit bra på bara några veckor.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästvård Nu börjar det bli lite kallare och hästarna börjar sätta vinterpäls. Vissa börjar raka de för att de inte ska bli svettiga, och andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 575
Senast: Aionee
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 239
Senast: SusieQ
·
Hästvård Den uteblivna vintern eller skall man kalla det den mkt sent uppdykande vintern har spelat totalt spratt med hästarnas päls här hemma...
2
Svar
24
· Visningar
3 833
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar