Min häst liiiider

Hambo

Trådstartare
Min Islänning lider i sin päls, det är ju vårvärme här i skåne .
Vad händer om jag klipper honom på bringan och lite på
halsen sen när kylan väl kommer, fryser han då ?
Jag har bara klippt honom en gång och det var i våras.
Han blev en annan häst .
Men vad händer om det blir en varga vinter ?
Hej från en funderande Hambo

Sv: Min häst liiiider

Klipp du, hals och lite på bogen påverkar inget. När du ger dig på att klippa magen, då råkar du ut för att behöva täcka om kylan blir stark eller marken kall och blöt. Annars ska du inte behöva täcka för en så liten klippning.

Tack så hemskt mycket för ditt snabba svar Boj !
Jag ska försöka åtgärda detta i eftermiddag !

Hej från en Tacksam Hambo

Svar ja, det ska inte behöva stöta på problem. Hade en sådan klippning förra året på unghästen, han var inte täckad under vintern och hade ej heller problem med det.

Jag klipper hals, bringa, bog och ca 1/3 av magen (främre delen då) + mellan frambenen. Det har jag gjort i tre vintrar nu, och hästen går ute utan täcke. Han har aldrig sett frusen ut vid intaget på kvällen.

Min häst går på Lösdrift samt att jag kan ju inte
veta hur vintern kommer att bli !
Tack igen Boj !

Hej från Hambo

Jag har klippt min islänning på halsen och mellan frambenen. Min jättevarma knabstrupperkorsning som är mycket aktivare i hagen har jag klippt hela "underredet" på, tror det kallas jaktklippning. Båda går på utedrift och skulle de frysa så lägger jag på täcke såklart.

Det är bara det att jag INTE VILL täcka honom .
Han tror han är sjuk då och lider ännu mer !:crazy:
Hej från hambo

En kompis klipper sin islänning och han går på lösdrift utan täcke. Dock skiljer det sig självklart från häst till häst, men tänk bara på att klippa så att han hinner vänja sig innan vintern kommer.

Jag klipper alltid min irländare på hösten då han sätter päls a la shettis och mår dåligt(får "koliksymptom") när det är varmt.

Klipper hals, sidorna och under magen men sparar över ryggen och häcken såklart.

Han uppskattar det verkligen.

Tack för tipsen .
Jag skulle klippa honom igår, eller rättare sagt en tjej som har vanan inne .
Men skären funkade så klart inte, så jag ska lämna in maskinen för " Vässning"
Hej från hambo

Jag har nyss vart ute och fått min islänning friserad. Det var första gången han blev klippt och jag blev nöjd :) Han har en så fruktansvärd päls så det forsar nästan av halsen på honom när jag vart ute och ridit, så jag tror han kommer tycka detta är gött :)

Lite bilder på resultatet:

31675_1224078157.jpg

66548_1224078187.jpg

94089_1224078218.jpg

22857_1224078251.jpg

Min Islänning lider i sin päls, det är ju vårvärme här i skåne .
Vad händer om jag klipper honom på bringan och lite på
halsen sen när kylan väl kommer, fryser han då ?
Jag har bara klippt honom en gång och det var i våras.
Han blev en annan häst .
Men vad händer om det blir en varga vinter ?
Hej från en funderande Hambo

Finns ju en klippning speciellt för islänningar det vore kanske en idé :p
http://images.google.se/imgres?imgu...?q=islandsh%C3%A4st+klippning&um=1&hl=sv&sa=X

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 231
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 580
Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 072
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII