Min häst kissar inte.

N

Norberg90

Har en 8årig valack. I måndags när jag mockade fanns bara lite kiss. Blev fundersam då jag nästan mockar ur en kärra piss varje dag. Igår fanns inget kiss i boxen överhuvudtaget, och inte idag heller. Han dricker som vanligt och verkar inte vara påverkad. Vet ju inte om han kissar ute men tycker det är konstigt att han inte kissar från 20.00-08.00 när han står inne.
Något jag la märke till i måndags var att han inte ville gå fram riktigt i ridningen,han var sur (som han alltid är i början men det brukar ge med sig fort) Men den här gången var han sur längre. och att han sparka högt bakut i galoppfattningen (som han inte gjort på jättejätte länge)

Någon som har någon idé ?

Sv: Min häst kissar inte.

Kolla så att han inte har fått "bönor" i fickan över urinröret! Smegman (flensost :angel: )bildar tillsamans med smuts och damm små kulor som inte trillar ut på valackar. Detta kan göra mycket ont och kan leda till väldiga problem om man har otur :(

Veterinären kommer ut och ska ge lugnande till min valack imorgon så att snoppen ska falla ut och jag kan pilla bort dessa "bönor", som som tur är inte hunnit bli så stora.

Så mitt tips är att känna själv (om han inte är väldigt känslig för beröring vid skapet) eller ta ut vet.

Lycka till!

Jasmine

Okej. Tack, får kolla upp det. Han är lite känslig för beröring. Men jag får testa.

Jag är stum av förtvivlan. I fredags kom veterinären ut eftersom han fortfarande inte kissade. Bara en liten liten pöl. Hon kände på urinblåsan och den var inte särskilt fylld,hmm skumt då han dricker en hel del. Däremot kände hon att han var lite förstoppad samt lös i magen?! Hon tog blodprover och ringde senare på kvällen: njurvärden ua blodvärden ua.
Det är sjukt, varför kissar han inte ?!
Han har nu stått inne sen i torsdags förmiddag. Super lite kiss. Ringde veterinären idag igen, men hon sa att eftersom allmäntillståndet är normalt så ska vi avvakta..

Någon som har haft liknande problem?! Vad sjutton kan det vara?

gav vet lugnande och tittade på snoppen hans? och har han hängt ut den något när du vart med?

om han dricker men inte kissar finns risk att kisset hamnar inne i hästen..

Har du bytt strö eller bädd? Min häst visade koliksymptom var och varannan kväll som helt plötsligt slutade en vacker dag i våras.. Visade sig att han inte ville kissa i spån utan i halm :rofl:

Du kanske ska rådgöra med en annan vet?
Fick du några råd ang förstoppningen?
Undrar också om hästen sederades?

gav vet lugnande och tittade på snoppen hans? och har han hängt ut den något när du vart med?

om han dricker men inte kissar finns risk att kisset hamnar inne i hästen..

Ja, han fick lugnande för att hon skulle känna i honom. Men han släppte inte ut den :( Och jag har inte sett honom stå med den ute på hela veckan. Han brukar alltid ha den ute när han står och slappnar av.

Lite lite kissar han, annars skulle njurarna vara döda. Men det verkar inte som om han samlar på sig vätskan heller, för han har inga vätskeansamlingar.
Lite vätska går åt för att han är lös i magen. Och lite tar ju kroppen alltid upp

Du kanske ska rådgöra med en annan vet?
Fick du några råd ang förstoppningen?
Undrar också om hästen sederades?

Igår när jag pratade med veterinären sa hon att om han inte kissat idag så skulle vi ringa strömsholm. Och jag var ute nu på morgonen. Bara jätte lite kiss :(
De anser det inte akut vilket gör att vi bara ska avvakta tills han blir dålig?!
Han fick kramplösande och sen gav jag honom massa paraffinolja.
Ja, han sederades.

Hmm, ja såg det sen (om sedering).

Kan man inte ge hästar urindrivande? Det gör man ju till människor. Kramplösande och paraffin - det verkar ju vara mot förstoppningen - kanske kan det finnas samband? Förstoppning/o-urinering?

Har ni klurat ut vad det var? min häst lider av samma sak och veterinärerna står som frågetecken! Hjälp!

Kan bara skriva av egna erfarenheter, min valack kissar inte på hårda underlag, så som ute eller i dåligt spånade/halmade boxar. Det är ett jätteproblem för oss på tävlingar eftersom han inte kissar i transporten.

Han står nu med högt halm i boxen, och då har hans problem upphört.

Prova att spåna/halma upp boxen mer än vanligt för att se om han tycker det är otäckt när det skvätter.

Läs min tråd som heter "hjälp!" så får du läsa hela händelseförloppet. Börjar bli desperat men nu, ikväll var det äntligen en veterinär som lyssnade på mig.

Har en 8årig valack. I måndags när jag mockade fanns bara lite kiss. Blev fundersam då jag nästan mockar ur en kärra piss varje dag. Igår fanns inget kiss i boxen överhuvudtaget, och inte idag heller. Han dricker som vanligt och verkar inte vara påverkad. Vet ju inte om han kissar ute men tycker det är konstigt att han inte kissar från 20.00-08.00 när han står inne.
Något jag la märke till i måndags var att han inte ville gå fram riktigt i ridningen,han var sur (som han alltid är i början men det brukar ge med sig fort) Men den här gången var han sur längre. och att han sparka högt bakut i galoppfattningen (som han inte gjort på jättejätte länge)

Någon som har någon idé ?

Min häst gillar helt enkelt inte att kissa inne har vääldigt sällan kissat inne holler sig tills han kommer ut och kissar då han gått ut.han vill ha torrt och rent i boxen bara.

Åk till kliniken och kolla efter tumörer på snoppen! Min häst hade så förra året och först provade vi med att operera bort en del av snoppen men det kom tillbaka så nu är han helt snopplös.
Piggare och gladare häst får man leta efter :)

Hej!
Har varit med om det här två gånger också! Båda var hingstar, runt 2-3 år och araber! Ínte släkt med varandra och inte heller samtidigt då det var väl ca 10 år mellan gångerna.
Den första kissade inte på ca 1 vecka! Vi upptäckte det nog mest att han kissade ALLTID när man öppnade stalldörren på morgonen! Ingen feber eller allmänpåverkan, ngt slö möjligen. Vetten hade ingen aning om orsaken! (Det här var på mitten av 80-talet så dom veterinära möjligheterna var inte på långa vägar så stora som nu.) Han fick stå kvar på box i ett par dar till har jag för mej enl. vet inrådan. Men eftersom jag tyckte att han började få koliksymptom så tog jag ut honom i lina (på eget ansvar) och fick honom att trava runt några minuter.
Och se, det hjälpte:banana: Han kissade litervis ett tag senare. Dock kunde han ha svårt att komma igång med kissandet på morgonen men min gamla pappa kom på att om man vred på vattenkranen så det porlade ner i en hink så flödade det inne i boxen också:idea:
Han hade dom problemen kvar under nåt år sen försvann det av sej själv!
Nästa kille upptäckte jag det genom vaga koliksymptom. Longerade ett par gånger under en kväll och sen var det problemet löst också!
Vet fortarande inte orsaken till dessa problem en tanke hos oss var urinsten. Vet inte ens om hästar kan få/ha det men, men....

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 612
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Senast: ainasoja
·
Hästvård Min valack står som ett ljus på släpet iväg till träning/tävling men blir så gott som alltid orolig och trampar runt/sparkar under...
Svar
7
· Visningar
2 679
Senast: MalanMjöl
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 693
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka