Min häst hostade, vad är detta?

D

dockan_

Nu i 3 dagar har min pålle hostat 3 ggr på raken när vi var ute och red, sen bara frustade hon efter det som vanligt.. Sen är allt som vanligt igen
Sen igår sa dom i stallet till mig att hon hostade i boxen på morgonen, antagligen för att det var dammigt, för de hade tydligen vart dålig luft och fler hästade hostade då.
Nu går hon på halm som underlag i boxen, vilket är dammigt. Men de har jag blötlagt nu, samt hösilaget som torkat har jag blötlagt.

Vad kan detta vara? Jag börjar bli orolig.. Idag har jag inte hört henne hosta, den lilla stund jag var i stallet.

Stallet är öppet på natten, minst 1 dörr iallafall.
Hjälp mig.

Sv: Min häst hostade, vad är detta?

Min häst har också haft problem med hosta senaste veckan. Enligt vet. är det många hästar som har det nu, kanske pga. de snabba temperaturförändringarna. Om jag var du skulle jag öppna stallet så mycket som möjligt på natten, och ha hästarna ute så mycket det bara går. Min har blivit bättre efter att jag öppnade ett fönster i hans box, och alltid ryktar ute. Annars är det bra att blötlägga som du gjort, och aldrig sopa när hästarna är inne/på väg in. om det inte går över bör du kontakta vet.

Jo, de verkar som att det är något som går nu, vad gäller hostan.
Annars om hostan fortsätter finns det väl alltid tillskott, som får bort den? . Vitlök sägs ju vara bra? De gav jag henne lite idag. O ska fortsätta med det.
Annars finns det andra pulver också som tas med maten.

Tack för svaret iaf.
Kram

Min häst hostade också idag när jag var ute och red.... Min pålle har också halm underlag som är ganska dammigt om dt kan vara så..
Som amk skrev kanske dt kan ha lite md temeraturförändringarna...

Jag har hört att hästar kan börja hosta när de byter päls eftersom det tar ganska mycket på krafterna. De blir lite allmänt krassliga.. men jag har ingen aning om varför... det här inlägget gjorde ju varken till eller från...:crazy:

Man blir så jävla orolig, för hosta är ju verkligen inte bra. :/ så..

Antagligen någon form av bronkit troligtvis (det är oftasts så) orsakad av någon form av mögel eller annan allergi! Börja med att kolla så att grovfodret och halmen (byt gärna ut halmen det tipset fick jag av vet då min häst hostade) är bra luktar friskt och ej dammigt det är dammert som ser ut som rök då man tex delar en bal som är "farligast". Halm skördas ju på hösten och då är det fuktigare på nätterna och större risk för mögeltillväxt.

Nej det är inte alls kul när dom börjar hosta. Har ett sto som hostade men det hjälpte när vi blötte höet och de hade du ju redan provat. jag vet inte vad de kan vara annars...

Om det bara är den här tiden & inte hänt förr så kan det vara den här perioden, många hästar får luftvägsproblem nu, speciellt de med kronisk bronkit, de får tillbaka sina symptom speciellt på våren.

Min häst har också lite problem med hosta. Trodde tidigare att det berodde på hösilaget. Men hösilage ska inte damma, men kan göra det.
Slutade att vattna det, och fick mig en funderare. Spånet är boven, helt klart. Det dammar något otroligt när det är nytt. Därför vattnar jag det när jag lägger in nytt spån, sen ska jag byta till torv nästa höst.
Halm är det värsta en hosthäst kan stå på. Jag hade gjort som du nu gör, vattnat halmen och sedan hade jag bytt tll torv, pappersspån eller något annat dammfritt nästa höst.
Se också till att du ryktar henne utomhus de dagar det går. Se över ventileringen i stallet, är den väldigt dålig hade jag bytt stall eller satt hästen på lösdrift.
Hosta kan göra att hästen blir obrukbar, och ska behandlas i tidigt stadium!

Min hostade också för några veckor sedan. La till vitlök i fodret och ett homeopatiskt cellsalt nr 4 och bad de andra kolla läget. Hon har inte hostat denna veckan så tja ..........
höet har förståss varit lite dammigare på sistone så kan ju också varit det. allergi??? Hon är ingen hosthäst annars

Min new Forest är allergisk mot damm, vilket började med några host då och då. Genom åren med miljö ombyten o så har det blivit sämre. Han kan inte stå inne alls längre, bara utebox eller lösdrift. Han står på torv, äter hösilage och får betfor + fibergi. Ger honom vitlökspulver och Dominal - alger, ska vara slemlösande. Så fungerar han utmärkt, han kan hosta om man rider i en dammig paddock eller borstar en väldigt dammig kille inne.

Skriver inte detta för att skrämma dig, utan för det att är mycket bättre att ta till "större" åtgärder för att få bort hostan än att det blir som det blev för min ponny. Vi gjorde det åtgärder som behövdes för att han skulle bli av med hostan såsom ex. torv o vattna hö. Men ibland funderar jag på hur man hade varit om man ex. bytt till utebox o gett hösilage direkt när hostan kom för över 10 år sedan :confused: Men vissa åtgärder är ju svåra att få igenom på det stallet man står oxå. Lycka till!!!!

hej

Det var en stund sedan någon skrev här i tråden, men måste bara skriva lite...Två av mina hästar hostar nu (helt plötsligt) några ggr när man rider....Jag tror att det beror på att hösilaget torkar mkt fortare nu när det är varmt än på vintern...Det känner man om man tar i det, så det vattnas och blötläggs för fullt...Längtar tills det går att beta. Hästarna är inte helförtjusta i hösilage nu när de kan knapra lite gräs...Har också en känsla av att det hostas en del bland hästar nu. Stämmer det?

Vad är skillnaden på hosta om det är förkylning eller dammhosta? Rinnande nos? Kanske det har med fällningen också att göra som någon skrev förut...att de blir lite reducerade. De var förkylda hela bunten förra våren vid denna tid....Är det inte det ena så är det det andra...:(

Precis!

Båda mina har varit det i varsin omgång, behöver inte alltid vara dammhosta, allergi, mögelreaktioner etc. Speciellt på våren och hösten kan det komma virus precis som för oss människor.

Skönt att se att fler har samma problem som mig. Mitt sto har hostat i en vecka ganska exakt. I början kom det upp gröna snorklumpar men nu hostar hon bara. Ingen feber.. OO missar massa tävlingar, men så är det. Bara hon blir frisk.

Men nån mer som vet vad detta kan vara för en hosta? om så många nu har fått det? Kan det bero på pälsfällningen? När ska man tillkalla vetrinär?

Om hostan inte går över på ett par veckor, om det verkar vara slem som har svårt att komma upp, jag ringde vet efter två veckor dåhon hostade i början av ridpassen och fick upp slem. Han skrev ut slemlösande, Fabrol 10 dagar, efter ytterligare en vecka med skritt varannan dag och medicin var snoret grönt, och ytterligare en vecka till travar hon utan hosta, vilar dock forfarande men är frisk från sin förkylning. Jag vattnar givetvis höet och har henne ute mycket. hon hade aldrig feber.

Eftersom min häst inte blev bättre från hostan har vet. varit ute idag. Fick penicillin, han trodde att det är streptokocker av något slag. Så nu är det medicinering i en vecka, hoppas att allt löser sig.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
984
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 503
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka