Min häst har inte gått i islandshästskolan...

Gry

Trådstartare
Alltså, enligt "rasstandarden" ska väl en isis per defininition vara "säker" på fötterna i skog och mark. Min häst har inte läst den boken...

Allvarligt?! Varför kan min häst inte vara en normal häst! När vi rider på en väg går Affe och kollar, säg, till höger, då går han också till höger, av vägen, ner i diket och hoppsan! Var det ett staket där! Ut på vägen igen... oj, en stig?! Spännande, den går vi in på- och oj en sten låg där. Mysko...- smack rakt in i ett träd... hoppsan. Kanske ska ta och kolla mig för. Titta träd... oups, snubblade jag på en gren. Och oj, där var en sten också... hehe. Ett träd till. Hoppsan jag gick visst in i en buske.

Jag förstår så väl min fars importerade hopphäst som levt sitt liv i en box/ slätt ridhus/ 2 tim i en liten minihage i Holland. Han var exakt likadan. Helt hopplös att rida i skog och mark. Han snubblade på Allt som inte var ett hinder, liksom. Gick rakt in i träd, buskar, grenar etc. Var helt enkelt inte van. Min häst är uppväxt, uppfödd och riden mitt på Småländska höglandet. Han borde veta bättre. I början tog jag det för unghästovana. Men nu kan jag knappast skylle på det längre...

Jag blir tokig av att rida ut på honom. Känns lite hopplöst att få styra en häst kvar på vägen eftersom han alltid går åt det hållet han tittar och fokuserar så mkt på det han glor på att han snubblar på allt- inkl hans egna fötter.
 
Sv: Min häst har inte gått i islandshästskolan...

Rasstandard tar inte hänsyn till uppväxt sätt.;)
 
Sv: Min häst har inte gått i islandshästskolan...

Du får väl rida honom i skogen också istället för att bara åka häst :)
 
Sv: Min häst har inte gått i islandshästskolan...

Haha, sådär gör Fáni också!
Jag har fått styra bort honom i sista sekund många gånger för att han varit påväg in i träd och haft tankarna på annat :D
 
Sv: Min häst har inte gått i islandshästskolan...

Vet en Haukur-avkomma som är sådär. Hon går liksom i sin egen lilla värld och krockar ibland med träd, blandar ihop benen och lite av varje :P
 
Sv: Min häst har inte gått i islandshästskolan...

Verkar sakna fokus framåt, gör han likadant i alla tempon eller är det framförallt i skritten?

Om det är framförallt då han får gå och "slöa" skulle jag höja tempot ett snäpp!
 
Sv: Min häst har inte gått i islandshästskolan...

En häst går alltid dit den tittar! Går han inte där du vill får du hjälpa honom helt enkelt om han inte går för egen maskin! Ha hela ridturer där du verkligen övar på att rida på raka linjer hela tiden. Ex, rider du på en väg, fokusera på att rida i mitten av vägen och tänk dig stup vid sidan av den strängen du precis går på. RID mer helt enkelt ;)
 
Sv: Min häst har inte gått i islandshästskolan...

Verkar sakna fokus framåt, gör han likadant i alla tempon eller är det framförallt i skritten?

Om det är framförallt då han får gå och "slöa" skulle jag höja tempot ett snäpp!

Ffa öka kravet för hästen att fokusera på jobbet, många hästar har en tendens till att stänga av eller som min häst ett tag. Han började ägna sig åt annat i sin omgivning, allt utom den som satt på ryggen.
 
Sv: Min häst har inte gått i islandshästskolan...

Kanske skulle hjælpa att ha honom i en skogshage till sommaren, en med mycket naturliga hinder? Annars att leda honom på ett kalhygge, får dær måste han tænka sig før.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 678
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 371
Senast: mars
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 095
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp