Min häst har ingen svans...

M

mumlan81

Hallå!
Är det någon här som vet om/hur man kan få svansen att raketväxa..?
Min lille kille, en Meckelburger på 3 år har verkligen ingen svans. Finns det ngt tillskott man kan ge eller liknande?

Bild på den obefintliga svansen..:cool:

Någon som har en idé om det finns något att göra??

Sv: Min häst har ingen svans...

Det sägs att biotin ska hjälpa till med utväxten för hästar. Det är värt att prova.

Tack för svar!:laugh:

Det ska jag verkligen prova! Ska jag enbart ge biotin då eller?

Japp, de finns både i pelletsform och pulver. Pelletsformen finns en bra på ÖB faktiskt. Hoppas det funkar!

Jag använde biotin till min fd häst för hans dåliga hovar och fick en häst med riktigt fina hovar och ponnylurv till man. :D Hoppas du får samma effekt!

Jag skulle rekommendera Steel Joint.

När jag fick min gammelgubbe så hade han en otroligt dålig man/svansväxt, den var i stil med din hästs svans MEN han hade nästan ingen pannlugg alls. Det lilla som fanns växte inte.

Han var då 17 år och hade så vitt jag vet alltid sett ut så.

Jag började att ge honom Steel Joint, då för lederna och fick som en bonus att hans man och svans började raketväxa.!

Han åt Steel Joint varje dag i kanske ett år, sedan slutade jag att ge det och fortfarande än idag, nästan 9 år senare så växer manen så det knakar, han har fin päls som numera växer och fäller normalt(förut så fällde han av allt på en gång och var nästan kal ett bra tag innan den andra kom fram)

Manen måste klippas minst varje månad för att hållas snygg, och svansen är normal och klipps vid behov.

Varför det blev sådan fart på hans hårväxt efter att ha fått Steel Joint ett år det vet jag inte, men något i det gorde att han fick en faslig fart på växandet! ;)

Så, det kanske är ett tips att prova, om det funkar på alla vet ja ju såklart inte.

Till en svans som denna så skulle jag undvika att borsta den! Använda pälsglans och så reda ut med händerna - men ytterst sällan borste!

Min pålla tappar tagel jättelätt och skulle jag borsta hennes svans varje dag skulle den snart se ut som svansen på din pålle.

När jag köpte pållan för 2.5 år sedan så var hennes svans nästan som den på bilden. Nu är den nästan jämnlång och växer ner till kotan.

Men som sagt - borste i svansen är ett stort NONO!

/Lizzie

Läste någonstans att det tar cirka tre år för varje tagel att växa ut sedan man borstat bort dem. Så jag håller verkligen med dig.

Håller med dem ovan, biotin sägs vara bra, fungerar dock inte på alla hästar. steel joint är oxå bra, men för att tilllägga en välbalanserad foderstat är viktigt!
och när du använder pälsglans gör det med måtta ta balsam spray istället eller pälsglans utan glycerin.
samt så kan du sätta svansen i fläta, vilket gör så att så få strån som möjlig utsätts för det dagliga slitaget.
lycka till!

Nu kommer dock tiden när hästen behöver sina få strån till att vifta insekter. Då bör man avstå från att fläta.

Tack alla för svar :bow:
Ska kolla upp både biotin och steeljoint! Var får man tag i SteelJoint?

Han har helt perfekt man och pannlugg, alldeles så där lagom och snygg! Så där vill jag inte ha mer :p

Kan tillägga att jag ABSOLUT INTE borstar i hans svans, det finns inte på världskartan! Skulle jag mot förmodan, kanske nångång sådär, borsta använder jag pälsglans/balsamspray.

Angående hans foderstat så får han; ungefär 20 kg hösilage (tyvärr finns ingen analys på förra årets skörd, ska se till att det blir analys på årets..) samt ca 2.5 kg krafft groov 125.

Nu kommer dock tiden när hästen behöver sina få strån till att vifta insekter. Då bör man avstå från att fläta.

Hehe, jag min lilla kille kommer ju inte att ha det så lätt att vifta bort flugorna nu... Jag får väl sätta dit lössvans eller nåt :grin:

Bättre några strån än inga alls. Extensions?

Läste någonstans att det tar cirka tre år för varje tagel att växa ut sedan man borstat bort dem. Så jag håller verkligen med dig.

Japp - det tar 3-4 år för tagel att växa från svansroten ner till ungefär kotan. Sedan vill man ju gärna att svansen är jämn och tjock också :d

/Lizzie

Det har du helt rätt i, bättre lite än inget alls!
Får väl kolla upp det här med lössvans/extensions. Tycker synd om lille killen att gå med en sån här svans i sommar nu..

Ska kolla om någon affär här i stan har steeljoint. Vet inte om jag ska köpa biotin, då han redan nu har bra hovar. Kanske bättre med steeljoint då.

Japp - det tar 3-4 år för tagel att växa från svansroten ner till ungefär kotan. Sedan vill man ju gärna att svansen är jämn och tjock också :d

/Lizzie

oj oj oj:crazy: 3-4 år! HJälp jag kommer att bli utskrattad när jag ska iväg och träna/tävla.. Vi får hålla oss hemma tills han är 6-7 år gammal då.. :p Nävars jag skojar bara:D

Jag rekommenderar dig att snagga svansroten helt och hallet, tagelstrana ar troligen valdigt slitna, svaga och allmant daliga, syre och viktiga amnen kan inte passera in genom taglet in i harsacken. Sen bor du verkligen ta en titt pa foderstaten!

Fram med rakmaskinen och pa med eksemtacket.
Och i framtiden: borsta aldrig svansen! Den ska alltid redas ut med mycket palsglans och kansliga fingrar.

Jag rekommenderar dig att snagga svansroten helt och hallet, tagelstrana ar troligen valdigt slitna, svaga och allmant daliga, syre och viktiga amnen kan inte passera in genom taglet in i harsacken. Sen bor du verkligen ta en titt pa foderstaten!

Fram med rakmaskinen och pa med eksemtacket.
Och i framtiden: borsta aldrig svansen! Den ska alltid redas ut med mycket palsglans och kansliga fingrar.

Menar du att jag ska klippa bort all svans, liksom raka svansroten?? Men då har han ju inget som skyddar honom nu när sommaren kommer..
Vad är fel med den foderstat han får?

Jag borstar INTE svansen, det finns inte på världskartan (som jag tidigare skrev)

Precis, det later ju varre an vad det ar egentligen, men visst galler det ju saklart att ha pa ett eksemtacke som skyddar honom.

Varfor jag tog upp foderstaten var att den ofta ar anledning nummer 1 till att harremmen ar i daligt skick, speciellt tagel.
Gor en grovfoderanalys och be nagon kunnig rakna ut foderstaten utefter analysen.
Det ar ju lite synd att raka bort svansen helt, jag forstar dig, men i ditt fall skulle jag inte ens fundera over saken, jag har sjalv gjort det flera ganger och svansen blir bra mycket finare och rikare nar den, om nagra ar, har fatt en fin utvaxt!

Vid narmare titt pa bilderna;
Faller tageln ut eller har den blivit bortryckt?
Kliar han svansen ofta? Har han blivit avmaskad? Kan det vara skabb eller liknanade? Irritation? Eksem?

Senast ändrad av en moderator:

Ok, ja vi får se hur jag gör. Han har inte haft täcke på sig ännu (har inte behövt det) Så isf måste jag börja introducera det. Är det inte bättre att låta honom ha det lilla han har kvar över sommaren, och sedan isf raka bort när hösten/vintern kommer??

Ang analys så är det tyvärr inte mycket jag kan göra åt det i dagsläget, står inackorderad på ett ställe som får hösilagebalar till sig när det behövs. De ska iaf snart få gå ut på bete och då inte ha mer hösilage. Så jag ska slåss för att få analys på årets skörd. Och kan då räkna ut en mer vettig foderstat.

Har bara haft denna häst i ca 6 månader, och låtit han stå kvar i stallet där jag köpte honom.

Vad som har hänt med svansen, ja, han har ju aldrig haft mycket till svans :grin: Sen tror jag att det är så att hagkompisen tyvärr fått smak på hans svans och tycker att den är mumma...:crazy: Anledningen till att det är avskaft uppe vid svansroten är att vi har tränat lastning och han har då skaft mot lämmen/bommen bakom. När dessa varit stängda, får sätta på svansskydd nästa gång...

De har kört "kolla masken" på honom varje halvår under hela hans levnadstid. Strax nu dags igen att göra det. Så han är avmaskad när det har behövts.

Hoppas jag fick med alla dina funderingar nu..

Klipp eller raka INTE bort de få strån han har! Kan inte se hur det skulle påverka hårsäcken. Tagel är ju död vävnad...

Foran Hoof Aid är ett biotintillskott från Eclipse Biofarmab som jag gett och sett väldigt bra resultat på just hovar. Bode ju fungera för hår också? Ring till Eclipse Biofarmab och få råd. De är väldigt kunniga.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 451
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar