Min häst har fått mustach!

Martina_m

Trådstartare
Han har aldrig haft det tidigare. Han brukar heller aldrig få någon tjock vinterpäls. Men nu har han bytt stall till ett som inte är isolerat och han har fått räjäl vinterpäls och mustach!

Vinterpälsen känns ju ok, men mustachen. Han ser förstkräcklig ut. Är det något som kommer försvinna vid pälsfällning eller kommer han alltid ha kvar den. Skojjade att han har kommit ur puberteten och odlar mustach (han är 7 år om några veckor).

Men funderar allvarligt om den ska tas bort! Den är kanske 1 cm lång. Långt för att vara på mulen där det normalt inte är någon päls.

Fler här med halvblod med mustach? (Min är halvblod/fullblod).

Sv: Min häst har fått mustach!

Haha dom är ju så söt-fula när de får så!! Fanns ett kalblod i mitt stall som hade en rusktigt rolig mustach på vintrarna!! Den satt mitt på mulen fram till, var en bena, åt bägge håll växte 3cm lång grov mustachpäls och som lockade sig på slutet :o Riktig gubbmustach!!

Den såg verkligen ut såhär!!! :rofl:
untitled-2-copy_88328805.jpg

Fast ljusgrå :D

Har vart med om ett sto som har mindre, säkert i närheten som din. Den klipptes med sax. Blev bra. Jag hade klippt ;) Det är ju inte direkt nåt de behöver! Ta gärna en bild! Tycker det är så roligt med dessa mustacher. :D

Får de sån kraftig mustasch brukar det betyda att inte inte pillar så mycket på marken som tidigare för då slits den ner.

Det är skyddshår och inget jag hade tagit bort i första taget.

Fast jag vet om många hästar som inte pillar nå mycket alls på marken (tex vintertid när det är snö) och de har aldrig fått mustach - medan däremot de som har mustach har varit sådana som bökar runt massor. Så jag tror inte på den teorin.

Och även om den stämmer så behövs den ju bevisligen inte eftersom andra hästar nöter ner den. Och växer den ut så bökar ju då inte hästen och då behöver dem den ju absolut inte. Det skulle ju snarare vara de som bökar mycket som skulle haft den då för att skydda mulen. Inte för att jag någonsin upplevt skav på mulen som ett problem.

Så jag hade med lätthet klippt bort den.

vi har ett tinker sto på 2år som har vääldigt mycke mustach och hon tycker jag är och pillar i backen mer än de andra två hästarna. Kanske just för att dom pillar i backen där det är kallt hela tiden som dom får extra mycket hår för att dom blir kalla om nosen? :)

Min första frieser hade mustasch som var väldigt lång :) trots att han betade som en liten gris. Klippte av det och sparade det i en berlock dagen han dog. Han passade i den.
Min nya kille såg jag i förrgår har även han börjar anlägga tangorabatt;)

Min har en redig mustasch som han betar ner på sommaren, men på vintern är den där igen. Den försvinner aldrig och jag vill inte klippa bort den heller. Tycker att han ser riktigt ståtlig ut i den:) Den är inte i vägen för honom och den stör inte honom på nåt sätt. Läste på nätet en gång att hästars mustasch är ett "kallblodstecken" vad nu menas med det. Tror att det är en genetisk grej.

Tror också det är något genetiskt bara. Mittenfriesern jag hade saknade helt mustasch.
Men det är lite mysigt när man kan snurra och tvinna den :)
Nackdelen är väl att spån och matrester har en tendens att fastna...

Han ville inte stå still, men ni kan nog anan hans odling ;)
Det är inte de vita stråna jag menar utan på de två "bullarna" på mulen!

mustasch03.jpg

mustasch02.jpg

mustasch01.jpg

Han ville inte stå still, men ni kan nog anan hans odling ;)

Vår förra ponny;en C-ponny korsning engelskt fullblod-Welsh Cob,hade en jättesöt mustasch på vintrarna.Han såg ut precis som den engelska gentleman han var!:laugh:

Kan inte svara för halvblod, men jag har inte sett någon lång på dom iaf.

Jag själv har kallblodsras och där är det en av dom som i sina yngre dar hade några cm på mulen, mest på vintern. Numera nöter han bort den då han bökar mycket.

Vet ett annat sto av samma ras som hade decimeterlång:eek: och DET va inte snyggt...

Har dom bara nån cm skulle det inte störa mej, men däremot om den växer och blir fleeera cm:crazy:

Jag skulle ifrågasätta varför hästen får den, det kan vara så att det hos hästen finns ett behov av att ha långt hår på överläppen. Fundera på om det verkligen är Viktigt att hästen ska se snygg ut i människans ögon innan du tar bort den.
Denna typ av hår brukar försvinna sommartid.

Kan inte svara för halvblod, men jag har inte sett någon lång på dom iaf.

Jag själv har kallblodsras och där är det en av dom som i sina yngre dar hade några cm på mulen, mest på vintern. Numera nöter han bort den då han bökar mycket.

Vet ett annat sto av samma ras som hade decimeterlång:eek: och DET va inte snyggt...

Har dom bara nån cm skulle det inte störa mej, men däremot om den växer och blir fleeera cm:crazy:

Den här är fin

Musche.jpg

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 121
Hästvård Min kära lilla shettis verkar för andra året i rad välja fel sommarpäls. Han blir i år 20 år & är tokigt fräsch & pigg. Han har i...
Svar
5
· Visningar
2 414
Senast: Buck
·
G
Hästmänniskan Om inte den här tråden ligger rätt får moderatorn gärna flytta den ;) Jag har ett importerat halvblod, sto, 12 år gammal. Hon har...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 377
Senast: Buckingham
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka