Min häst har ett svullet juver!

Sv: Min häst har ett svullet juver!

Min mamma sa att det inte är bra att klämma på det för då kan det börja bildas mjölk där och då blir det juverinflammation.

Har svullnaden gått ner något?

De vet jag inte vi tror att hon antingen har fått in något i juvret eller om hon råkat sparka sig själv när hon ställt sig upp efter att ha legat ner. Veterinäern vet ju inte heller det var vätska i juvret men nu är det helt normalt gick ner efter en vecka!

Min häst fick tryck av bensnörena på sitt täcke när det hade gått sönder i hagen, hon fick inga sår men ena ljuverhalvan blev svullen. Kan kanske vara bensnören som gett tryck?
Anv inte bensanören längre, utan bara elastisk svansrem.

Det kan det ha varit på min häst för hon har täcke ute jag tror att om hon rullat sig i hagen kan det ha tryckt på juvret. men nu är det som sagt borta!

Jag läste igår i en tråd om valack med svullet skap, då var det någon som skrev att fel på proteinbalansen kan ge svullnader under buken, tex vid skap/juver. Kommer inte ihåg om det var pga för lite eller för mycket protein, men sök på det och kanske kolla med veterinären vad de tror om det?

Hästar får sk. proteinknölar vid för mycket protein, men de visar sig oftast genom knutor på ryggen eller tjocka ben. Min häst har också svullet juver och veterinärena säger att de inte beror på protein. Jag ska åka till klinik imon och göra biopsi/cellprov på juvret för att få veta vad de är.

RAderat. Såg att det var en gammal tråd.

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 343
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 169
Senast: cf234k
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 955
Senast: Pallen
·
Hästvård Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter...
Svar
13
· Visningar
2 223
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka