Min häst har ett svullet juver!

Athenalover

Trådstartare
Nu i kväll när jag borstade min häst såg jag att den ena juverhalvan är mycket större en den andra. Jag tvättade mellan juvret med vatten och så tog vi tempen på henne, hon hade ingen feber. Hästen är pigg i övrigt och äter. Hon är 16 år och har aldrig haft något föl.

Tror ni man kan massera på kamfersalva tills i morgon och se om det blir bättre?

Vi ringde jour veterinären men de kan ingenting så det var inte mycket till hjälp.

Tack på förhand!

Sv: Min häst har ett svullet juver!

vi har också ett sto, som har ett juver som e större en det andra men det var för at när hon var mindre var det ett föl som försökte dutta på henne sedan dess har det varit lite större.. det är inte något sådat som har hänt??

eller så kan det vara något som har betit henne??.. annars har jag ingen aning om vad det kan vara!...

Hoppas att det löser sig!=)

Nej! det är det inte jag har snart haft min häst i 4 år och det har aldrig sett ut så innan men tack en då.

Skulle tro att hon fått en släng av mastit (juverinflammation). Det är ovanligt om hon inte lakterar men allt är ju möjligt (kor kan få det när de inte lakterar, så..). Massera juvret försiktigt och kampfersprit är säkert bra då det ökar blodcirkulationen (och får därmed dit immunförsvarets celler).
Kolla tempen tills det försvunnit, risken finns att hon får feber och kan då behöva antibiotika.

jo vi tänker ju gå till henne nu ikväll och smörja det med kampersalva då hon är pigg nu och sen vänta och se i morgon om det är bättre eller hur hon mår och kolla tempen då med! men tycker det är konstigt att de kan få det såhär års och bara sådär hon har ju vatt pigg hela tiden.

jag har haft samma problem med mitt sto. hon har fått 2st olika medicinbehandlingar, kommer dock ej ihåg vad det hette.. hjälpte ingenting.. mitt sto sväller "på magen" framför juvret, och hon har ingen mjölk/vax och har aldrig haft föl och har inte blivit biten etc.
det konstiga är att efter motion så minskar svullnaden + att man får ta där, annars får man inte det... vi har provat byta foder etc men vi vet inte riktigt vad som är fel.. :confused: kan till'gga att hon varit svullen till och från nu i några månader..
när hon fick penicillin pga spiktramp så minskade det aningens efter ca 5dagar

min kompis hade ett travarsto (som ej hade fått föl heller) som blev spänd i juvret, då hjälpte det med lätt motion + massage så brukade det försvinna efter några dagar...

jag har haft samma problem med mitt sto. hon har fått 2st olika medicinbehandlingar, kommer dock ej ihåg vad det hette.. hjälpte ingenting.. mitt sto sväller "på magen" framför juvret, och hon har ingen mjölk/vax och har aldrig haft föl och har inte blivit biten etc.
det konstiga är att efter motion så minskar svullnaden + att man får ta där, annars får man inte det... vi har provat byta foder etc men vi vet inte riktigt vad som är fel.. :confused: kan till'gga att hon varit svullen till och från nu i några månader..
när hon fick penicillin pga spiktramp så minskade det aningens efter ca 5dagar

min kompis hade ett travarsto (som ej hade fått föl heller) som blev spänd i juvret, då hjälpte det med lätt motion + massage så brukade det försvinna efter några dagar...

Jag läste igår i en tråd om valack med svullet skap, då var det någon som skrev att fel på proteinbalansen kan ge svullnader under buken, tex vid skap/juver. Kommer inte ihåg om det var pga för lite eller för mycket protein, men sök på det och kanske kolla med veterinären vad de tror om det?

kan vara juverinflamation så massera (och mjölka, dom kan få "mjölk" untan att vara dräktiga) och motionera henne så länge hon verkar pigg...
hoppas de går ner...

okej! men det konstiga är att det kommer nu har aldrig sett detta tidigare och jag har snart haft henne i fyra år. Läste i en annan tråd om detta och då var det någon som sa att hennes häst hade ödem i juvret alltså vätska. Vi får pilla på det hur mycket som helst för min häst brukar gilla när man pillar på juvret men jag har inte gjort det på jätte länge brukar ju tvätta där lite då och då. hon är inte öm heller för då skulle hon hoppa i taket.

Vi har ringt veterinären nu i allafall som ska komma ut och ta odlingsprov och kolla om det är juver inflamation eller vad det kan va.

min häst är precis som vanligt och hon är inte öm på juvret jag brukar rida henne 6 dagar i veckan så hon får motion.

veterinären ska kolla på det idag och ta prover på det så får vi se vad det är för något.

nu har veterinären varit här och kollat på juvret. Det är lika svullet som igår men nu när hon tryckte ut var det mer åt det gula hållet så det kunde vara något så hon tog en odling så ska hon kolla på det så får vi höras vid i morgon vad det är för något.

Min med!!!

Upptäckte för cirka en månad sedan att mitt sto var lite tjockare i vänster juverhalva, en förtjockning som påminner om våra (kvinnans :angel: ) körtlar i bröstet. Ca 1 cm tjock förhårdnad och 4-5 cm lång, halvcirkulär med skrovlig "yta".

Pållan reagerade inte vid tryck o kläm och var varken öm eller febrig, så jag tänkte inte mer på det. Har haft det under uppsikt och storleken har varit oförändrad.

Dock fick jag mig en smärre chock nu efter storhelgerna då vänster juverhalva blivit mkt hårdare och mer uppsvälld!!!:eek:

Fick tipset att massera och se om jag kunde få ut något ur juvret. Idag kramade jag lite och döm om min förvåning när det kom flera strålar med en klar, gulaktig vätska! Typ citronsaft! Klar för blotta ögat men jag fångade upp lite på en bomullstuss o då var det definitivt en gul nyans....

Stoet ifråga är 9 år, och har aldrig haft föl!! Ingen feber, ingen direkt ömhet, varken trevligt eller otrevligt vid "mjölkning", mjölkade ur ca 1 dl vätska från den ena spenen. Sedan reds hon och då klämde jag lite på den andra, samma vätska där! Men ingen förhårdnad...

Vad tror ni?!?! Juverinflammation trots inga tidigare dräktigheter? Hon har regelbundna brunster o e ganska "normal".

Hon har dock fått en ganska proteinrik kost senaste månaderna då hon var lite tunn i höstas, nu e hon fin igen, med några extrakilon att ta av.....Korkad som jag så ändrade jag inte på foderstaten under jul- och nyårshelgen och det var kanske det som gjorde att "inflammtionen" utvecklades? Mkt mat, lite motion.....

när veterinären var ute i förgår tog hon ut lite som hon skulle analysera och då var det gulaktigt som citronsaft som du säger.

Vi pratade med veterinären idag och hon har kollat på det och det var inte juverinflamation det är ödem vätska som skulle försvinna av sig själv men vet inte efter hur lång tid. vi skulle i allafall fortsätta hålla uppsikt på det och kolla tempen än så länge har hon ingen feber. veterinären ska kolla på provet i morgon också för de brukade kolla två gånger för man kunde se om det var nått senare. svullnaden har varken blivit större eller mindre ännu men vi smörjer med kamfersalva på det.

Har du haft veterinären ute och tagit prov på det? Veterinären sa att de kunde ha juverinflamation utan att få feber och att hästen behöver inte ha haft föl för att få det.

Mitt gamla sto fick juverinflammation förra sommaren. Hon har aldrig haft föl och hon är 27 år. Det märktes på långt håll när jag kom till henne att det var något som var fel. Hon var rejält hängig och hon hade mycket ont. Tempen var något över 39 grader och ena juverhalvan var jättespänd. Vet kom och behandlade genom att spruta in något direkt i juvret. Jag antar att det var någon form av antibiotika och lokalbedövning. Hon fick smärtstillande och dessutom antibiotika i ytterligare fem dagar. Jag fick också "mjölka" ur en massa var två gånger om dagen.

En intressant iaktagelse i samband med smärtan hon hade var att näsborren var rejält uppdragen på samma sida som hon hade juverinflammationen. Den sänkte sig och blev lika med den andra när hon fick smärtstillande.

Senast ändrad av en moderator:

Neej, jag har inte haft ute veterinär än....ska ringa på måndag och rådfråga och se vad han tycker att vi skall göra.

Hästen är precis som vanligt och har så varit hela tiden. Först trodde jag att det kanske handlade om en tumör eller något liknande då hon verkligen är hård i ena juverhalvan, utan ömhet, värme eller direkt svullnad. Men när det blev större nu den senaste veckan så började jag bli orolig...

Men efter att ha fått ut vätska idag så är jag mer inne på juverinflammationslinjen.....dock kanske våra ston inte har en fullt utvecklad inflammation då de inte är ömma och vätskan ändå är ganska klar....

Men det är positivt att få ut vätskan eller? Jag har dragit ner kraftfodret och skall se hur det ser ut imorgon, det var mkt bättre idag efter ridningen och "mjölkningen".

Berätta gärna vad provet sa!

provet vissade inte juverinflamation men det kunde bli så vi skulle bara hålla koll på svullnaden och kolla tempen. hon är fortfarande svullen och beter sig som vanligt. vi skulle inte "mjölka" ut det för enligt veterinären ska det försvinna själv. jag har ju inte vågat rida henne nu. hon har varit svullen sen i torsdags och svullnaden har inte förändrats något. ska skritta henne lite idag. hon är ju pigg annars.

min häst får inte äns krafftfoder så det du var inne på med för mycket protein kan det inte vara på min häst då hon hade fång för två år sedan och äter bara hö, betfor och mineraler.

jag hoppas att det går ner snart för jag vill ju börja rida normalt och börja tävla med henne igen. Det är ju en D-ponny och jag får bara tävla detta året med sen är jag för gammal.

Ring till veterinären och be om råd och i bästa fall som vi gjorde och tog ut veterinären för att ta prov på det.

Din häst var ju sjuk då så då märker man ju det. men min häst är precis som vanligt och har ingen feber så det värkar inte vara juverinflamation ännu. det är konstigt att de kan få det bara sådär när de aldrig har haft föl.

veterinären sa att om det är juverinflamation ska hon få antibiotika men provsvaren har inte vissat på det ännu.

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 343
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 169
Senast: cf234k
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 955
Senast: Pallen
·
Hästvård Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter...
Svar
13
· Visningar
2 223
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka