Min häst har cancer

A

annapanna_

förra veckan skulle min häst bli raspad, veterinären märkte stor svullnad på tandköttet ovanför framtänderna, rådde oss att åka till kliniken och röntga, det gjorde vi i torsdags, svullnaden hade blivit ännu större och nu dessutom rött och "prickigt", det visade sig vara cancer, i hela överkäken samt underkäken och hörntänderna. är ännu helt chockad över detta eftersom hästen inte visat egentligen några symptom alls, har varit lite tröttare än vanligt nog, men har ätit som vanligt! förutom att han inte har kunnat bita av morötter t.ex. med framtänderna. nu går han på metacam men veterinären vid kliniken rådde att avliva eftersom cancern spridit sig snabbt och blibit värre på så kort tid, finns inget man kan göra :( min frågan är dock, verkar metacam så att svullnaden går ner lite? tyckte nämligen att det såg bättre ut nå dag efter klinikbesöket än vad det gjorde där.. enligt veterinären kan det göra det, han verkar inte alls sjuk, därför känns det förjävligt att måste ta bort honom:( dom sade också vid kliniken att han inte kommer att kunna äta om några dagar, han äter väldigt bra ennu, men det beror vel på att han äter metacam..skulle man sluta ge det skulle det nog se helt annorlunda ut tror jag.. det lutar mot att han tas bort på tisdag:( ja kommer inte att klara av det

Sv: Min häst har cancer

bör kanske tilläggas att han är 20 år..

Stackars dig! Vet precis vad du går igenom och det är det värsta man kan göra :cry: Men man gör det för att man älskar sin häst.

Tänk på att hästar inte gärna visar smärta även om de känner det, så även om du inte har märkt något så kan han ha ont ändå. Skönt för honom att få smärtstillande sista tiden så att han slipper smärtan iallafall.

Skickar en styrkekram och vet att du kommer klara av det för att du måste. Njut av era sista dagar tillsammans och skäm bort honom ordentligt!! Sedan får du ta hand om dig själv när det är över..

Att man inte har märkt detta varesig vid ridning eller när man "bettslat" hästen är för mig en gåta.

Trist men lycka till.

Lindsen:Tack,jag har några enormt tunga dagar framför mig.
Centaur:Min veterinär ska imorgon ringa kliniken och begära röngtenbilderna så hon också får se..
Coari: svullnaden har inte funnits där länge utan kommit ganska plötsligt, dessutom sitter svullnaden så högt upp att den inte märks när man tränsar, vid ridning har han som sagt varit tröttare, därför hade jag också veterinären att kolla honom, då märkte hon svullnaden...

Att man inte har märkt detta varesig vid ridning eller när man "bettslat" hästen är för mig en gåta.

Trist men lycka till.

Det kan ju också vara så att hästen inte rids, eller att TS är en sådan som har en korrekt betsling då detta inte ska påverka tänderna. Är man tillräckligt mjuk i handen och eller rider mycket med sätet, så är även det en orsak till att man kanske inte märker av detta. Sen i kombination med att hästar kan vara smärttåliga och vänliga djur, så har vi ytterligare en orsak.

Måste vara jätte jobbigt för dig.Skickar tröst kramar till dig.

usch va tråkigt, och läskigt när det går så fort:/kram på dig=)

nu galopperar han på dom evigt gröna ängarna i hästhimlen :'(

Stor varm styrkekram !
Förstår att du har det jobbigt ( vet av erfarenhet att det är jobbigt )
Glöm inte att gråta
Kram Från Hambo

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 824
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 073
Senast: netschjen
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka