min häst har blivit smal

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Take It Or Live It
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 053
Sv: min häst har blivit smal

Får hästen de mineraler och vitaminer som den behöver?
Det påverkar i hög grad hästens förmåga att ta upp näringen ur grovfodret.

Jag skulle ge den fri tillgång på hö.
Sen ge ett bra och välbalanserat kraftfoder som innehåller alla de vitaminer och mineraler som en häst behöver. Viktigt att du läser på förpackningen. Ger du mindre giva än rekommenderat, får du komplettera med mera mineraler.
Är du "rädd" att hästen blir för pigg av kraftfodret så väljer du ett utan havre.

Jag hade ökat högivan till minst det dubbla, helst fri tillgång, 10 kilo är lite till en stor häst, det är vad min korsningsponny på 145 cm äter som minst på en dag.

hästen i fråga är inte speciellt stor....
ville bara påpeka det. :angel:

Viktigare att veta vad som saknas i grovfodret - viktigare än att "läsa på säcken". Grund i foderstaten är grovfodret. Kraftfoder ska användas för att komplettera det som saknas och här vet du ju inte. Däremot instämmer jag med de som sagt mer grovfoder - riktmärke 1,5 - 2 kg per 100 kg häst.

Viktigare att veta vad som saknas i grovfodret - viktigare än att "läsa på säcken". Grund i foderstaten är grovfodret. Kraftfoder ska användas för att komplettera det som saknas och här vet du ju inte. Däremot instämmer jag med de som sagt mer grovfoder - riktmärke 1,5 - 2 kg per 100 kg häst.

hästen vägde 461 vid sista invägningen, så 10 kilo är väl lagom då?
(vi står i samma stall... :D )

Om den väger 460 kilo så är den lik araben vi har, han väger ca 450 kg, han äter minst 15 kilo hö/dygn så jag tycker fortfarande 10 kilo är lite.

Glömde att skriva att han är i normal hull, en häst som är i underhull behöver givetvis mer mat.

Visst är det så, inget snack om den saken. Vad jag ville påpeka är mineralernas betydelse och det måste man alltid ge tillskott av. Undersökningar har visat att om hästen inte får mineraler så behöver den äta så mycket mera grovfoder att klara sig.

Har man inte tillgång till en analys av sitt hö så får man helt enkelt göra som man gjorde förr i tiden, nämligen titta hur hästen ser ut. Det kräver dock förstås en hel del kunskap och vana... Så därför är det bra att man idag kan göra en analys av grovfodret för att se vad man behöver komplettera med.

Men med dagens hö, där antalet örter minskat radikalt samt att konstgödningen gjort våra gjorda fattiga på livsnödvändiga mineraler (en del saknas helt, som Selen t.ex.) så behöver man komplettera med mineraler.

Tillägg till mitt föregående.

Det finns fler faktorer som påverkar hur mycket grovfoder en häst behöver. Nu går vi ju mot våren, men under vintern vid sträng kyla så behöver hästen extra grovfoder. Det går nämligen åt en hel del mat för att hålla värmen också.

Så fri tillgång på grovfoder tycker jag är bäst. Då äter hästen det den behöver vid olika situationer. Hästar som inte är vana vid fri tillgång kan förstås äta lite för mycket i början, men det brukar ge sig efter ett tag.

Jag har haft precis samma problem med mitt halvblod. Han har tappat hullet varje vinter och smalnat av, denna vinter har det blivit mer än vanligt. Han har fri tillgång till hösilage dygnet runt och får den kraftfoder mängd han behöver, ändå tappar han. Till slut blev det så illa att han började visa koliksymptom. Tandläkaren hittade inget fel, veterinären hittade inget fel, jag har gett honom lucern och tagit träckprov på honom. Till slut kom jag i kontakt med en homeopat som omgående ställde diagnosen, att han har fel på tarmfloran. Det spelar ingen roll hur mycket de äter om de inte kan tillgodogöra sig maten. Jag fick en kur med homeopatmedicin, efter bara ett par dagar så hade hans magproblem gått över och han har sakta börjat lägga på sig :). Kontakta en djurhomeopat och be om råd, det är väl värt att pröva...billigt och inga biverkningar. Lycka till!

Jag har haft precis samma problem med mitt halvblod. Han har tappat hullet varje vinter och smalnat av, denna vinter har det blivit mer än vanligt. Han har fri tillgång till hösilage dygnet runt och får den kraftfoder mängd han behöver, ändå tappar han. Till slut blev det så illa att han började visa koliksymptom. Tandläkaren hittade inget fel, veterinären hittade inget fel, jag har gett honom lucern och tagit träckprov på honom. Till slut kom jag i kontakt med en homeopat som omgående ställde diagnosen, att han har fel på tarmfloran. Det spelar ingen roll hur mycket de äter om de inte kan tillgodogöra sig maten. Jag fick en kur med homeopatmedicin, efter bara ett par dagar så hade hans magproblem gått över och han har sakta börjat lägga på sig :). Kontakta en djurhomeopat och be om råd, det är väl värt att pröva...billigt och inga biverkningar. Lycka till!

Bandmask då? Träckprov visar inte på den. Både avmagring och kolik är symptom på bandmask.

SVA har tagit kvalitativt träckprov och det täcker även in bandmask. Oavsett så har homeopatmedicinen gjort sin verkan och han håller på att återfå sitt hull, det hade han nog inte fått om han hade mask....

Jag har ett 4 årigt halvblod som jag haft problem med. Var hos vet för att söka hjälp för mugg och då påpekade dem hans vikt och tyckte han var för smal.
Jag fick tipset Hippo Bas Harmoni (musli) som används till ston som fölat och tappat vikten pga av det.
Sen ge krossat korn och betfor.
Detta funkar superbra på min häst!
Jag köpte veterinärens foderstat rakt av. Sen får han nästan fri tillgång till hösilage (inte jätte bra värden) men har får 15 kg om dagen säkert.
Nu är han jätte fin och pigg och glad.

Kanske kan vara ett allternativ.

Lycka till!

SVA har tagit kvalitativt träckprov och det täcker även in bandmask. Oavsett så har homeopatmedicinen gjort sin verkan och han håller på att återfå sitt hull, det hade han nog inte fått om han hade mask....

Även om man gör ett kvalitativt träckprov visar det inte alltid på bandmask heller. Chansen är större att man hittar, men inte helt säker. Det finns ett blodprov att ta också för att kolla bandmask.

Och jo, även om hästen tappar vikt pga mask så dör de ju av sig själva (ingen lever för evigt) och hästen mår bättre igen. Därav att många tappar på våren och sen tar sig för att tappa igen nästa vår.

Dock säger jag inget om att homeopatmedicinen inte gjorde verkan. Jag har själv använt det på både mig själv och min häst mot just magproblem (katarr).

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 332
Senast: Roheryn
·
Mat Jag äter ju mycket knäckebröd just nu. Det är väldigt gott, med både det ena och det andra på faktiskt. Har haft en period med... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
2 511
Senast: Bulldoozer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 262
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
790
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka