Min häst har blivit knasig! Hjälp!

Z

zeppelin

Hej alla! Min foderhäst har bestämt sig för att inte komma med in från hagen och detta gör mig en smula irriterad! Han har alltid varit svår att få med sig in men det har oftast funkat med någon muta,
t ex morötter. Sedan ca tre veckor tillbaka har det till stallet kommit en ny häst - ett sto - som verkar ha ett abnormt behov av att springa HELA TIDEN. Hon drar med sig alla de andra hästarn och min häst tycker att detta är jättekul och alla springer som galningar fram å tillbaka i hagen. Min valack går enbart med ston så han är ju överlycklig, ff a när någon av dem brunstar vilket de gör mest hela tiden och då är det lögn att få in honom. Jag gissar att det finns många som har bra tips att ge, jag behöver det verkligen!!;)

Sv: Min häst har blivit knasig! Hjälp!

Det verkar inte helt enkelt, flockinstinkten är starkare än mycket annat. Går det inte att ändra dina tider så att du väntar med att ta in din valack tills stona ska in?
Mat är det enda jag kan komma på. Det skulle kunna funka att strö ut lite havre över ett större område, så att de kommer och börjar leta mat istället för att springa, och då snappa åt sig din valack. Men det är ofta riskabelt att ge sig in bland hästar med mat, man kan lätt få en spark, så det beror på hur många de är och hur de beter sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 439
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 731
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar