min häst har blivit helt knäpp

jenny82

Trådstartare
Som ni kanske har läst i en annan tråd så lämnade jag iväg mitt 3-åriga sto på inridning, men det det hela slutade med att min häst fortfarande inte är ridbar i mina ögon.

Nu har jag bara arbetat henne från marken efter det att hon kom hem från den så kallade inridningen. Har ej försökt att rida henne än.
Men lite exempel på vad jag behöver råd om är:
*Hon reser sig i boxen. Vad gör man då?
*Hon går inte att tränsa på ett "normalt" sätt, grimman måste vara på under annars slänger hon sig åt alla håll o kanter. När tränset väl är på så är hon som vanligt igen.
*Hon går inte att longera, hon stegrar sig då, vet inte om det är för att hon inte förstår, eller att hon bara är less o dummar sig. Men vad ska jag göra då? Det mest troliga är att hon dummar/trostar sig så in i norden.
*När hon tex tröttnar på en sak så knuffas hon med huvudet, typ försöker putta bort mig.
*Hon försöker även att sparkas med ena frambenet, typ slänger fram det när nåt inte passar henne.
*När hon blev riden så brukade hon även stegra sig med ryttaren på. Varje gång med dessutom. Detta är andledningen till att jag inte ridit henne än.

Förutom dessa knäppa grejer hon gör så är hon faktiskt riktigt snäll, det verkar som att det är när man börjar kräva lite av henne som hon dummar sig.

Observera att jag inte tillåter dessa saker hon gör, brukar säga ifrån på skarpen, men hon är som ett litet barn o tar det med en nypa salt bara, har alltså ingen respekt.
Jag är oxå väldigt noga med att hon inte ska "vinna", det ska jag göra. Men ändå verkar hon inte fatta.

Nu behöver jag allas råd o tips till hur jag ska få ordning på henne. Få bort hennes dumheter.

Jag har hört att det enda man kan göra med en sån här häst är att antingen ta föl på henne eller att knäcka hennes självförtroende så att hon blir som ett föl i huvudet igen och starta om på nytt.(hur man nu knäcker hästen självförtroende:angel:)
Jag tycker att det låter helt befängt, det måste finnas andra sätt.

Kanske ska tillägga att det inte är någon fel på henne, hon besiktades för ca 3 månader sen, det var strax innan jag köpte henne.

Senast ändrad:
Sv: min häst har blivit helt knäpp

Har man kollat tänder, utrustning och så att ev andra fysiska problem inte finns.

Sker detta alltid eller i perioder? Te x i samband med brunst?

Jag tycker inte att man tar fö på en sådan häst, förrän man riktigt tagit reda på vari problemen ligger. Att få en likadan avkomma skulle ju inte vara kul, varken för dig eller någon annan om det nu ligger på det psykiska planet.

Varför ska man knäcka deras självförtroende, ser jag ingen vits i varken etiskt eller moraliskt.

Knäcka ens häst självförtroende tror jag inte på. Du skriver att hon blev besiktad för tre månader sedan men sedan har hon varit på inridning. Tänk om något har hänt som du inte har sett så hon kanske fått ont någonstans. Hon kanske gått omkull men ingen har sagt det till dig.
Om det hade varit min häst hade jag nog låtit en veterinär se över hästen. Sen om det inte är något fel på hästen så hade jag börjat om från början med hanteringen. Din beskrivning (läste även din förra tråd) får mig att tro att någonting har hänt med hästen under inridningsperioden

Hade jag varit i ditt ställe så hade jag hört av till den som ridit in henne. För antingen så kan inte den personen sitt jobb eller så förstår du inte hur det fungerar. Så jag hade bett dem komma hem till mig och visa hur man tränsar hästen utan grimma, longerar den m m.
Fungerar det inte då heller för "inridaren" så är det kanske dags att fråga sätta kompetensen och kanske att du till och med måste vända dig till någon annan som kan få rätt på hästen.
Kan däremot den som ridin hästenrelativ enkelt få rätt hästen hemma hos dig behöver du istället lära dig hur du ska göra.

Har man kollat tänder, utrustning och så att ev andra fysiska problem inte finns.

Sker detta alltid eller i perioder? Te x i samband med brunst?

Jag tycker inte att man tar fö på en sådan häst, förrän man riktigt tagit reda på vari problemen ligger. Att få en likadan avkomma skulle ju inte vara kul, varken för dig eller någon annan om det nu ligger på det psykiska planet.

Varför ska man knäcka deras självförtroende, ser jag ingen vits i varken etiskt eller moraliskt.

När hon besiktades så sa veterinären att hon har vargtänder.
Kan det vara dessa som gör att hon är sån här?
Men hon är alltid sån här när man kräver nåt av henne, nåt som gör att hon får jobba.
Utrustningen är det inte fel på för hon har inget emot sadeln.

Men bra att du nämde det där med tänderna, jag hade faktiskt helt glömt bort att hon hade vargtänder:o
Ska genast ta ut en hästtandläkare som får kolla om det är dom som stör henne.

Hade jag varit i ditt ställe så hade jag hört av till den som ridit in henne. För antingen så kan inte den personen sitt jobb eller så förstår du inte hur det fungerar. Så jag hade bett dem komma hem till mig och visa hur man tränsar hästen utan grimma, longerar den m m.
Fungerar det inte då heller för "inridaren" så är det kanske dags att fråga sätta kompetensen och kanske att du till och med måste vända dig till någon annan som kan få rätt på hästen.
Kan däremot den som ridin hästenrelativ enkelt få rätt hästen hemma hos dig behöver du istället lära dig hur du ska göra.

Inridaren sa det att hon bara hade testat en gång att longera henne, och det gick inte för henne heller. Annars har hon bara haft henne lös i en korall.
Men jag fick henne dit jag ville, men efter mycket envishet från mig, hon gör det man ber henne om, men det tar tid, hon vill liksom försöka vinna över mig först.

Men det där med att tränsa henne, det ska jag be henne att hon får komma ut och visa mig hur hon gjorde. Vi kanske helt enkelt gör på olika sätt.
Annars är det så att det är tänderna som stör som jag skrev tidigare.

Knäcka ens häst självförtroende tror jag inte på. Du skriver att hon blev besiktad för tre månader sedan men sedan har hon varit på inridning. Tänk om något har hänt som du inte har sett så hon kanske fått ont någonstans. Hon kanske gått omkull men ingen har sagt det till dig.
Om det hade varit min häst hade jag nog låtit en veterinär se över hästen. Sen om det inte är något fel på hästen så hade jag börjat om från början med hanteringen. Din beskrivning (läste även din förra tråd) får mig att tro att någonting har hänt med hästen under inridningsperioden

Jo nåt knepigt har hänt henne under den tiden, det tror jag med.

hon har ju tydligen inte haft det så jättekul hos beridaren som hon har blivit "knäpp" nu. :crazy:

låt henne vara nån vecka och börja sen med mkt enkla saker. hon har förmodligen hamnat många många hack bakåt i utbildning nu. så går det när man låter oseriösa ha hand om hästen. hoppas du klagar!

Vad är det för en inridare du har hittat, som inte kan longera hästen? :confused:

Säger som de andra, kolla tänderna!

Du skriver också att hon inte har respekt för dig. Man brukar ju säga att man ska förtjäna en hästs respekt, och du har säkerligen mycket jobb framför dig. Försök hitta någon duktig person som kan hjälpa dig, kanske med inriktning på NH? Naturligtvis ska du inte knäcka henne eller ta föl.

Då ska vi se...

Nr 1, utgå alltid från att hon inte förstår dig, en häst är ett djur som är starkt med en mycket liten hjärna. De trotsar inte, de reagerar bara som de för stunden anser blir bäst. Så stryk trotset.

Nr2, Hon reser sig i boxen, gör hon det när hon är själv, se till att hon inte kan fastna eller skada sig. Gör hon det när du är i boxen så skulle jag skrämma skiten ur henne, vråla och vifta med armarna och bli så stor som möjligt, berömma snabbt när hon står på fyra ben.

Nr3 Öva att tränsa utan bett, när du har plockat vargtänderna så låter du bettet hänga på ena sidan, trär fast på huvudet och lirkar in bettet sist.

Nr 4 Hon går inte att longera. På med longerprylarna, ut i paddock, börja med att gå. Rakt fram och inget annat. Steg två, låt linan bli 1-1,5 meter, hästen ska fortsätta att gå, rakt fram inget annat. Ta ett dressyrspö så du kan driva fram hästen. Men den ska gå rakt fram inte runt dig. Två meter lina, nu kanske du behöver en longerpiska för att driva, låt hästen trava ibland, du får jogga med. Motion är nyttigt. När hon lärt sig att gå fram och stanna på lina, så kommer själva volten inte att bli ett problem. Men hästar som bockar och far eller ställer sig mule mot näsa går helt enkelt inte frammåt. Det är något vi måste lära dem.

Nr 5 Att gå när matte säger "gå", att stanna när matte säger "stanna" är den bästa "ömsesidig-respekt-utbildning" som du och din häst kan ha. Använd även den när du kommer upp på ryggen på henne. Du kommer att ha massor gratis om din häst har fattat att när matte säger "GÅ!", då finns det järnlåda inga andra alternativ.

Sen, den är tre!
Lugn och fin bara, du har en häst som verkar ha fått en lite taskig start. Men lite tålamod så kommer det här att bli jättebra.

Tack för dina superbraiga tips:)

Hon reser sig i boxen när hon är själv och när hon ser att jag går iväg.
Hon reser sig inte högt utan lättar bara lite med frambenen.

Jag hoppas med att det bara är så enkelt att hon har fått en taskig start genom att jag gjorde det felet att jag skickade iväg henne till en oseriös person.

Men det jag mest oroar mig för, det är ju att hon stegrar sig när hon blir riden, den gången jag var o kollade när inridaren skulle visa upp min häst när hon blev riden, då stegrade hon sig så högt att hon gick över.
Det är det jag vill få bort på henne, jag anser att det är farligt med en häst som stegrar.
Men hur får man bort det?
Mer tips tack:idea:

antagligen har inridaren lyckats få ridningen till något negativt.
jag tycker du ska låta henne vila i ca 2veckor och sedan börja om HELT från början.
börja med att bara öva att leda henne, delvis att hon inte får gå framför dig, ska stanna när du stannar osv.
när hon lyssnar uppmärksamt på dig kan du börja kräva mer av henne men var noga så att du inte kräver för mkt direkt och hästen ´känner att hon inte orkar/fårstår.
var noga med att berömma och berömm heldre när hon gör som hon ska och försök ignorera småfel i början så att hon känner sig duktig och förstår att hon gör rätt.(missförstå mig rätt, att hon inte känner att allt hon gör blir fel)

seadn tycker jag du ska börja med inridningen försiktigt eller skicka iväg henne till en seriös inridare som du kan få tel nummer till någon som äger en häst dennne person har ridit in tidigare så att du vet hur duktig hon är.

Ta bort allt kraftfoder och ge ordentligt med hö. Om du kan, låt din häst gå ute dygnet om. Sen ska din häst ha rejält med motion. Du får leda henne. Rejäl skritt och du får ordentligt med motion. Minst en 1 timme, varje dag. Är hästen orolig då du är ute -ta samma väg varje dag så hon lär sig den vägen och känner sig trygg där. Det är bra om någon häst kan vara med som stöd. Det allra bästa vore om hon kunde gå som handhäst och även få trava eller få gå någon timme i en skrittmaskin. Efter skrittmotionen kan du prova att longera henne en stund i trav. Och ha just inga krav då. Bara trav och byt varv ofta. När din häst fått springa av sig DÅ kan du köra lite uppfostringsgrejer på lina. Lära halt, rygga gå efter dig och lite sånt där. Men först ordentlig motion!
När du sen ska börja rida så ska hon ochså vara ganska slutkörd. All överskottsenergi ska vara borta och sen har du med två medhjälpare som leder henne på varsin sida i grimma som sitter under tränset. Både du och hästen behöver stöd i början. De som leder ska hjälpa henne framåt, jag vet inte vad hästen kan i form av skänklar och tygeltag. Men låt det ta tid så du känner dig säker. (hästen blir säker om du är det)
gulan

Hur var hästen i de moment du beskriver (tränsning, longering osv) INNAN du lämnade iväg henne?
Tycker det låter lite som om du helt plötsligt har lite panik och försöker forcera igenom saker väldigt snabbt. Jag får inte intrycket av att den var mycket hanterad/longerad osv innan du skickade iväg den.

varför skulle det då funka nu - om den dessutom haft det jobbigt hos "tillridaren"?

Hur van är du vid unghästar?
om det blivit problem pga "tillridaren" är det ännu viktigare att du är riktigt rutinerad, annars ta hjälp redan från början, så saker inte går ytterligare snett.

ta bort vargtänderna punkt slut. de kommer att störa henne.

om hon gått över baklänges pga stegring kan det ju vara fel på henne, dvs låsningar eller annat som uppkommit.
skulle ta ut vet och besikta om den, och sen vidare till ET.

Senast ändrad:

När hon besiktades så sa veterinären att hon har vargtänder.
Kan det vara dessa som gör att hon är sån här?
Men hon är alltid sån här när man kräver nåt av henne, nåt som gör att hon får jobba.
Utrustningen är det inte fel på för hon har inget emot sadeln.

Men bra att du nämde det där med tänderna, jag hade faktiskt helt glömt bort att hon hade vargtänder:o
Ska genast ta ut en hästtandläkare som får kolla om det är dom som stör henne.

Det du beskriver vid tränsningen kan mycket väl bero på ont i munnen, även stegrandet vid ridning. Det övriga är väl mer långsökt.

Dock, var beredd på att även om det var/är vargtänderna som gett tränstrams och stegring, så smärtminne 'sitter i'. SÅ beteendet kan fortsätta

*säger hon som fortfarande försöker sudda ut bettrelaterat smärtminne hos fbldonnan..*

Jag har inte hängt med från början, men hur länge var hon hos inridaren? Har hört en del historier om dåliga inridare som inte gör sitt arbete och när man då får hem sin häst behandlar man de som inridna, fast de egentligen inte är det, och det kan bli dumt. Om det är så för din del, att inridningen på något sätt inte är korrekt gjord, är det väldigt tråkigt och ger en hel del x-arbete.

Ska försöka svara er alla.

Hon får inget kraftfoder, hon går ute dygnet runt fortfarande och dom fodras med hösilage i hagen.
Hon går brevid mig och stannar när jag stannar osv.
Nån skrittmaskin har vi inte tillgång till tyvärr.

Jag har haft flera unghästar tidigare, dock inga som har varit som mitt nuvarande sto, men jag har väl haft tur innan;)

Hon var iväg på inridningen i nästan 2 månader.

Jag köpte ju henne för 3 månader sen så när hon kom till mig kunde hon inget speciellt, hade haft sadel o träns på sig några gånger bara.
Innnan jag skickade iväg henne på inridningen så hade jag bara tränsat henne 2 gånger och gick bara ut o gick med henne då. Dom gångerna hade jag grimman under tränset för att jag tyckte det var säkrare att göra så innan hon hade vant sig med tränset ordentligt.
Mer än så gjorde jag inte med henne, gick ut lite bara, hängde över henne en gång oxå vilket hon inte ragerade på.

Det enda jag har gjort med henne nu under den veckan hon har varit hemma så har vi bara testat att longera henne, det var i fredags det.
Nu idag(sön) fick jag hjälp med att tömköra henne, det gick jättebra, inga dumheter, vi kunde även tränsa henne utan grimman under. Jag har visserligen bytt bett på henne nu, förut hade hon ett 3-delat och nu ett rakt bett med fasta ringar som hon verkar tycka mycket bättre om, så det kan oxå vart det som gjorde att hon inte ville bli tränsad.
Först var vi i ridhuset vilket hon tyckte var lite tråkigt, sen gick vi ut istället och det var jättekul tyckte hon, hon lyssnade på smakningarna(efter ett tag) och även på tygeltagen, när jag svängde och förhållningarna. Mycket duktig var hon. Min syster hade även sin 15-åriga foderhäst med sig som hon red på, vilket säkert gjorde henne trygg oxå.
Sen i stallgången så stallde jag en pall brevid henne som jag stod på o hängde lite över hennes rygg från båda sidorna, hon brydde sig inte om det heller.
Så bara på dom här få gångerna som jag har gjort grejer med henne så visar hon framsteg tycker jag.

Men när tycker ni att jag kan pröva att hänga på henne o sitta på henne igen?
Och vad kan man göra om hon nu skulle få för sig att resa sig igen med mig på?

Om du läser din häst så kommer hon att tala om när det är ok för dig att sitta på henne igen.

Fortsätt med det jobb som du har beskrivit så ni båda kan få bli väldigt duktiga på det. Det stärker bådas självförtroende.
Det skulle jag göra i åtminstone ett par veckor till.

Sen nån dag när syster är med igen, och du longerat/tömkört henne, så ha på sadeln från början. Klappa och slå på sadeln, ryck i stigbyglarna. TITTA PÅ HÄSTEN!!
Är hon totalt ointresserad av vad du håller på med ta tag i ett stigläder och häng lite, ser hon fortfarande ut som om det är helt ok?

Be syster om hjälp och glid upp på ena sidan, och glid genast av och klappa. Syster håller förslagsvis i hästen.
Samma sak igen, och får du ingen reaktion från hästen så hänger du kvar en stund och klappar på sadelns andra sida.
Gå hem och ät.
Nästa gång kanske du kan hänga kvar en stund till, detta är hutlöst obekvämt, men nyttigt.
Och om hästen inte spänner sig, så använder du det röstkommando som hästen känner så väl igen.
"Gå!"
Känn och läs av hästen, inga spänningar, häng kvar en meter eller sju. Spänner sig hästen, glid av och börja om.
Själva uppsittningen funkar på samma sätt, steg för steg, läs hästen och se vad hon accepterar. Låt det ta tid.

Allt detta utgår naturligtvis från en frisk häst. Fast jag tror att, står de på bakbenen vid tre, då har den inte varit med alla steg.

fy din stackare, jag tycker så synd om dig och din häst, att det var en så sjukt oseriös tillridare ni hamnade hos. du borde stämma henne, men hon var väl "o-officiell" dvs inget företag/firma? då är det svårt :crazy:

tycker det låter som du går klokt tillväga, bra att din syster är med också. Blandrastik har gett många bra råd.

framför allt tror jag att du ska samtidigt som du går tillbaks och backar i historien för hästen, försöka att inte låsa upp dig på vad som "hänt" tidigare, så att du inte projicerar in problem på dig och hästen i hanteringen. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men försök som sagt.

håller tummarna för er och lycka till. jag tror det löser sig, bara synd att det blev så fel, men det är inte första ggn det händer, och hästar är förlåtande djur.

mvh/m

Du har fått många bra tips redan. Sedan kan jag tycka att det kanske har gått lite väl snabbt. Om jag har läst rätt i tråden så hade du hästen en månad och sedan var hon på inridning i två månader och nu är hon tillbaka hos dig igen. Det låter som många omställningar för en treåring. Jag tycker att man ska ta det lugnt med nya hästar och nya platser, vet att inte alla håller med mig. Men om jag var du hade jag låtit henne vilat ett tag och sedan börjat om lite från början med det som fungerar, så att hon får landa lite.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 798
Senast: MiniLi
·
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 924
Senast: Nota
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 432
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar