min häst har blivit helt knäpp

Sv: min häst har blivit helt knäpp

Hej!

Supersöt häst, det blir säkert jättebra med henne när du låtit henne ta allting i sin takt.

Jag hade själv en unghäst för ett antal år sen, som reds in av klåpare och sedan slängde av till både höger och vänster- inte ens duktiga beridare satt kvar. Hon fick vila och blev sedan bättre ett år senare.. (då hade jag sålt henne, kan fortfarande ångra mej ibland).

/ Lavinia

va fin hon är!:love:
å va kul de är att de går bättre för dig med henne!;)

de är så skoj å höra framgångar!! å inte bara att de går bakåt.. :banana:

jag undrar lite vad det är för en inridare hon varit hos??
det verkar som om personen i fråga inte vet hur man rider in en häst.
Och att din häst inte lärt sig att longeras av denna sk inridare är för mig ett ännu större mysterium.

jag som jobbar med att rida in hästar och även rider till, blir chockad av att höra det lilla din häst lärt sig på 2 månader och att det verkar som om du får göra allt jobbet själv nu när du fått hem den igen.

och nej man behöver verkligen INTE knäcka självförtroendet på en häst för att få den dit man vill, det handlar om ömsesidig respekt och mycket övning.
och ta absolut INTE ett föl på henne, ge henne istället ett chans att utvecklas som en normal treåring.
Förstår att du inte vill lämna iväg henne på inridning igen men jag skulle rekomender att du tar ut en bra och pålitlig tränare som kan hjälpa dig med inridningen av din häst.
på så sätt kan du övervaka det hela och vara med och rida in hästen.

PM:a gärna om du vill ha hjälp med nått :)

Lycka till med hästen!

Men hörrni!
Nu tycker jag faktiskt att ni får visa lite respekt härinne.
Det var inte det tråden handlade om och HUR kan ni tolka ut vart sadeln är när inte ens sadelläget är med på bilden..:confused:

Väx upp och skapa er en bra forum- (buke-) attityd och lite fler inlägg innan ni poppar fram som gubben i lådan och kastar pajer hit o dit.:mad:

jag undrar lite vad det är för en inridare hon varit hos??
det verkar som om personen i fråga inte vet hur man rider in en häst.
Och att din häst inte lärt sig att longeras av denna sk inridare är för mig ett ännu större mysterium.

jag som jobbar med att rida in hästar och även rider till, blir chockad av att höra det lilla din häst lärt sig på 2 månader och att det verkar som om du får göra allt jobbet själv nu när du fått hem den igen.

och nej man behöver verkligen INTE knäcka självförtroendet på en häst för att få den dit man vill, det handlar om ömsesidig respekt och mycket övning.
och ta absolut INTE ett föl på henne, ge henne istället ett chans att utvecklas som en normal treåring.
Förstår att du inte vill lämna iväg henne på inridning igen men jag skulle rekomender att du tar ut en bra och pålitlig tränare som kan hjälpa dig med inridningen av din häst.
på så sätt kan du övervaka det hela och vara med och rida in hästen.

PM:a gärna om du vill ha hjälp med nått :)

Lycka till med hästen!

Jo det var egentligen ingen riktig inridare om man säger så. Utan hon skulle rida in min häst vid sidan om, hon har en egen häst som hon har lyckats bra med, men tyvärr lade hon inte den tiden på min häst som min häst behövde, hon gjorde allt i sista sekund kan man säga.

En sak jag undrar är över vad som är bäst, att försöka sätta sig på henne ute med en äldre häst som sällskap eller inne i ridhuset själv?
Ute så kanske framåtbjudningen kommer av sig självt menar jag.
Kommer ha nån som håller i henne utifall att.

Idag hängde jag över henne med hjälp av en pall i stallet och hon brydde sig inte speciellt mycket, men man såg på henne att hon checkade av var jag var hela tiden. Jag låstades även att höja mitt ben över henne så som man gör när man ska sitt upp, det regerade hon på och flyttade undan bakdelen. Hon är inte redo än alltså?
Eller så går det kanske bättre om man är ute.
Ja eller vad tror ni:confused: Hur skulle ni tyda det?

Jag skulle vilja rekommendera att du jobbar på framåtbjudningen från marken så att den fungerar innan du sätter dig upp. Att tömköra utomhus och att sedan rida ut med sällskap brukar vara bra för framåtbjudningen men hon måste förstå att hon ska gå framåt även inom hus. Jag hoppas det löser sig för dig, ta gärna hjälp av en erkänt duktig instruktör som kan följa er utbildning och coacha er rätt.
P.S. Jag skulle också lossa käkremmen ett hål eller två. D.S.

På söndag ska vi åka o löshoppa henne hos en unghästutbildare.
Han hjälper även till med inridning så honom ska jag prata med om det, om han kan hjälpa mig.

Har du löshoppat innan??:bump: hoppas att det går bra, och att tränaren kan hjälpa dig med inridningen! :banana:

Det blir första gången för henne.
Ska försöka få in lite bilder på det:)

Idag var vi och löshoppade, hade tyvärr inte tid att ta några kort för jag fick oxå hjälpa till. Sen glömde jag bort det med:angel:

Det gick superbra, hon lärde sig himla fort vad det var hon skulle göra.
Tränaren sa det att det var en himla trevlig häst, hon verkar ju helt okomplicerad, har hon nån olat? Jag bara, emh, ja hon stegrar sig när man rider henne, han bara :eek: oj det var ju inte bra. Sen förklarade jag hur det låg till och han sa samma som alla andra här inne, hon har fått för mycket intryck på för kort tid.

Men nästa söndag ska vi dit igen. Han sa även det att jag kan komma med henne dit fler gånger så kan han hjälpa mig första gångerna jag sitter på henne. Låter himla kul:banana:

Han sa det att på det lilla vi gjorde med henne idag, (hon fick bara hoppa ett koppelräck för att vänja sig i början, hoppade kanske 6-8 ggr) så kunde han iaf säga att hon gör avståndsbedömningen väldigt bra och hon rör sig helt avslappnat i bogarna.

Igår så tömkörde vi henne för andra gången, vi var 3 stycken som var ute i mörkret igår på kvällen o gick. Jag hade en som hjälpte mig med att leda henne "ifall att" då hon inte är van än. Det gick jättebra:)

Det är så skönt att det går framåt med henne nu och jag är himla nöjd med henne, ibland är hon så himla lugn så att jag tror att hon är sjuk eller nåt men det är hon ju inte, hon är nog bara trygg.

Bara längtar tills jag kan få börja rida henne:d

vad roligt att han var så positiv!
Alltid trevligt ;)
Det ska nog lösa sig med din lilla dam ska du se.
Tycker hon verkar himla trevlig dam, och lägg gärna in bilder på henne när du har :)

TJOHO:bump:

Nu har vi suttit på henne för första gången.:) Gick rent ut sagt, skitbra!

Det var inte jag som satt på henne utan en tjej i stallet som tyckte att det var en kul utmaning. Vi hade förberett oss på det värsta, man blir så glad när det går bra då istället:)

Men det var en annan mycket duktig tjej som ledde Loppan i en lång lina och en repgrimma över tränset ifall att. Dom började med att banka på sadeln o hoppa brevid och hon brydde sig inte, sen fick hon hänga över henne och hon brydde sig inte då heller, sen gick dom ett varv och Loppan var fortfarande lugn och med på noterna, men lite svårt att hålla balansen bara. Efter ett varv så hoppade hon av, sen hoppade hon upp i stigbygeln, fortfarande ingen reaktion från Loppan, så då satte hon sig på henne och så skrittade dom flera varv i ridhuset tills att hon slappnade av ordentligt och det tog inte lång tid innan hon gjorde det. Så när hon var avslappnad så fick det räcka, då hoppade hon av. Loppan fick massa beröm hela tiden. Hon var väldigt duktig och lärde sig mycket fort att det inte var så farligt.
Imorrn ska vi fortsätta, men vi tänkte att vi ska leda henne tills det att hon får ett bättre självförtroende med en ryttare på ryggen för det har hon inte nu.
Hihi här har ni ett väldigt mörkt bildbevis:D Ska försöka fixa inställningarna bättre på kameran tills imorrn.

Ojojoj!
orkar inte skriva så mkt nu men återkommer.
vem är denna människa som "ridit in" hästen från första början?
finns det någon kunskap över huvud taget!! verkar inte så!!
Som det verkar som i de allra flesta fall är det okunskap hos ryttaren!
Hästar vill vara till lags. leder de ej sin flock så vill de bli ledda!
Snälla låt en kunnig person rida in och utbilda din häst så kommer allt bli jättebra!
jobbar själv hos Christofer Dahlgren Horse Vision på Hellekis Säteri och rider själv Akademisk ridkonst. Vi har fått många sk "problemhästar" som ingen klarat av som är hur underbara hästar som helst. Tänk bara på hästens behov i första hand så löser sig det mesta det lovar jag
Mvh sofia
sofia.ljunggren@telia.com

herregud!
detta är ett stort problem och det finns väldigt väldigt få hästar som gör en sådan sak utan anlednig!
Ofta är det bara okunskap hos oss människor och inte så svårt att lösa ´men det finns ju lite att ta tag i!
Det allra första är ju att tillfredsställa hästens natuliga behov...
Jag skulle ju helt klart ta kontakt med Christofer Dahlgren som jag jobbar åt.Han har haft många sk "problem" hästar som ingen annan klarat av och det finns inte en häst han inte kunnat få ordning på som ändå kommit från "kända" ryttare
lycka till!!

Hur går det med ridningen och löshoppningen?? :confused:

Det var ett tag sen du skrivit, lite nyfiken!! :bump::bump:

Det går jättebra.

Hon utvecklas till det bättre hela tiden och hon älskar verkligen att hoppa:smirk:

Hon är nu riden ca 2 ggr i veckan, dom 2 senaste gångerna har hon inte behövt nån som leder henne, hon går bättre utan ledare nästan.
Inte nån direkt tendens till att resa sig, dock är hon lite knepig i början av passen men slappnar av efter ett par varv i ridhuset bara.

På söndag bär det av till tränaren igen, då ska det löshoppas igen och sen blir det ett litet ridpass med. Ska bli kul:)

Hade en hästtandläkare ute som skulle kolla henne i munnen, det var tvärstopp kan jag säga, han sa det direkt att det är ingen ide att bråka med henne, det enda som gäller är att ge henne rejält med lugnande. Så det blir att ta ut en vet. som fixar tänderna på henne om det behövs:D

Vad roligt att det går bra!

Keep up the good work!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 798
Senast: MiniLi
·
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 924
Senast: Nota
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 432
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar