min häst har blivit helt knäpp

Sv: min häst har blivit helt knäpp

Hej Jenny82!

Jag har bara en fråga- Du har inga planer på att sälja hästen? Och köpa en som verkar vara lite lugnare och snällare.
Hon verkar ju ha "lite" problem i huvudet. Hon kanske var lite av ett impulsköp?, och du tagit dig vatten över huvudet?!

Jag menar sälj henne, så kanske du kan hitta dig en annan häst, som är lite mer lättlärd och som Du känner dig säker med. Då kommer allt kännas mycket lättare och du slipper känna oro varje gång du ska till stallet...

Jag har själv haft en häst som påminner så himla mycket om din häst. Och hon var precis på pricken som du beskriver din häst. Jag kämpade på, har haft ett 10 tal 3 åringar tidigare som jag ridit in själv och aldrig haft så svåra problem, men jag kände att hon kommer ta knäcken på mig.

En bekant la ett "skambud", inte ens hälften av vad jag gett, och hon fick henne. Jag kände att hon kommer aldrig bli den hästen jag vill ha, och så sant, för ca 1 månad sen ringde hon och sa att hon hade tagit bort hästen. Hon hade stegrat och gått runt när de höll på med inridningen, viket vi håll på med i nästan 6 månader. och hon hade skadat sig så pass att det inte gick att ha henne kvar.
Nu menar jag ju inte att så är fallet med din häst, men det verkar som att du har väldigt mycket problem med henne, och för att lugna nerverna kanske du borde sälja henne till nån som verkligen har det där tålamodet som så få av oss har.../Lina

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tänkte jag faktiskt sälja henne.
Men nu när jag ser att det faktiskt går framåt med henne så tänkte jag om, hon har som många andra säger, fått en väldigt dålig start.
Och nej hon var inget impulsköp, men jag köpte henne osedd, men å andra sidan, varför ska jag åka 45 mil och "kolla" på en häst som inte är inriden för?? Dessa dumheter hade jag inte kunnat se ändå genom att bara hälsa på henne. Och det var nog inget som dom förra ägarna heller visste om efterom att dom inte hade gjort nåt med henne.

Men visst, om jag känner att hon kommer ta "knäcken" på mig och att hon inte blir bättre, då har jag nog inget annat val än att sälja henne, men eftersom att det nu går bättre så varför sälja för:confused:
Hon behöver bara känna sig trygg igen vilket hon absolut inte gjorde hos inridaren. Allt hände på så pass kort tid där, från att ha nån hängandes över ryggen till galopp på en vecka, det skulle nog knäcka vilken häst som helst:eek:

Jag tycker att det låter lite som om hon har komandot, det där med att "knäcka hennes självförtroende" tkr jag är helt fel, försök istället att få henne att vilja jobba för dig, t.ex ha sirap på bettet, så att hon tycker om att få in det/bli tränsad. I longeringen kan du ju be någon gå bredvid henne så att det inte är så att hon inte förstår. Hon känns verkligen som en bitshig treåring som gör vad hon vill, låter som en häst jag varit med om. tre år, uppfödd på nappflaska, har alltid fått vad hon velat. Hon blev fördjälvlig, når något inte passade henne vände hon om och försökte sparka och kissa på en... :S men hon slutade med det när man visade att det inte fungerade att hålla på så där, så hon blev jättefin på några månader bara. (Känner en "tillridare" som hon skickades till) Prova med att göra jättelätta grejer i början, se om det gåt och görsa dom svårare och svårare. Se till at hon heela tiden förstår bara, den finns en himla massa som inte ser att hästarna inte förstår.. :( Hoppas det hjälper.. :P

Samma häst:rofl: Låter som det:angel:
Hon är faktiskt oxå uppfödd på nappflaska för hennes mamma dog när hon föddes. Tror även att dom förra ägarna har varit lite som att "ok du gör som du vill". Hennes liv har blivit helt omvänt nu, och hon försöker in i det sista att få som hon vill. Men det verkar som att hon börjar acceptera mer och mer nu att det inte alltid kan bli som hon vill.

Vi gör väldigt lätta saker nu, har börjat med att hon ska kunna longeras på ett ordentligt sätt och hon är så himla duktig nu och lyssnar jättebra på rösten:)

Imorrn ska vi tömköra igen för andra gången. Ska se om det blir lite bilder då:)

Hej
när jag läser alla dina inlägg så tycker jag att din häst har fåt för mycket intryck på kort tid.det inbär att den börjar motarbeta estellet för sammarbeta.när du ber din häst att utföre en sak så ska hästen också lyda eller hur?frågan är bara hur mycket kan du kräva av din häst.när du har börjad t.x med att ställa dig i stigbygel och hästen står inte still så böjer du henne med den tygel som du har åt ditt håll så att hon ser dig och du ser hennes öga.läng stigbygel såpass mycket att det är lätt att komma i den.sen står du med den ena foten i Stigbygel och med den andra följar du med om hon int står still.om du har böjt henne på rätt sätt så går hon bara runt runt.föjl då med tills hon står still. i den moment när hon står still,då tar du bort foten och berömmer henne.Vet du från böjran att hon inte klarar av detta så starta med att du använder din hand ästellet för din fot förstår du?
om man vill få ett vertroende och ett lederskab så ska du alltid anpassa träning efter hästens förmåga.när du ger hästen en uppgift så ska du fortsätta med denna tills hästen i lung och ro kan utföra den uppgift.om du sluter eller ta bort trycket eller föremålet innan hästen har blivit vän med den så lär du hästen att om den bara springer eller bockar eller jaga upp sig så behöver hon inte göra dom olika saker.
sen till slut om man inte kan longera en häst så att den lyssnar och sammarbetar då är dett inte rätt i tid att sitta upp!! en bra inriden häst bockar aldrig i sin utbildning!!!!!!!!!!!!!!! så länge en häst bockar eller sparkar så länge sammarbetar den inte den går emot tryck och har inte förståt inebörden av hans uppgift.du får gärna gå in på min hemsida www.ornatorpet.com och kolla lite hur man kan arbeta.ett litet tips: den som börjar leken ska också avsluta leken. Och så har jag en liten fungering angående att man ska vinna över sin häst:om du läger ditt träning på den nivå som hästen klarer av och sedan ökar detta i små steg så kommer du aldrig i den situation att det blir en kamp. I hästens värld finns ingen vinnare eller förlorare, dett finns bara en ledare eller den som följar.! du får ta din häst som en lärare. i den moment som hästen inte går emot och följar det är där du blir ledaren och då kanske du kan kalla dig en vinnare pga ditt enorma arbete du lagt ner. önskar dig en trevlig och rolig tid ihop med din häst. den verkar föresten väldigt smart. mvh silvio

Det hinner hända mycket i hästens kropp på tre månader, Kolla upp den på klinik.

Flaskbarn - det förklarar en del humör.

Hmm, tror du?

Har aldrig haft en häst med så mycket humör som hon, men å andra sidan har jag aldrig heller haft en häst som är uppfödd på flaska heller.
Så ja det kanske kan förklara en del:rofl:

Det är ju väldigt svårt att säga att det skulle bero på att hon är flaskuppfödd.
En del lynne är både genetiskt och inlärt.:bow:

Hej!
Jag har läst hela denna tråd och lite annat.
För det första så tror jag inte att det är något fel på hästen utan det handlar som andra har sagt att den har fått alldelens för många intryck under oerhört kort tid. Sen så får jag en känsla av att ni kanske inte passar ihop.
Jag har haft många så kallade "problemhästar" under min tid. Vissa passar man inte med och vissa så funkar det perfekt med. Jag tycker att du ska leta efter en häst som du verkligen passar ihop med och att skylla på att 45 mil är en lång resa för att kolla på en "häst som inte ens är inriden". Det är oerhört viktigt att träffa hästen före man bestämmer sig för att köpa den. Jag skulle aldrig köpa en häst utan att träffat den. Det tycker jag låter väldigt konstigt.

Sen att den ställer sig i boxen handlar bara om att den vill ha uppmärksamhet och kanske är understimulerad. Läste att du har en som hjälper dig och även en syster som håller på med hästar. Lägg upp ett schema så hon får vad hon behöver varje dag, Då menar jag inte att ni ska slita ut henne utan att ni delar upp det så hon får olika stimulans olika dagar i veckan. Longering, promenad mm. Sen att ni hjälps åt med att vänja henne vid sadel, träns och när ni hänger på henne/sitter upp. Alla måste göra på samma sätt så hon förstår nästa gång vad som händer.

Det var lite av vad jag hade på hjärtat. Det är mycket jobb med en unghäst och du säger att du haft unghästar förut så då vet du ju vad du har att göra. Men som jag skrev. Lägg upp det med din skötare och hjälps åt att lära hästen saker. Det måste klicka mellan alla parter!! ;)
Gör det inte det så borde du nog fundera på om det är denna häst som du vill lägga ner all din lediga tid på....

Lite bilder från i söndags då. Det vart ingen tömkörning men vi var ute och gick med sadel och träns i ca 1 timma. Gick jättebra.

Redo att gå ut. Gick jättebra att tränsa henne:)

Kolla in djävulsögonen:devil: nä vars, söt som vanligt.

Kul att plaska i vattnet, lekte med det med mulen och skrapade lite med hoven.

Sur över att hon inte fick leka mer;)

Och så kompisen med på ett hörn då;)

Djurflaskbarn får ofta en lite snedvriden bild av sig själv som djur - har dom växt upp med sin biologiska mor så brukar det inte vara så tydligt men helt klart att dom är mer självsäkra och ibland respektlösa mot människan.
Dom vill gärna krypa in på skinnet tex.

Det har du ju iof sig helt rätt i..:bow:
Har hört en del såna berättelser om flaskuppfödda djur som blivit översociala och helt omedvetna om sin storlek.
Likadant detta med att läsa signaler.
Inte heller helt lätt för ett djur som vuxit upp utan mamma av samma art.

Men detta låter mer som trots och protest.
Skulle fortsatt gissa på att det TS skriver om handlar om att det har gått för fort fram med inridningen och de har pressat henne lite för mkt.
För många intryck och inlärningsmoment på för kort tid helt enkelt.
Då slår det oftast tvärstopp till slut.

Men du har så rätt så... Klart att det mycket väl kan påverka hästen att den har blivit flaskuppfödd.

Det är en riktigt fin pålle du har! :love::love:
Ser ut som ett busigt charmtroll men väldigt feminin.
Jättefin är hon!

Lite bilder från i söndags då. Det vart ingen tömkörning men vi var ute och gick med sadel och träns i ca 1 timma. Gick jättebra.

Var är sadeln???

och hur hårt har du spänt käkremmen??

:confused::confused::confused:

Ööh va? Vaddå var är sadeln? Ja på hennes rygg såklart.

Och hur hårt jag spänner käkremmen det har inte du med att göra.

Var är sadeln???

och hur hårt har du spänt käkremmen??

:confused::confused::confused:

>Tänkte också på det när jag såg bilderna. Käkremmen är alldelens för hårt spänd och någon sadel syns ju inte på någon bild? :confused:

Hon kanske inte har lagt på sadeln på dom korten i stallet,
dom andra korten ser man ju inte om hon har sadel eller ej!

Nu tänker ni inte. :smirk: Hon sadlade väl givetvis efter det att hon tog korten.
Och käkremmen är väl lagom spänd. Om den ska hänga lösare så finns det väl ingen anledning att ha den alls. Vitsen med käkrem är ju att tränset inte ska kunna åka över öronen.

>Tänkte också på det när jag såg bilderna. Käkremmen är alldelens för hårt spänd och någon sadel syns ju inte på någon bild? :confused:

Spelar det någon roll om jag får fråga?

Det är ju inte det denna tråd ska handla om:confused:

Spelar säkert ingen roll men det ser inte så bra ut. :(

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 798
Senast: MiniLi
·
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 924
Senast: Nota
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 432
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar