min häst har blivit helt knäpp

Sv: min häst har blivit helt knäpp

:bump:Du måste kolla tändern Vargtänder bör man ta ut..Sen är det so Blandis säger Men det tar tid då kanske vi pratar om år:bump:
:bump:i från ämnet det är levande varelse inga maskiner det värkar som dom flästa tror att det är gunghästar o blir väldigt förvånader når dom inte fungerar rätt:bump:lycka till o ha mycke tid promenera med hästen ,då får du mycke gratis du kan gå över allt med den.jag gick med min i 4år innan hon släpte upp mig nu är hon som en dröm.Tid lycka till:bump:

Eller så kan du skicka iväg henne till en kvalificerad unghästutbildare som fixar det åt dig.

Jag lovar dig att du får mindre bekymmer och mer roligt med din häst om du tar ordentligt med hjälp!

Lycka till!

Du har tryckt på fel svarsknapp. Jag antar att ditt svar ej är till mig. Bara som en upplysning det gör inte något.

Förutsatt att det inte är något fysiskt fel på hästen så är mitt förslag: Lämna hästen till en duktig westerntränare. Enligt min erfarenhet är de bättre på att träna den sortens hästar än "vanliga" tränare.
Jag hade en unghäst som var svår. lämnade honom på inridning hos tränare och fick hem en häst som var ännu värre. Kändes rätt hopplöst, men pratade med en westerntränare och det kändes rätt så han fick en chans. Han hade hästen i 4 veckor, jag var även där och provred hos honom ett par gånger och sen tog jag med hästen hem och red.
westerntränare har ofta mera tydliga system i sin träning som gör att hästen blir mera medveten om vad som gäller och därmed tryggare i situationen.
Hoppas det går bra för dig och hästen!

Läs Klaus Hempflings bok "Dans med hästar", ordentligt & försök ta till dig det som står & göra som han säger / lyssna på hästen, den har varit till stor hjälp för mig & min unghäst som jag också hade problem med. Håller med de andra inläggen, att ta det långsamt & lär dig läsa av hästen. Har du möjlighet så ta hjälp av en instruktör med markarbetet. Menar inte att du ska ta en "ridlektion/tömkörningslektion" utan hjälp hur du läser av hästen påverkar den från marken genom att förändra din position, hur rörelser påverkar hästen osv, ledarskap & förtroende. Det är ger väldigt mkt även sen den dagen du väl sitter på hästen.

*kl*

du har fått jätte bra råd om hur du skall göra så jag tror det fixar du hur bra som hellst=)

men jag kan inte skäppa tanken på att sadel ev klämmer eller kanske är av i framvalvet.
Hästar kan ju reagera när sadel är på utan att dom för den skull kopplat det till sadeln (tänker på att hon reser sig när nån sitter på)

Du känner din häst bäst själv, skulle det vara utrustning så märker du nog det bäst själv .

om inte annat så var detta en intressant tråd att läsa, ialf för mig=)
önskar dig lycka till med det fortsatta arbetet

/loppis

Tack för era svar:) Blir så glad när alla vill hjälpa mig:)

Jag vill inte lämna bort henne ännu en gång, jag känner att jag vill försöka själv först och med hjälp av andra duktiga som jag har många av i stallet.
Men en westerntränare vore en bra ide att ta hjälp av oxå, ska kolla lite om det finns nån här i närheten som kan komma o hjälpa mig.

Sadeln som hon har är helt ny så den är inte av nånstans, den är visserligen lite för vid för henne så jag håller på o letar ny sadel nu.

Vi har longerat henne igen och denna gång gick det mycket bättre, nästan inga dumheter.

Hon blir bättre och bättre hela tiden ju mer hon blir ompysslad.

Först ville jag sälja henne, men nu skulle jag inte sälja henne för allt i världen, nu är hon helt underbar:love:
Hoppas bara att hon fortsätter att vara underbar när hon ska bli riden igen med;)

Lite tips vid första ridningen...
Ni är 2 personer antingen din syster eller tjejjen som hjälper dig med hästen, gärna både du och den andra tjejjen, så att ni båda är med och ser hur hon reagerar och är..
Ni har sadel och träns på henne. Dock inga tyglar! Ta ett grimskaft som ni fäster runt halsen. Ni börjar med att longera hästen en stund i båda varven. Sen sitter ryttaren upp, hon ska inte ha fötterna i stigbyglarna. Den som står på backen går bredvid i nåt varv, börjar sedan longera i skritt. Det är den som longerar som hästen ska lyssna på!!
Ryttaren kan hålla sig i grimskaftet om hon känner sig lite vinglig.
Andra gången ni sitter upp på henne kan ryttaren prova att "starta" henne med rösten, alt lite benhjälper.

Varför inte tyglar? Jo, därför att hästen ska ju lära sig att förstå rösten och benhjälper. Tyglar kan man ju egentligen klara sig utan. Risken finns att hon upplever obehag om den som rider grejjar för mycket med handen. Det kan ju vara därför hon reser sig. Om allt går bra kan ni ju prova lite i trav också, annars slutar ni när det känns bra och tar traven nästa gång. Detta är ett väldigt bra sätt att börja på. Jag har själv tillämpat detta i min inridning av flertalet unghästar, och det är det smidigaste sättet jag vet.

Hör gärna av dig om hur det går!

Lycka Till!

Jag har följt dina trådar om denna häst.

Den här tjejen som du har hittat som ska hjälpa dig.
Hur mycket kan hon, tänkte så att hon inte är lika dålig som hon som red in hästen?!

Är hon duktig och kunnig, gör ni samma saker etc. eller flamsar hon bara?

Vilka erfarenheter har hon?

Jag tycker du gör rätt som behåller henne hemma.
Risken är annars att hon kommer till ytterligare en "inridare" som inte vet vad hon gör, eller så kommer hon till nån mer sierös, som forcerar fram fortare än vad din hästs skalle klarar av i detta läge.

Pyssla, longera, promenera med henne, och öka kraven sakta, så ho hinner med att känna att hon gör rätt.
Stressa inte fram en inridning som hon inte är mogen för.

Vad tråkigt att höra detta nu! :eek:
Du som var så lyriskt glad över din nya häst..

Jag tycker det låter som att de har tillåtit oönskat beteende när hon var iväg på inridningen..
Givetvis kan jag inte säga att det ÄR så när jag inte har sett hur hästen är / beter sig.

Mitt tips är att ta ut en tandläkare till henne och en bra kiropraktor som kan kolla igenom hela hästen.
Leta efter spänningar/låsningar.
Det KAN vara så att efter att hon har börjat ridas så kan hon ha fått lite spänningar och annat som hon kan tycka är obehagligt.
Det är ju inget ovanligt fenomen.

När du har uteslutit detta kan du ta tag i detta på ett annat sätt och sedan utesluta att det är nåt fysiskt.

OM det sen skulle vara så att det inte hittas nåt fysiskt problem på henne så tycker jag att du med en varsam men bestämd hand får steg för steg ta tag i grejerna hon har för sig en efter en.

Först och främst vänj henne vid att få på sig grimma/träns/sadel på ett harmoniskt och tillfredställande vis.
När du känner dig nöjd på det planet och du kanske har fått upprepa detta 100 ggr så får du aktivt ta tag i nästa steg.

T.ex longeringen.
Låt henne stegra sig, men gå på henne hela tiden när hon gör det.
Framåt framåt, framåt.
(Det är svårt att stegra och röra sig framåt samtidigt.)
Ge henne nåt att tänka på hela tiden och lämna henne inte sysslolös under passet.
Jobba först i skritt, framåt, stanna, framåt, byt varv, framåt, sakta av. halter m.m.
Så fort du märker att hon är på väg att ta saken i egna händer måste du vara där och korrigera henne med en ny uppgift.
Och beröm massor.
Man ka aldrig berömma en unghäst för mycket.
Så fort hon rör sig i rätt riktning utan att försöka hitta på egna grejer, så fort hon byter varv utan krux, så fort hon kommer fram i trav utan att sätta sig emot.

Led henne mycket ute ute i skog och mark och ha lite morotsbitar i fickan.
Lär henne att hon ska följa dig och stanna när du stannar, ha sin fokus riktad emot dig.
Du kan oxå hitta på lite egna övningar för hand.
T.ex gå över/under vissa saker du har monterat.
Det kan vara att backa runt bommar, gå över presenningar m.m.
Dessa övningar kommer du tjäna på sen.
Hon lär sig att ha roligt med dig och hon lär sig att låta sig guidas och vägledas av dig.
Du visar HENNE vad som kommer härnäst.
För det är DU som bestämmer. Inte hon.

Unghästar har en tendens att vara mycket uppfinningsrika och jag tror du har köpt en häst med mycket i huvudet.;)
Har hon inget att göra så hittar hon på lite egna bus-hyss att roa sig med.

Koncentrera dig på arbete från marken till att börja med.
Dels har du mer kontroll på situationen ifrån marken och det är där de första problemen uppträder så börja där.
Sen kan du bitvis plocka upp den kontakten med dig upp på ryggen sen.

Jag tror du behöver sätta gränser på nytt åt henne, visa vad som är rätt och fel och framförallt börja att återigen bygga upp förtroendet till henne.

Hon är i en slags övergångsålder från föl till unghäst.
Det är en period som kan innebära en del trots och ofta en del konflikter.
Lite som ett 5-årigt barn som "kan själv" och som tror att den är jättevuxen.

Bryt detta nu innan det blir ett invant och alldeles för djupt rotat beteende.
Annars kommer du får jätteproblem att jobba bort det oönskade sen.

Hoppas att du fixar detta nu och att jag kanske har gett dig nåt bra och vettigt tips!

Lycka till! :bow:

Senast ändrad:

Det känns som att det är en hel del onödiga svar i denna diskution!!

Herregud! Hästen har varit på en felaktig inridning. That's it!

Flickan ska väl inte behöva ta dit veterinärer och kiropraktorer och allt va ni nu begär!
Hästen behöver bara få börja om från början och få rutin och få lära sig saker. Att hon stegrade när hon blev riden på beror ju till 99,99% på att hon är osäker och inte hade nån aning om vad som skulle hända oc vad hon skulle göra. Slit i tyglarna och spark i sidorna, sånt utsätter man inte ens en inriden häst för, hur Fan tror ni hon reagerade??? Första gångerna hon blev sutten på??!!

Jenny82: Lyd ett råd är du snäll; vänta med att ta ut en massa veterinärer och kiropraktorer och western tränare och allt sånt, det kostar bara en massa DYRA pengar. Börja om från början med hästen. Jag lovar dig att hon kommer bli kanon fin! Ge henne bara lite tid.

Jag tar själv emot hästar för inridning, så jag har lite i ryggsäcken att plocka ifrån..

Hej!
Hur har u gjirt med dina tidigare unghästar? Tycker det verkar som att din pålle är väldigt osäker, och orolig, väldigt svårt att säga över internet dock.. Men av det du hade berättat, så kan jag bara säga att jag hade nog försökt "börja om från början". Nu har din pålle blivit bättre, och det är ju skönt att höra! :) Men ha inte för bråttom för att det går bra, utan ta det lugnt, och nöt in det pållen kan, och ge mycket beröm, nästan så det känns dumt, så fort hästen gör rätt måste h*n få veta att den gjort något bra. Hoppa inte bara upp och rid hästen sen heller, utan ge det sin tid! Det kommer nog bli en fin pålle med tid och omtanke! :) //Ellinor

Det känns som att det är en hel del onödiga svar i denna diskution!!

Herregud! Hästen har varit på en felaktig inridning. That's it! ..
Det tror jag oxå.
Men du som inridare borde ju oxå veta att mycket händer med hästen rent muskulärt och att avfärda alla fysiska orsaker med en handviftning på en häst som nyss ridits in.. Ja det är inte ALLTID helt klokt.
Nu tror jag som du att hela hästens oönskade beteende går att klandra inridaren för men man ska nog vara lite försiktig med att utesluta även andra orsaker..
I alla fall på en häst man aldrig sett IRL.

Börja om från början med hästen.

Ge henne bara lite tid.
Helt riktigt!
Och det är det jag ville poängtera med mitt inlägg ovan.

Hej.

Du har fått en hel del intressanta tips o råd, men du ska va vaksam på det som sägs så du inte rör ihop det hela, när det gäller en så allvarlig situation som din häst tydligen befinner sig i med denna olyckliga start som hon fått och du nu har bestämt dig att börja om från början med den hjälp du kan få i ditt egna stall så är bara det ett mycket bra beslut av dig som både du och din häst kommer att ha stor glädje av i framtiden, det som har gått snett tidigare får du helt enkelt ta som det "är" och jag hoppas att du lärt dig något av denna mycket tråkiga historia, nu är det framtiden som gäller det är bara å glömma eländet, jag vill återkomma till din undran där du tycker det låter befängt att knäcka en hästs självförtroende så är det faktiskt inte så befängt som det låter, det finns hästar som beter sig på ett onormalt och konstigt sätt för oss människor (stegrar sig, vill sparka, markerar boxen som revir, huvudet upp i taket mm) dessa signaler är nog så allvarliga och då kan det vara befogat att helt enkelt "Nolla huvudet på en häst" det är det som vi kallar "knäcka självförtroendet" det är absolut inget som skadar eller att den far illa på något sätt men den som ska utföra det hela måste göra det på rätt sätt och resultatet blir att du får en häst som beter sig som ett nyfött föl, sen kan du forma din häst efter dina önskemål.
Men frågan är om det verkligen behövs med din häst, mitt råd är att avakta ett tag och vänta tills rangen i hagen är klar, hon vet vem matte och medryttare är, vilka andra hästägare som kommer regelbundet till stallet, vem som ger morgonfodringen utsläpp, vet vad som sker i omgivningarna mm, när hon funnit sig i detta så växer självförtroendet både hos dig och hästen och du kan börja arbetet med formningen, men det är väldigt VIKTIGT att du tar det i rätt ordning annars är du tillbaka på ruta ett igen, din häst behöver massor med ompyssling just nu och med den erfarenheten hon har varit med om så har allt gått alldeles för fort. Lycka till.

Herregud! Hästen har varit på en felaktig inridning. That's it!

Hästen behöver bara få börja om från början och få rutin och få lära sig saker. Att hon stegrade när hon blev riden på beror ju till 99,99% på att hon är osäker och inte hade nån aning om vad som skulle hända oc vad hon skulle göra. Slit i tyglarna och spark i sidorna, sånt utsätter man inte ens en inriden häst för, hur Fan tror ni hon reagerade??? Första gångerna hon blev sutten på??!!

Håller med helt och hållet.

Stackars Loppan:crazy:

Men nu har hon det bättre iaf, inga stor krav på sig längre och man märker på henne att hon börjar tycka att det är roligt att få komma in från hagen och bli ompysslad igen:smirk:

Jag har följt dina trådar om denna häst.

Den här tjejen som du har hittat som ska hjälpa dig.
Hur mycket kan hon, tänkte så att hon inte är lika dålig som hon som red in hästen?!
Vilka erfarenheter har hon?

Tänkte bara om hon är mycket duktig, så kanske hon kan ta "hela" ansvaret att rida in henne?
Så slipper du vara rädd och känna dig orolig inför alla prövningar, såsom uppsittning, ridning etc...

Jag menar du slipper ju lämna bort henne, och du kan känna dig säker på att hon blir inriden. Ett + när du har henne hemma är ju att du kan se vad hon gör när du vill!

Sen har jag kikat lite på dina tidigare trådar, ett ännu större + är att du får vara hemma med familjen med! :rofl:
Något som många skulle vilja vara.....

Hittills så verkar ju tjejen gjort resultat, med tanke på att hästen verkar "kommit framåt" i utvecklingen....

Som ni kanske har läst i en annan tråd så lämnade jag iväg mitt 3-åriga sto på inridning, men det det hela slutade med att min häst fortfarande inte är ridbar i mina ögon.

Nu har jag bara arbetat henne från marken efter det att hon kom hem från den så kallade inridningen. Har ej försökt att rida henne än.
Men lite exempel på vad jag behöver råd om är:
*Hon reser sig i boxen. Vad gör man då?
*Hon går inte att tränsa på ett "normalt" sätt, grimman måste vara på under annars slänger hon sig åt alla håll o kanter. När tränset väl är på så är hon som vanligt igen.
*Hon går inte att longera, hon stegrar sig då, vet inte om det är för att hon inte förstår, eller att hon bara är less o dummar sig. Men vad ska jag göra då? Det mest troliga är att hon dummar/trostar sig så in i norden.
*När hon tex tröttnar på en sak så knuffas hon med huvudet, typ försöker putta bort mig.
*Hon försöker även att sparkas med ena frambenet, typ slänger fram det när nåt inte passar henne.
*När hon blev riden så brukade hon även stegra sig med ryttaren på. Varje gång med dessutom. Detta är andledningen till att jag inte ridit henne än.

Förutom dessa knäppa grejer hon gör så är hon faktiskt riktigt snäll, det verkar som att det är när man börjar kräva lite av henne som hon dummar sig.

Observera att jag inte tillåter dessa saker hon gör, brukar säga ifrån på skarpen, men hon är som ett litet barn o tar det med en nypa salt bara, har alltså ingen respekt.
Jag är oxå väldigt noga med att hon inte ska "vinna", det ska jag göra. Men ändå verkar hon inte fatta.

Nu behöver jag allas råd o tips till hur jag ska få ordning på henne. Få bort hennes dumheter.

Jag har hört att det enda man kan göra med en sån här häst är att antingen ta föl på henne eller att knäcka hennes självförtroende så att hon blir som ett föl i huvudet igen och starta om på nytt.(hur man nu knäcker hästen självförtroende:angel:)
Jag tycker att det låter helt befängt, det måste finnas andra sätt.

Kanske ska tillägga att det inte är någon fel på henne, hon besiktades för ca 3 månader sen, det var strax innan jag köpte henne.

Jag tycker att det låter lite som om hon har komandot, det där med att "knäcka hennes självförtroende" tkr jag är helt fel, försök istället att få henne att vilja jobba för dig, t.ex ha sirap på bettet, så att hon tycker om att få in det/bli tränsad. I longeringen kan du ju be någon gå bredvid henne så att det inte är så att hon inte förstår. Hon känns verkligen som en bitshig treåring som gör vad hon vill, låter som en häst jag varit med om. tre år, uppfödd på nappflaska, har alltid fått vad hon velat. Hon blev fördjälvlig, når något inte passade henne vände hon om och försökte sparka och kissa på en... :S men hon slutade med det när man visade att det inte fungerade att hålla på så där, så hon blev jättefin på några månader bara. (Känner en "tillridare" som hon skickades till) Prova med att göra jättelätta grejer i början, se om det gåt och görsa dom svårare och svårare. Se till at hon heela tiden förstår bara, den finns en himla massa som inte ser att hästarna inte förstår.. :( Hoppas det hjälper.. :P

Hej Jenny82!

Jag har bara en fråga- Du har inga planer på att sälja hästen? Och köpa en som verkar vara lite lugnare och snällare.
Hon verkar ju ha "lite" problem i huvudet. Hon kanske var lite av ett impulsköp?, och du tagit dig vatten över huvudet?!

Jag menar sälj henne, så kanske du kan hitta dig en annan häst, som är lite mer lättlärd och som Du känner dig säker med. Då kommer allt kännas mycket lättare och du slipper känna oro varje gång du ska till stallet...

Jag har själv haft en häst som påminner så himla mycket om din häst. Och hon var precis på pricken som du beskriver din häst. Jag kämpade på, har haft ett 10 tal 3 åringar tidigare som jag ridit in själv och aldrig haft så svåra problem, men jag kände att hon kommer ta knäcken på mig.

En bekant la ett "skambud", inte ens hälften av vad jag gett, och hon fick henne. Jag kände att hon kommer aldrig bli den hästen jag vill ha, och så sant, för ca 1 månad sen ringde hon och sa att hon hade tagit bort hästen. Hon hade stegrat och gått runt när de höll på med inridningen, viket vi håll på med i nästan 6 månader. och hon hade skadat sig så pass att det inte gick att ha henne kvar.
Nu menar jag ju inte att så är fallet med din häst, men det verkar som att du har väldigt mycket problem med henne, och för att lugna nerverna kanske du borde sälja henne till nån som verkligen har det där tålamodet som så få av oss har.../Lina

Håller med dig lite här och lite där..
Men nåt jag inte håller med dig om är att du skriver att
"Hon verkar ju ha "lite" problem i huvudet.
Jag vill gärna tro att du är en mycket god hästm,änniska som har haft så många unghästar som du har ridit in..
Men alltså.. den meningen.

Det är knappast hästens fel att den gör som den gör.
Det beror helt på bristande hantering och det tycker jag att du borde veta..
Inget "fel i huvudet " på hästen för 5 öre..

Jag häpnar över såna här oerhört dumma kommentarer.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 798
Senast: MiniLi
·
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 924
Senast: Nota
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 432
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar