Sv: min häst har blivit helt knäpp
Vad tråkigt att höra detta nu!
Du som var så lyriskt glad över din nya häst..
Jag tycker det låter som att de har tillåtit oönskat beteende när hon var iväg på inridningen..
Givetvis kan jag inte säga att det ÄR så när jag inte har sett hur hästen är / beter sig.
Mitt tips är att ta ut en tandläkare till henne och en bra kiropraktor som kan kolla igenom hela hästen.
Leta efter spänningar/låsningar.
Det KAN vara så att efter att hon har börjat ridas så kan hon ha fått lite spänningar och annat som hon kan tycka är obehagligt.
Det är ju inget ovanligt fenomen.
När du har uteslutit detta kan du ta tag i detta på ett annat sätt och sedan utesluta att det är nåt fysiskt.
OM det sen skulle vara så att det inte hittas nåt fysiskt problem på henne så tycker jag att du med en varsam men bestämd hand får steg för steg ta tag i grejerna hon har för sig en efter en.
Först och främst vänj henne vid att få på sig grimma/träns/sadel på ett harmoniskt och tillfredställande vis.
När du känner dig nöjd på det planet och du kanske har fått upprepa detta 100 ggr så får du aktivt ta tag i nästa steg.
T.ex longeringen.
Låt henne stegra sig, men gå på henne hela tiden när hon gör det.
Framåt framåt, framåt.
(Det är svårt att stegra och röra sig framåt samtidigt.)
Ge henne nåt att tänka på hela tiden och lämna henne inte sysslolös under passet.
Jobba först i skritt, framåt, stanna, framåt, byt varv, framåt, sakta av. halter m.m.
Så fort du märker att hon är på väg att ta saken i egna händer måste du vara där och korrigera henne med en ny uppgift.
Och beröm massor.
Man ka aldrig berömma en unghäst för mycket.
Så fort hon rör sig i rätt riktning utan att försöka hitta på egna grejer, så fort hon byter varv utan krux, så fort hon kommer fram i trav utan att sätta sig emot.
Led henne mycket ute ute i skog och mark och ha lite morotsbitar i fickan.
Lär henne att hon ska följa dig och stanna när du stannar, ha sin fokus riktad emot dig.
Du kan oxå hitta på lite egna övningar för hand.
T.ex gå över/under vissa saker du har monterat.
Det kan vara att backa runt bommar, gå över presenningar m.m.
Dessa övningar kommer du tjäna på sen.
Hon lär sig att ha roligt med dig och hon lär sig att låta sig guidas och vägledas av dig.
Du visar HENNE vad som kommer härnäst.
För det är DU som bestämmer. Inte hon.
Unghästar har en tendens att vara mycket uppfinningsrika och jag tror du har köpt en häst med mycket i huvudet.
Har hon inget att göra så hittar hon på lite egna bus-hyss att roa sig med.
Koncentrera dig på arbete från marken till att börja med.
Dels har du mer kontroll på situationen ifrån marken och det är där de första problemen uppträder så börja där.
Sen kan du bitvis plocka upp den kontakten med dig upp på ryggen sen.
Jag tror du behöver sätta gränser på nytt åt henne, visa vad som är rätt och fel och framförallt börja att återigen bygga upp förtroendet till henne.
Hon är i en slags övergångsålder från föl till unghäst.
Det är en period som kan innebära en del trots och ofta en del konflikter.
Lite som ett 5-årigt barn som "kan själv" och som tror att den är jättevuxen.
Bryt detta nu innan det blir ett invant och alldeles för djupt rotat beteende.
Annars kommer du får jätteproblem att jobba bort det oönskade sen.
Hoppas att du fixar detta nu och att jag kanske har gett dig nåt bra och vettigt tips!
Lycka till!