Min häst har balans problem! hjälp mig snälla!

J

Jennifer80

Vad kan det här vara för ngt? Är det ngn som upplevt kanske samma sak?

Så här är det, min arab är väldigt snubblig, dessutom när vi en gång galopperade på banan och skulle sakta av då gjorde han det så tvärt att han tappade balansen och gick ner på knän :confused: ? Han gjorde sig inte illa det gick bra, men sedan har det även hänt att när jag lyfte framhoven ett paar minuter så tappade han balansen även då och gick ner på knän. Det händer inte jämt men nu på sistone har det hänt några gånger, sist hände det idag, när jag lyfte höger fram för att göra ren hoven, då skulle han klia sig på magen vänster sida. När han böjde sig blev det en otrolig last på mig och jag märkte hur han tappade balansen, så då gick han ner igen.:(

Vad är det för fel ?:confused: Har inte varit med om ngt liknade hos andra hästar.

Han är frisk och pigg annars. Kan det vara värmen? Snälla hjälp mig. Vill inte att han mår dålig/ är sjuk:cry:
 
Sv: Min häst har balans problem! hjälp mig snälla!

vi hade en häst i stallet som blev rätt slubblig och tappade balnsen. visade sig efter prover av vet. att han hade erlichias(eller hur det stavas:crazy: ). han fick behandling och idag är han pigg och glad igen.

den här hästen böjade först att vara lite snubblig när man red(hade aldrig varit innan) och sen en dag så bara gick han ned på knä på stallgången.

vet inte vad det kan vara med din häst. det här var bara dt första so dök upp i mitt huvud. kanske ka vara värmen som påverkar din pålle. men om det fortsätter hade jag nog ringt och pratat med en vet. iaf
 
Sv: Min häst har balans problem! hjälp mig snälla!

Okej, jo jag ska ringa veterinär rådgiviningen på månadag och höra om de inte kan kolla på min pålle. Alldeles nyss var jag i stallet och provade lyfta upp hovarna och då gick det hur bra som helst. förstår inte. :confused:

Men vad är erlichias för ngt? var kommer det ifrån vad visar det för symptom?:crazy:
Har inte hittat ngn ordentlig info på nätet om det.
Är det ngn som kan förklara för mig sjukdomen lite?
 
Sv: Min häst har balans problem! hjälp mig snälla!

erlichias är en sjukdom de får utav fästingar..
 
Sv: Min häst har balans problem! hjälp mig snälla!

Min häst har haft snubbling(och nästan gått ner på knä vid ett par tillfällen) som enda symptom när hon har haft kotledsnflammation fram.
 
Sv: Min häst har balans problem! hjälp mig snälla!

Med travare och galoppörer som bara går på plant underlag bruka snubbla och ha sig så fort det blir lite oplant. Ut i skogen och rid över stockar och stenar. Kanonbra!!
 
Sv: Min häst har balans problem! hjälp mig snälla!

Det första du ska göra är att åka till veterinären och göra en ordentlig undersökning. Vi hade en häst på ridskolan som hade problem med nervsystem, därför snubblade han hela tiden. Detta är ju ovanligt och säkert inget din häst lider av. Men det kan handla om att den har ont någonstans, ex. ryggen. Alltid svårt att veta om man inte kollar det hos en veterinär. En sak är ju säkert att det inte är ett normalt beteende, men det går säkert att göra någoting åt. Lycka till!
 
Sv: Min häst har balans problem! hjälp mig snälla!

Tack så hemskt mycket för era tips, och jag ska verkligen prata med min veterinär på måndag:smirk: . Jag pratade med förra ägaren idag och frågade om hon har varit med om samma sak ngn gång.
Hon berättade då att när han skos kan han hålla på att väga sig tills han nästan går omkull det har hon märkt själv. Hennes Hovslagare ställde bara ner benet väntade ngn minut och fortsatte, då gick det fint.

Och han har varit ibland lite snubblig när det var varmt, så det visste hon, men hon har aldrig sett honom att gå i knä på så sätt.

Men sedan kom jag på en grej, när pållen går ner i knä när man lyfter en framhov gör han det väldigt sakta och det bara när man ta hoven bakåt. Han gör inte det när man till.ex sträcker hoven framåt.
Provade det idag.

Tar man hoven bakåt då går det efter en stund sakta ner, han "plumsar" alltså inte rakt i backen, det är nästan så att han lita på en att man ska hålla emot tills han typ lägger sig.:crazy: .

Då kom jag på att man kanske har tränat honom med att buga eller ngt liknande. Och hon har faktiskt tränat honom buga och en del horsemanchip att han ska lita på människan även när han lägger sig m.m.
Så det kan jag vara att han nu har fått en fixidé att göra det här, men så klart jag får ju se vad veterinären har att säga om det här, hoppas bara det är inget allvarligt.:( Har redan varit tvungen att tabort en ponny, vill inte vara med om ngt mer nu.:cry: .
 
Sv: Min häst har balans problem! hjälp mig snälla!

Jag har också råkat ut för detta men då hände det bara vid ridning.
Jag undrar... kan det bero på borelia det kan ju visa sig så.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 388
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 634
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 823
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp