Min häst förvandlas till ett monster

Bullet

Trådstartare
Hej! Jag har fått problem med min häst, behöver snabb hjälp!

Info:
Valack 16år
Bor på lösdrift
Fodring med grovfoder 2 ggr/dag (ca 16-18 kg totalt)
Får kraftfoder av mig efter ridning (5-6 dagar/vecka)

Problemet eskalerade efter att han har tvingats gå själv i hagen i ca 1 månad. Ägaren till den häst han gick tillsammans med innan bestämde sig plötsligt för att flytta sin häst med 2 dagars varsel. (morr!)

Nu när han äntligen fått en kompis så har han dragit på sig ett konstigt beteende: Vid fodring lägger stallägaren ut 2 eller 3 högar med hö i hagen, långt ifrån varandra (20m kanske). Men ändå har min grabb bestämt dig för att ha alla högar!! :devil: Han står lugnt och äter i en hög en stund men sen så går han till anfall mot den nya hästen som såklart i panik springer iväg från maten. Han går sen tillbaka till den ursprungliga högen och vaktar så att direkt när hon försöker smyga sig fram till någon annan hög så gör han ett nytt anfall. Övrig tid är han väldigt gullig mot den andra hästen och de står bredvid varandra och dricker vatten osv.

Är det någon som kan komma på en förklaring till varför han gör såhär?
Det kan inte bero på att det är ont om mat, för det är det verkligen inte..

Hur ska jag kunna lösa problemet? Han har tidigare haft tendenser till det här beteendet men nu när han inte tillåter den nya hästen äta överhuvudtaget är det på en helt annan nivå. Hjälp!

Sv: Min häst förvandlas till ett monster

Testa att lägga ut fler högar!
Är det få högar tror många hästar att de kan ta alla, men lägger du ut 6-7 på två hästar med ordentliga avstånd så borde den lugna sig så pass att den andra har möjlighet att alltid ha en hög!

Antagligen är inte din häst helt på det klara med den nya hästen, och reagerar därför med att vara dominant vid maten.

Tyvärr är stallägaren lat så när jag gav det som förslag tyckte hon att det var en bättre lösning att låta honom gå själv :( :(

Då finns det kanske inte så mycket att göra om du stallägaren är så himla svår.
Fler högar brukar alltid hjälpa. Undra om hon hellre vill att en häst inte skall få äta, än att orka dela upp sina två högar några gånger till...

Hur länge har dom gått ihop?

Jag hade avvaktat ett tag. Det brukar bli lugnare med tiden när båda lärt sig vem som äter först. :)

Jag hoppas det! De har gått ihop i ca en vecka :)

Ja! Visst är det trist när man inte kan anstränga sig för hästarnas skull. Tack för tipset ändå! Nu håller jag på och slänger ut extra hö till in den nya hästen när jag rider min så att hon åtminstone får käka nåt i lugn och ro :P men det funkar inte i längden..

Det går över, 1 vecka är ingenting ofta, ibland tar det lång tid innan dom kommer såpass nära varandra att dom äter ihop utan problem.

Jag ser faktiskt inte vad problemet är sålänge inte din häst jagar den andra konstant utan uppehåll. Lägg ut så dom har fri tillgång så maten slutar bli en sån viktig grej. Tillomed min lilla tokhäst slutar bry sig om maten när han har helt fri tillgång. Då kan han tillomed äta ur samma bal som dom andra utan att köra iväg dom.

Enligt min häst så krävs det en hel bal för att han ska sluta bry sig, sålänge man lägger ut mat så håller min häst på så. Viktigt att dom kan gå ifrån maten och att det finns gott om den när dom kommer tillbaka, att dom ser att den inte tar slut.

Senast ändrad av en moderator:

Finns det någon hage breve? Isåfall kan du släppa in den nya hästen i en annan hage nära, de kan äta var sin hög utan problem och de får även sällskapet. :)

Låter som att din häst vill visa den andra att han är högre i rang.

Min häst kan också bete sig sådär när hon släpps ihop med nya hästar men det brukar snart gå över.

Vet du om din häst beter sig sådär hela tiden eller om det är när du är i närheten. Min egen häst är värre när jag är vid hagen.

Fler högar med längre mellanrum. I varsin ände av hagen om det ska behövas?

Vems är den andra hästen? Jag hade ju varit mer orolig om det var min häst som blev bortjagad faktikst. Har inte den hästägaren några invändningar? Eller är det din häst också?

Min häst har blev också sådan efter att han gick själv i 4 månader förra vintern. Inte att han jagar men att han har åsikter över huvud taget om mat, det har han aldrig haft förut och gladeligen delat kraftfoder med vilken annan häst som helst...

Är det ett vanligt förekommande beteende att de vaktar maten/blir mer kontrollerande ang maten om de har gått som ensamma en period? Blev väldigt förvånad över att det är så extremt och verkar väldigt viktigt för honom att ta all mat :P

Jag tror inte att det har någon betydelse om jag står vid hagen eller inte, enligt stallägaren inträffar "attackerna" vid varje fodring och inte bara när jag är där. Ägaren till den nya hästen är otroligt trevlig och vill göra ett försök och se om det blir bättre. Har föreslagit att sätta ut en bal i hagen till dom men eftersom hennes häst som är mycket mindre än min och ganska rund så ville hon inte det. Jag är orolig eftersom om hon inte vill ha kvar sin häst med min så blir han automatiskt ensam i hagen igen :(

Det finns tyvärr ingen annan hage i närheten utan de ligger på andra sidan av stallet. Det hade inte känts bra men lite mer okej om han skulle gå själv men kunna se andra hästar..

Va tror ni? Är det bara vänta och se om det blir bättre? Va har ni för erfarenheter ang tiden det kan ta innan det lugnar sig?

Jag hade absolut väntat.
Tycker inte alls att det är ett konstigt beteende, men fri tillgång eller fler högar underlättar ju såklart!
Men med tiden kommer det bli bättre, det är jag ganska säker på.

Min har fått vara den utsatta vid några ihopsläpp men efter ett par- tre veckor brukar det lugna ner sig.

Just nu har vi en häst som hålls ganska hårt nertagen i hagen, antagligen för att han är lite hingstig och han går ihop med 6 ston och 1 valack. Men det har tagit ngra veckor och nu äter han med dom andra. :)

Va bra :) nu känner jag mig lite lugnare. Han är min första egna häst och eftersom vi har bott länge på samma ställe, där han har haft sina polare som det har funkat bra med, så har jag inte stött på beteendet tidigare! Man lär sig nåt nytt varje dag :)

Han var inte alls sån med den hästen han gick med under hösten. Det kanske kan bero på att det var en unghingst i samma storlek och inte en liten försiktig ponny? Han känns annorlunda nu ang maten även fast han tog kommandot i båda fallen. Hm!

Låter dock lite med två fodringar om dagen, en häst behöver äta oftare än så. Har de nåt mer utöver hö att äta i hagen (ja nu är det väl snö bara kanske men annars)

Fler högar och mer utspritt.
En bra regel är alltid en hög mer än antalet hästar, minst då.
Då finns det alltid en hög kvar åt den ranglåga

Senast ändrad:

Det är lite med två fodringar per dag! Jag ska försöka byta stall till nästa vinter.. Han får utöver de två fodringarna även krafft, havre och mineraler plus nåt kilo hö efter att jag har ridit vilket ofta blir mitt på dagen eller tidig eftermiddag.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 649
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka