Min häst fick plötslig Tungfel!!

S

Sunnyann

Var på hopptävling idag. När jag värmde upp, hadde min lilla häst plötslig tungan utanför munnen, 3 gånger räknade jag.. Jag har haft henne i lite över en månad, inte märkt nått sånt på henne för idag!
vad kan jag göra for at hon inte skal göra så i fortsättningen?:( :confused: :confused: :confused: :confused:

Tackar!:banana:
 
Sv: Min häst fick plötslig Tungfel!!

hmm om hon nu trivs med det...
Varför vill du inte att hon ska ha det?
har för mig att det inte påverkar hennes arbete på något sätt... men kan ju ha fel!
 
Sv: Min häst fick plötslig Tungfel!!

Har du bytt nosgrimma eller något liknande på sistone`?

Är hästens tänder kollade nyligen..?
 
Sv: Min häst fick plötslig Tungfel!!

Hur stack hon ut tungan, dvs åt ena hållet el olika el rakt ner?
Det kan bero på obehag från ryttarens inverkan i tyglarna (vill inte alls påstå att det är så men det kan vara så), att bettet ger obehag eller vassa tänder. Man ska inte ge sådanna hästar godis vid ridning.
 
Sv: Min häst fick plötslig Tungfel!!

Hon stack ut den till sidan, åt vänster.

Har inte bytt nosgrimma eller bett.. Tänder kollat i början på maj.

Jose: En häst med tungfel får dårliga betyg i dressyren (min är en fälttävlanshäst).

Heeeeeeeeeeeeeeeeeelp me!
 
Sv: Min häst fick plötslig Tungfel!!

Om det har hänt en gång så skulle jag ignorera det.

vad du än gör -dra inte åt nosgrimman mer. Det kan skapa permanenta tungfel.
 
Sv: Min häst fick plötslig Tungfel!!

axel skrev:
Om det har hänt en gång så skulle jag ignorera det.

vad du än gör -dra inte åt nosgrimman mer. Det kan skapa permanenta tungfel.

Ja, det har bara hänt 1 g.
 
Sv: Min häst fick plötslig Tungfel!!

Sunnyann skrev:
Ja, det har bara hänt 1 g.
Kan det ha varit så att den la tungan över bettet o inte fick tillbaka den?

det har hänt mig o jag har inte stannat för att fixa till det, utan har ridit på o hästen tycker inte om det o trixar tillbaka tungan o gör sällan om det.
 
Sv: Min häst fick plötslig Tungfel!!

axel skrev:
vad du än gör -dra inte åt nosgrimman mer. Det kan skapa permanenta tungfel.

Min häst har haft en lite "sladdrig" tunga o genom att ha nosgrimman (glömt namnet men sådan med en rem över o under bettet) normalt åtdragen (kanske lite åt det hårdare hållet) så har bettet legat mer stilla i munnen o hon tyckt det varit mer behaglit.

Men självklart, man ska inte dra åt nosgrimman hårt då det i sig kan skapa obehag.
 
Sv: Min häst fick plötslig Tungfel!!

Det har jag inte tänkt på :idea: . Men iofs hade jag ut en "hästtandläkare" som ansåg att det 3 delade bettet jag mest rider på verkade ligga bra i munnen på henne..
 
Sv: Min häst fick plötslig Tungfel!!

Min stora , lilla-mun-val. har 11,5cm.

Den stoora har ca. 13 cm.

förr hade man 13,5 på alla hästar o tjocka saker:crazy:
 
Sv: Min häst fick plötslig Tungfel!!

Detsamma började min häst göra efter jag haft henne i ett par månader. Var troligen en kombination av fel bett och att mina händer var mycket mer oroligare än tidigare ägares. Bytte till ett rakt och ett tredelat bett med fasta ringar (för o får bettet o ligga mer stilla) (hade lösa tidigare) och har jobbat massor med mina händer för att verkligen rida med stadig och jättemjuk hand. Tog ett par månader men nu är hon lugn och fin i munnen och tungan stannar där den ska. Går inte heller o spänna någon nosgrimma för hårt, du börjar hon tjafsa direkt, rider antingen helt utan eller bara "fastsatt" mest för utseendet skull ;-)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min häst fick plötslig Tungfel!!

Jag använder oxå 3-delat med fasta SMÅ ringar ellr rakt odelat.
 
Sv: Min häst fick plötslig Tungfel!!

Har köpt remontnosgrimma (har ridit med achen i dressyr o X-nosgrimma i hopp), skal prova med fasta bettringar(3delat).

Fick et tips om tungstropp(läder!!) på et annat forum. Nån som har provad det??

Hon är ganska orolig i munnen(tid. galopphäst, många av dom är vel det tycker jag..), gapar lite och "tuggar" på bettet med åpen munn.. Lite hängig i munner är hon ochså..

MUFFE: rakt gummibett??
 
Sv: Min häst fick plötslig Tungfel!!

En häst som jag hade på ett ridläger för en massa år sedan gjorde också detta. Han la tungan utanför gänska så ofta och såg ut som en hund när han kom springande med den så ;P
Jag frågade ridläraren vad detta berodde på, om det kunde vara jag som var orsaken till detta, men hon sa att han gjorde så med vilken ryttare som helst och att det kunde bero på att han kanske kunde ha gått med ett bett som var för lågt spännt (det var lagom högt när jag var där) med en tidigare ägare. Vet inte riktigt om det var så men det är iallafall vad jag fått höra :smirk:
 
Sv: Min häst fick plötslig Tungfel!!

Sunnyann skrev:
Har köpt remontnosgrimma (har ridit med achen i dressyr o X-nosgrimma i hopp), skal prova med fasta bettringar(3delat).

Fick et tips om tungstropp(läder!!) på et annat forum. Nån som har provad det??

Hon är ganska orolig i munnen(tid. galopphäst, många av dom är vel det tycker jag..), gapar lite och "tuggar" på bettet med åpen munn.. Lite hängig i munner är hon ochså..

MUFFE: rakt gummibett??

Tungstopp? Typ som tungfelsbett fast man sätter på grejen i mitten själv, eller?

Min är också fd galopphäst:p .
 
Sv: Min häst fick plötslig Tungfel!!

Remontgrimman är bäst.

Jag upplever att de tuggar än mer frenetiskt på gummi/ syntet
 
Sv: Min häst fick plötslig Tungfel!!

men får man tävla på tungfelsgummi??


har det bara hänt en gång så ere nog ingen fara...

annars så kanske du skulle kolla tänderna hos en annan vet??
har själv en häst som lägger tungan över bettet-tog ut en vet för att kolla tänderna, vet tyckte att hon såg exemplarisk ut i munnen..

ett par månader senare gör vi ett besök hos en kiropraktor som förklarar att nästan "alla" våra problem grundar sej i att hästen ser helt hemsk ut i munnen....:crazy:

så välj munn vet. med omsorg;)
 
Sv: Min häst fick plötslig Tungfel!!

Nej, man får inte tävla på tungfelsbett (iaf inte i dressyr).
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 052
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 822
Senast: nilie
·
Ridning Har en underbar arabvalack (8 år) som jag haft i drygt 1,5 år nu. Han är världens snällaste i hantering, fin att rida i paddocken och...
2
Svar
34
· Visningar
4 757
Senast: RonjaH
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 098
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp