min häst får gallor när man arbetat med henne...

C

calind

Hon har gallor sedan en månad tillbaka i haserna. Detta har kommit sedan jag utökat motionen lite. Främst börjat träna henne i skritt för öppna och sluta, böjning mm. Hon har tidigare i vinter fått en spark i ena hasleden och har tagit det lugnt hela vintern. Har sakta men säkert ökat på motionen och träningen. Mycket från skritten, men har börjat köra lite och trava lite mera. Gallorna i kotlederna bak försvinner efter hon jobbat, men hon får små gallor i båda hasleder när hon jobbat. De minskar när hon fått stå ngn dag. Hon är inte varm eller halt eller verkar ha ont av det men man blir ju brydd. Har inte kontaktat veterinär än, vi har 30 mil nämligen. Tänkte kolla om det är nån på bukefalos som har varit med om nåt liknande och vad har ni gjort då??? :confused:
De flesta jag talat med tycker inte att det är nåt att bry sig om så länge hon inte verkar ha ont och är halt. Det finns många med gallor i hasen och de funkar som vanligt får jag höra....men man blir lite fundersam...

min häst får gallor på sommaren men inte av arbetet. jag skulle råda dig till ha koll så att det inte blir värre eller att din häst får ont. annanrs är det säkert inget att oroa sig för! lycka till

Vet en i stasllet som har en häst som brukar få gallor, hon brukar smörja in benen(inte hela benet men där gallorna är) med liniment eller linimentera kankse det heter och då försvinner dem.

Jag kanske är lite överhysteisk när det gäller gallor i hasen, men jag hade kollat upp det.
Framförallt om de uppkommer vid arbete.
Vad gjordes vid sparken i vintras? blev det några skador?

Hon fick ett överben och jag rtg på kliniken 2 ggr. 1:a ggr visade det ingenting, andra gången såg det ut som att det blivit en lös benbit, men den sitter nedanför hasknölen på utsidan. Men samtidigt tyckte dem inte att det kunde vara en benbit för då borde den ha synts 1:a ggr.
JAg blev ordinerad att ta det lugnt ngr veckor och se hur det gick. Har haft kontakt under våren och allt har gått bra. Ingen hälta eller ömhet. Men nu efter 4 månader då jag 1:a ggr skulle träna akademiskt (från marken), böjning och ställning i skritt så fick hon gallor i båda haslederna.!?
Tog det lugnt en vecka efter det och sedan har jag börjat vara ute och rida lite igen och kört lugnt. Pigg och glad häst. Efter ca 1 månad så var gallorna nästan helt borta. Så hade vi kurs i akademisk ridning igen. Markövn. i skritt på volt= gallor igen!
Nu en vecka efteråt är dem mindre men har man varit ute och motionerat henne blir dem lite mer svampiga. Vilar hon en dag efteråt så försvinner dem nästan...
de är inte stora, ca en tumnagel stora.
Helmysko!!
Ska det vara överansträngning???
Tycker att jag tar det extremt lugnt med henne....
det verkar inte som att det är några som har problem med hasledsgallor här på bukefalos för det är nästan ingen som svarar...är detta med hasledsgalla så ovanligt???
Min veterinär har flyttat så jag måste kontakta en längre bort, men jag var nyfiken om det var nån fler som haft detta problem och som kunde ge mig lite tips!??????

Det enda tips jag kan råda dig till är att ta kontakt med veterinär igen, uppenbarligen är det något som stör din häst - annars hade det inte blivit några gallor. Böj och röngta en gång till, det hade jag gjort för att utesluta några skador. Finns det inget, ja då är det bara och fortsätta kolla upp fysiken med hjälp av ET, equiatriker etc.

Jag är nipprig som tusan, framförallt eftersom min egna häst har haft mycket problem med det. Hon fick somna in förra veckan, pga spatt dock. Men, hasledsgallorna fanns där...

det är trots allt bättre att kolla upp det en gång för mycket än en gång för lite!

Ja, jag är helt nipprig själv. JAg hade en häst som jag fick ta bort efter lösa benbitar i benen i oktober. Köpte en ny häst (denna) i november och den gjorde jag en stor genomgång md av veterinär och hon var OK. Tog också en equiterapeut som gick igenom henne för jagg ville ha en FRISK häst!!! (JAg vill träna akademisk ridning) och så efter tre veckor sedan jag tog hem henne fick hon en spark av en häst genom hagen! De stod inte ens tillsammans... det lustiga är att det är gallor på bägge bak...
Hur har din häst haft det? Var de stora och varma eller?
Var satt dem?
Min häst har gallorna just där det "sjunker in".

Läste någonstans att stället där jag tror att hon har gallorna heter "timglasbursan"...(bursa=slemsäck)

Tycker inte det finns så mycket litteratur om gallor i has, bara vanliga gallor som försvinner efter motion.
Ngn Som vet nån bra sida på nätet??

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 259
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård