min häst får FRISPEL vid rivning, vad ska jag göra?

fmt93

Trådstartare
hej allesammans!
jag har en 5årig fullblodsvallack som är under utbildning. jag vill gärna göra honom till hopphäst, då det är min starka sida.
men en gång i livet möter man sin överman, och det tror jag att jag har gjort nu..
han är INTE bomrädd, han går och hoppar över bommar, men problemet kommer när han river..
när han river en bom så får han riktigt FRISPEL och bockar, sparkar bakut och kastar sig. detta gör att jag inte kan sitta kvar med tanke på den kvickheten och kraften han har.. det har gått så långt att jag inte längre vågar försöka, för jag är rädd att han skrämmer mig så mycket att han tar mitt intresse ifrån mig, och det vill jag inte!
vad kan jag möjligvis göra får att få honom sluta med detta?
jag löshoppar så ofta jag kan och det blir likadant även då.
han blir inte rädd eller panikslagen, utan mer... irriterad?
kom med tips och förslag!
 
Sv: min häst får FRISPEL vid rivning, vad ska jag göra?

Har du ingen tuffing som kan hoppa honom tills han lugnat sig med rivningarna? Har sett några hästar göra så, men vet faktiskt inte varför.
Han är ju inte så gammal så det kan gå om efter ett tag.
Du kan ju också hoppa lägre hinder på volt, då har du lättare ifall han får frispel efter en rivning.
 
Sv: min häst får FRISPEL vid rivning, vad ska jag göra?

Sådär var min när han var yngre, han blev jättearg när han rev, det enda man kan göra är att försöka sitta kvar och låtsas som ingenting och rida vidare. Hästen kommer sluta tillslut med tiden. Det gäller bara att försöka sitta kvar och förebygga så gott man kan och som sagt, man får skaffa en ryttare som klarar av att sitta kvar helt enkelt.
 
Sv: min häst får FRISPEL vid rivning, vad ska jag göra?

Har du provat att ha en halsrem som du kan hålla i?
 
Sv: min häst får FRISPEL vid rivning, vad ska jag göra?

boots på frambenen? + hals rem + låga fasta hinder.
kan kanske vara att hästen inte tycker om när bommarna flyger.
 
Sv: min häst får FRISPEL vid rivning, vad ska jag göra?

Jag har en likadan, fast hon är snart 14 år. Blir skitförbannad när hon river :crazy: Bockar, far iväg och sparkar bakut och har du tur så ställer hon sig upp oxså.
Jag har dock inga ambitioner att bli hoppryttare så vi nöjer oss med de höjder då hon garanterat inte river. Högre höjder tar vi då vi löshoppar :laugh:

/B
Kan tillägga att hon varit så här sen hon var liten, och tyvärr har hon inte slutat med det trots att hon börjar bli äldre.
 
Sv: min häst får FRISPEL vid rivning, vad ska jag göra?

En vän till mig hade en häst som också tokbockade efter hinder. Där berodde det dock inte alltid på att hon rev. Men det som hjälpte var att alltid ha sikte på ett nytt hinder efter att man landat. Hon red alltid på ett litet kontrollhinder på en stor volt efter hon hoppat den "egentliga övningen" för att kräva kontroll och ordentlig galopp innan hon saktade av. Hon tyckte själv att det blev lättare för henne som ryttare också att göra så då koncentrationen lades på voltövningen istället för att bara hålla sig kvar i sadeln.
 
Sv: min häst får FRISPEL vid rivning, vad ska jag göra?

Min blir väldigt bockig när hon blir osäker, typ nya ridhus o saker runt omkring som "stressar", jag jobbar som Fiorano skrev, håll hästen i jobb, den ska inte få tid att fokusera på att bocka, men samtidigt bli inte fast i handen, mjuk innerhand och sitt ned (försök;)) o jobba hästen, ha en plan på hur ni ska rida, låt inte hästen bestämma o fara iväg. När jag började jobba så istf att bli osäker o rädd själv blev det snabbt mkt bättre. Hon kör fortfarande flera varv med bocksprång emellanåt, men så fort hon märker att jag fortsätter att kräva arbete blir det mer o mer kontrollerat o bara en stund i början av träningen.
Sedan vet jag inte om det är vanligt att din häst river? Isåfall saknar den kanske en del styrka, sätta upp lite mer "banor" med övergångar mellan galoppstuds, travbommar, travhinder etc så det hela tiden händer något o du själv blir tvungen att styra hästen, ger styrka o hästen tvingas fokusera.
 
Sv: min häst får FRISPEL vid rivning, vad ska jag göra?

Min tränare har en sådan häst, hon har fött upp den själv och den är nio i år. Hästen i fråga är väldigt skarp över lag och kräver verkligen sin ryttare, i skogen kan hon vara precis sjövild men även på banan är hon en riktig bockmaskin, framför allt då om hon rivit ett hinder. Det hela har blivit bättre med åren, det är liksom inte hållbart att ha en häst på nat. 140-nivå som får tokspel så fort hon river. Som tur är så river hon sällan men hon kan fortfarande bli stollig när det bäl händer. Som någon sa - kontrollhinder efteråt kan vara en jättebra lösning.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Träning Nu vet jag inte hur jag ska göra längre. Min häst är rädd för att hoppa men tycker, när hon väl vågar, att det är väldigt roligt...
Svar
12
· Visningar
1 359
Senast: Splittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp