Min häst dricker dåligt!

P

pion

Är det någon som har något bra tips på hur man får sin häst att dricka mera vatten?

Tacksam för alla tips!

Sv: Min häst dricker dåligt!

Gör vattnet godare genom att hälla i lite melass eller betfor alt. blöt upp ev betfor med "för mycket" vatten. Ge mycket morötter och annan vätskerik mat som foder.

Det kan inte vara så att han har saltbrist?
Det lärde jag mig iaf med min foderhäst :confused:

oftast när hästar dricker dåligt brukar det beror på saltbrist, precis som yos_911 säger. Har din häst fri tillgång till en saltsten? På granngården brukar det finns en gratis broschyr från Kraft som handlar om utfodring. Där finns det, om jag inte minns fel, tips på hur man skall på hästen att dricka tillräckligt med vatten och få i sig tillräckligt med salt (som är en avgörande törstreglerare)

Man kan blanda äpplejuice koncentrat i vattnet.

Hej det kan bero på saltbrist,mina hästar drack dåligt när dem hadde rundbal i hagen för det va mkt vatten i det men hästarna gick då även ner i vikt så ,jag hadde i melas och satt en salt sten .nu när dem får torr hö så dricker dem normalt som en häst ska ha,:)

för det första har han hink eller vattenkopp? mnånga hästar som har vattenkopp dricker dåligt... ja har själv en 45 liters hink till mig ponny i boxen... såklart oxå i hagen!

Mina araber dricker väldigt lite i förhållande till andra hästar, trots att de alltid har saltsten och utfodras med torrt hö. De dricker ut spann, både i stallet och i hagen, och jag förvånad ibland över hur lite de dricker när jag jämför med shettisarna.
Så: Vad är det för ras på din häst?

När vi bytte stall så drack en av mina hästar helt plötsligt mindre vatten. Var inte så bekymrad över det eftersom det inte är helt ovanligt att de är lite konstigt ibörjan. Tyvärr valde hon att fortsätta på sin "dricker för lite bana". Jag märkte även att flera hästar i stallet hade lite halvkassa magar, inte katastrof men ändå lösa då och då. Vi flyttade hem henne (inte bara för att hon inte drack) och helt plötsligt drack hon som vanligt igen. Min amatör gissning är att det var ngt med vattnet där som inte var helt hundra. Vet även att de tagit prov på vattnet nu i efterhand men har ingen kontakt med dem så vet inte vad utslaget blev.

En annan av mina hästar får smaksättning i sin hink med vatten. Så hon ska tycka att vattnet smakar så likt som möjligt även när vi är iväg och tävlar.

Det gäller min New Forest som vi haft i 8 år...Hon har alltid druckit lite dåligt men nu är det ännu sämre. Hon har saltsten i boxen och har vattnet i 20 liters hink. Ute har hon och shettisen hon går med vatten i halvfyllt badkar (som bytes varannan dag) och även där saltsten. Vet inte exakt hur mycket de dricker ute men inga mängder iaf. De står inne från ca kl 19 till kl 7 morgonen efter och trots att hon då ätit ca 2-2,5 kg hö är det bara ca 10 cm mindre vatten i hinken. Tycker även att shettisen dricker dåligt (har inte haft honom så länge). Har tagit med vatten i dunkar hemifrån för att se om det beror på vatten kvalitén men det är ingen skillnad. Vintertid dricker hon iofs mer kan tom hända att en hink (har två då) nästan är tom på morgonen men det är inte ofta och då äter hon ca 7 kg hö/dag och står inne från ca 16-17, så det är ändå inte mycket vatten på så många timmar.

/Catarina

Ge en matsked salt i maten. Hästar kan INTE reglera sitt eget saltintag. Enligt en studie jag läste, kan tyvärr inte ange källa då jag inte minns var den publicerades, fick de allra flesta av hästarna i studien inte i sig tillräckligt med salt från en saltsten.

Liknande trådar

Hästvård Bra tips och idéer vad vi kan blanda i vattnet? Kört med juice tidigare men det vill han inte ha nu. Han dricker någorlunda ute vad jag...
2
Svar
20
· Visningar
877
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
354
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 475
Senast: Efwa
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
501
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna