G
Gullitjej
Jag har ett problem med min nordsvenska travare på 8½ år som har varit ridhäst i 1½år. I Januari fick han i princip stå i en månad pga att jag hade skadat ryggen. Då började han med en oerhört dålig ovana: att dra iväg när man går i grimmskaft med honom (speciellt mellan hagen och stallet). De 2 första gångerna sa jag ifrån rejält och det gav gott resultat. Dock så gör han det mot de mindre tjejerna i stallet när dom leder honom, vilket jag ogillar.
Han har även dålig koll på var han stoppar fötterna och kan ibland gå på en. Han har nu på vårkanten blivit riktigt pigg, trots att jag rider honom i princip dagligen (2 vilodagar/vecka) så att han svettas och får ansträngande/arbetande ridpass.
Vill i första hand få bukt med att han ska dra iväg (dvs med mig är det bra men med andra går det mindre bra, respektlös mot dom, i allmänhet att få honom att visa respekt). Samt tips på att få honom mindre pigg.
Han har även dålig koll på var han stoppar fötterna och kan ibland gå på en. Han har nu på vårkanten blivit riktigt pigg, trots att jag rider honom i princip dagligen (2 vilodagar/vecka) så att han svettas och får ansträngande/arbetande ridpass.
Vill i första hand få bukt med att han ska dra iväg (dvs med mig är det bra men med andra går det mindre bra, respektlös mot dom, i allmänhet att få honom att visa respekt). Samt tips på att få honom mindre pigg.