Min häst drar iväg när man går i grimmskaft

G

Gullitjej

Jag har ett problem med min nordsvenska travare på 8½ år som har varit ridhäst i 1½år. I Januari fick han i princip stå i en månad pga att jag hade skadat ryggen. Då började han med en oerhört dålig ovana: att dra iväg när man går i grimmskaft med honom (speciellt mellan hagen och stallet). De 2 första gångerna sa jag ifrån rejält och det gav gott resultat. Dock så gör han det mot de mindre tjejerna i stallet när dom leder honom, vilket jag ogillar.

Han har även dålig koll på var han stoppar fötterna och kan ibland gå på en. Han har nu på vårkanten blivit riktigt pigg, trots att jag rider honom i princip dagligen (2 vilodagar/vecka) så att han svettas och får ansträngande/arbetande ridpass.

Vill i första hand få bukt med att han ska dra iväg (dvs med mig är det bra men med andra går det mindre bra, respektlös mot dom, i allmänhet att få honom att visa respekt). Samt tips på att få honom mindre pigg. :)
 
Sv: Min häst drar iväg när man går i grimmskaft

Sätt grimskaftet i sidoringen o vänd den så fort den bara går iväg eller träns på. lite uppfriskning av skolan. Några ggr brukar räcka.

jag har alltid grimskaftet i sidoringen. Får huvudet till mig om jag vill ha ett samtal med den.:cool:

Hmmm. svettig. allt är relativt. nu svettas hästarna av ingenting. Jämför med hur den tränades förr. det är arbete det;)
 
Sv: Min häst drar iväg när man går i grimmskaft

1. Personer som inte kan hålla honom ska inte leda honom. När du skriver mindre tjejer så antar jag att du menar lite yngre personer? Varje gång han kommer lös eller lyckas dra iväg kommer beteendet att befästas ännu mer. Bara personen som kan hålla honom bör leda honom.

2. Ha inte bara en vanlig grimma och ett grimskaft om han nu är sån att han drar iväg. Som axel skriver kan man fästa grimskaftet i sidoringen på grimman vilket ger en ganska bra effekt när man ska dra runt hästens huvud. Det funkar även bra med en kapson och man kan även använda bett.

Är det bara mellan hagen och stallet han drar iväg? Tycker det är läge för lite ledövningar, ffa längs de sträckorna där han gärna drar iväg. Träna att han ska kunna gå med slakt grimskaft snett bakom dig utan att dra iväg. Ett enkelt sätt att göra det är att för varje gång hästen gör förbi dig eller drar i grimskaftet, lägg en snäv volt, så snäv det bara går (du ska i princip bara vända dig 360 grader på stället). När du vänt dig 360 grader så börjar du gå igen, direkt, vitsen är nämligen att eftersom hästen tar längre tid på sig att vända kommer den hamna på efterkälken. Efter några gånger brukar de lära sig att det inte lönar sig att gå förbi för då får man bara volta.

Ang att han är pigg. Vad får han för foder? För mycket kraftfoder kan göra en del hästar rätt pigga. Min häst är helt i gasen denna tiden på året. Vårkänslor, varmt, soligt, vinterpälsen börjar lossa. När vi är ute svettas han som en gris för ingenting, men han blir inte mindre piggare för det.
 
Sv: Min häst drar iväg när man går i grimmskaft

Samt tips på att få honom mindre pigg. :)

Årets "tråkigaste" tips, men enligt min erfarenhet det enda sättet att få ur en travare överskottsenergi: rid. Hårt. Dra ut på en rejäl uteritt i bra tempo. Travare är i regel hästar med mycket energi, de behöver jobba ordentligt. Gärna "ridas av" iaf nån gång i veckan. Och din stod i januari, så förmodligen har han bunkrat upp lite. Han ska inte svettas, han ska bli lite trött ;)
Sen är det ju vår nu. Flera av hästarna i stallet, har blivit lite "knasiga" och fått extra energi till bus, just nu.
 
Sv: Min häst drar iväg när man går i grimmskaft

Ta vara på dessa tips och kom ihåg att -gör om gör rätt. Lyckas han dra iväg så hämta han och gör om det. Drar han iväg när ni kommit in i hagen så ta inte bara av honom grimskaftet och låt honom va utan hämta honom och gå ut igen och släpp honom när han står vänd mot dig och sköter sig.
 
Sv: Min häst drar iväg när man går i grimmskaft

Om det är många olika som hanterar hästen kan det vara svårt att få en konsekvent hantering som löser problemet.
Därför skulle jag använda kedjegrimskaft eller sätta på ett träns när hästen ska ledas till hagen.
Eller hantera den själv till jag löst problemet, men det hindrar ju inte att problemet kommer tillbaka om andra ska hantera den.

Sedan att rida en pigg häst trött kan vara klurigt. Är den i sån form att den klarar hårdare träning? Annars kan det ju komma skador som ett brev på posten.
Bort med eventuellt kraftfoder och aktivera den så att den blir "trött" i huvudet i stället :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 068
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
31 644
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 104
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp