Sv: Min häst dog efter kastreringen
*kl*
Reagerar på att flera här uttalat sig om att både varmblod och äldre hästar ska opereras och sys vid kastration, för att de skulle ha "lättare" att få framfall, vilket jag tror är felaktigt. Jag jobbar med varmblod och kastrerar varje år en eller ett par stycken, alla stående hemma på gården i varierande ålder. I år har vi kastrerat två nyblivna treåringar och en fyraåring. Samtliga hemma.
Vi väljer hellre detta alternativ eftersom vi upplever det säkrare, hästarna är vana vid bakteriefloran i vårt stall, man slipper söva och riskerna som följer det, hittills har vi kastrerat en drös hingstar och den enda som fått sviter av ingreppet var just den som togs in och sövdes på klinik....
Den äldsta vi kastrerat hemma var för övrigt 8 år...
Men vår veterinär gör alltid grundlig undersökning av hingstarna innan kastration, undersöker skicket på hästen, lyssnar på hjärtat, tempar, gör rektal undersökning för att försäkra sig om att hästarna inte är för "vida". Det uppfattar jag det som att denna veterinär inte har gjort? Vidare är ju vi införstådda i att detta är ett ingrepp som medför risker, och vi har full koll på de vi kastrerat i princip dygnet runt och har fortsatt kontakt med veterinären efter ingreppet och denne följer upp kastrationen efter någon vecka.
Jag tror TS haft en otrolig otur och möjligen att veterinären borde gjort en noggrannare undersökning av hästen innan kastrationen, men tyvärr händer sånt här ibland, det kan även hända annat skit vid just detta ingrepp, det är inte helt riskfritt att göra veterinära ingrepp på sin häst, tyvärr....
Skickar tröstkramar till TS, det är tufft att förlora någon man älskar, speciellt när det sker plötsligt och alldeles för tidigt, lider verkligen med dig...