Min häst beter sig märkligt

insearchof

Trådstartare
Hej! Jag undrar om någon vet varför min häst beter sig som hon gör. Hon är ett 7-årigt sto som är stabil och snäll 98% av fallen. Hon har mycket energi och gillar att röra på sig. En positiv och glad individ för det mesta.

Hon är trafiksäker och jag känner mig trygg när vi rider ut eller jag leder henne. Dock finns det en situation där jag inte klarar av att 'tygla' henne och det är om jag rider förbi nära en hage där andra hästar (ffa i flock) kommer nära för att kolla/hälsa på henne. Om hon inte känner dem börjar hon hoppa och löjla sig och ignorerar mig totalt. Det är som om hon inte fattar att hästarna är i en hage.

Någon som vet vad det beror på och hur man kan vänja av henne med detta beteende?

Sv: Min häst beter sig märkligt

Jag brukar alltid vara beredd vid en hage för allt som oftast kommer ju hästarna springades när dem får syn på en annan häst och min kille brukar bli lite extra lätt på foten då. Men jag tror att ett tips för dig (om du inte redan gjort det) är att gå förbi sådana hagar så att hon vänjer sig..

Jag har försökt, men det blir inte bättre. Varje gång det händer känns det smått farligt oxå eftersom hon inte bryr sig om ifall hon hoppar ner i ett dike eller på stenar o dyl. Jag undrar varför hon gör som hon gör. Försöker hon styla för de andra hästarna?

Mina hästar har aldrig reagerat på sådant förutom min nya, men hur jag brukar ta det hela är att givetvis vara beredd men i mitt kroppsspråk ignorera hästarna. Min nya gör jag likadant med, fast började med två hästar hon känner från stallet och sedan de lite smålata shettisarna hos grannen en bit bort på vägen. När hon ignorerade dem (tog 2-3 gånger) så har hon börjat ta de flesta hästar... Innan jag ställde av henne för att hon började bli lite väl rund (dräktig) så red vi förbi en hage men några travaråringar som kom i full fart, och hon tog det jättebra! Så jag tror på (om man har möjlighet) att "trappa upp" träningen, som med allt annat. Börja med hästar som inte gör någon större deal av det :)

Ok, ja hon bryr sig inte så värst om hästar som går en och en eller som hon känner. Så det momentet klarar hon redan. Det är om det är lite ystra, yngre hästar eller som sagt redan, hästar i flock som hon inte känner som hon beter sig som jag beskrev. Men jag undrar fortfarande varför hon gör så? Någon som kan hästbeteende som förstår henne här?

Jag är inget proffs på något sätt! Men jag ser två ev. anledningar. Antingen (och det jag tror är mest troligt men är som sagt ingen expert) är att hon blir stressad av de andra hästarna, hon ser dem som ett hot! Och när hon då vill öka takten för att komma därifrån och du håller in henne så uttrycker hon istället genom att "trampa på", hoppa, och flyga och fara åt alla möjliga håll, eftersom hon inte får fortsätta framåt. Eller så kanske hon vill styla, men då borde hon blåsa upp sig och trava, hyfsat långsamt, ev med hög svansföring och rätt krökt nacke.. Det är iaf så det hästar jag känner "showar".

Fast jag håller inte in henne. Hon verkar inte vilja springa därifrån utan står liksom o hoppar på stället. Det är nästan så jag får mana på henne därifrån. Fast jag tror det kan va så, att hon ser dem som ett hot när hon inte känner dem.

Hon till och med hoppade på stallplanen utanför stallet där hästarna sticker ut sina huven genom gluggar i väggen, innan hon fick koll på vilka de var.

Jag har aldrig varit med om sånt här beteende förut, men det är väl bara att gillra läget.

Tack för svaren

Hur är det när du rider med någon annan? Annars kan ju det vara en idé en häst som är lite coolare i en sådan situation så att hon förstår att det inte är något att stimma över

Jag tror jag har fått en lite speciell dam, för hon e som allra bäst när vi är själva. När det blir andra hästar med så blir hon betydligt mer okoncentrerad och tror det e lite julafton. När vi är själva är hon stabilare.

haha ja det var ju lite lustigt...som sagt jag har ingen annan input än att öva öva öva gå förbi stanna henne redan låångt innan så att du märker att du ha kontrollen att du kan flytta henne åt alla håll och kanter gå några meter och fortsätt så..

just detta beteendet hos henne verkar svårt att kontrollera/undvika. Jag har kontroll på henne i princip alla andra situationer utan när det handlar om att det är hästar hon inte känner i närheten av henne. Hon har varit lite besvärlig i ridhuset oxå när hästar kommit för nära henne, som hon inte känner. Framför allt när det blir för många hästar på samma gång. Jag tror det är nån form av fobi hon har som kanske kommer av nåt trauma någon gång eller nåt.

Hästar är ju ett flockdjur och jag skulle tro att då ni går förbi en flock känner hon sej mer som en del av flocken än det korkade djur som går snällt förbi en flock artfrändrer med en människa på ryggen eller som leder.

Har din häst en flock hemma eller står ensam? I mindre stall?

Min grabb är precis likadan men hans fall så har han blivit utjagad ur en hage en gång.Men i hans fall går det bättre om man rider två och den andra hästen kan visa att det inte är någon fara.Jag brukar visa honom att dom är instängda då lugnar han sig ,men innan dess blir han rädd om dom kommer i full kareta....Så prova att rida förbi i sällskap av lugn hästkompis...

Försök att tänka "förbi" den jobbiga passagen. Planera ridningen som ett "program" där du gör övningar före och framför allt strax efter det besvärliga stället, och fokusera själv till 100% på den övning som börjar strax efter. Det är så himla lätt att man själv laddar för att klara att rida förbi (har haft ett varmblod som i början inte kunde passera just någonting alls, särskilt inte buskar, vattenpölar, cyklar...), och då blir reaktionen lite som att "korta kopplet när man möter en annan hund" - en signal att här är det oroligt! Mental träning och fokusering hos dig kan kanske hjälpa honom att koncentrera sig på det han faktiskt ska göra...

Jag tror att hon har blivit utjagad ur en hage en gång oxå. Problemet verkar ha försvunnit nu. Då jag inte hindrar henne att gå lite snabbare förbi en flock hästar i hagen brevid, är hon lugnare. Så länge flocken är lugn är det dessutom inga problem alls. Bra att det varit sommar och betestider så vi har kunnat öva. Tack för alla tips.

En del ston har en stor integritetsradie så att säga, dom vill inte ha andra främmande hästar för nära, kanske inte andra hästar alls, vissa håller distansen även till människor som de inte står nära.

Det går bra med hästar dom känner om dom är i en hage, men okända hästar i en hel flock dessutom, som kanske till och med springer fram till staketet, det gör dem upprörda och de vill därifrån, de förstår inte att staketet "skyddar" dem.

Min är ett sånt integritetssto till viss del, går man förbi hagar med hingstar, eller många hästar som kommer springande till staketet blir hon orolig. Dock så litar hon väldigt mycket på mej och vet att jag skulle "skydda" henne.
Hon får aldrig panik men hon visar tydligt att hon inte tycker om de andras intresse. Enda undantaget är när hon är brunstig, :angel: Då blir hon väldigt intresserad av vissa främmande hästar, men skiter oftast fullständigt i stallets hingstar:rofl:

I alla "tveksamma" brukar jag sätta hästen på tygeln. Upplever att hästen känner sig tryggare då, "matte är med o tar ansvar för mig nu", ungefär. Brukar också ev sysselsätta hästen med någon övning, t.ex. skänkelvikning, för att den ska koncentrera sig på något annat.

Hej! Jag tror helt enkelt att hon litar bättre på mig nu. Dessutom är hon under igångsättning och när jag skrev denna tråden hade hon varit konvalecent länge och hade en massa överskottsenergi + att allt blev extra spännande när vi red ut. Men nu går det alltså bra. Tvärtom mot vad du säger Solis, så blir min häst mer spänd om jag tar tyglarna i ett sånt här läge. Det fungerar bättre att låta henne ha så lösa tyglar som möjligt och inte gå emot henne om hon skulle öka lite på steget. Då känner hon sig trygg i att hon inte blir instängd och jag signalerar samtidigt att det inte är något annorlunda eller farligt med situationen.

Vad bra att det går bättre för er nu, härligt! Lite överskottsenergi kan ställa till en hel del...
Jag har också ridit hästar som blivit mer spända då man kortat upp tygeln, men när det gäller mina egna så har det funkat bäst, möjligen för att de vet att när man är på tygeln så ska man jobba o koncentrera sig på matte som tar ansvar. När de går/gått fria hinner de titta mer o spänner sig för saker o ting.
Man måste hitta den metod som passar bäst till den häst man rider.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 219
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 390
Senast: mamman
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 899
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama