Min häst backar när jag ska hoppa upp!

SonneHorse

Trådstartare
Hej, jag har ett litet problem med min häst, när jag kommer in på ridbanan och ska hoppa upp så börjar han att backa och svänga runt så att jag inte kan hoppa upp :(
Det började för några veckor sedan och jag kan ju inte alltid ha någon som håller i hästen varje dag :(
Annars är han väldigt snäll och go, bara en aning envis ;)
Någon som vet vad jag ska göra för att han ska stå still? :o

Vet inte om denna tråden passade här, är ganska ny, men hoppas på ett svar! :)

Sv: Min häst backar när jag ska hoppa upp!

Har du stulit min häst?:D

Med min krångelfia gör jag så att jag helt enkelt ställer henne i ett hörn med rumpan och botre sidan mot vägg/staket. Sedan kör jag "utmattningsmetoden" dvs jag ger mig inte

Det är nog dags att kolla om sadeln fortfarande ligger bra och att hästen inte har ont i ryggen.

Beroende på häst så kan det också vara ett trick som de kör med..

Det är nog dags att kolla om sadeln fortfarande ligger bra och att hästen inte har ont i ryggen.

Jag har också tänkt på det men när jag har kommit upp och ridit ett tag och sen av någon anledning skulle hoppa av och sen hoppa upp igen så brukar han stå still och inte alls krångla :S

Beroende på häst så kan det också vara ett trick som de kör med..

Jo , för några månader sen var det så att han hade bestämt sig för att han absolut inte ska in från hagen, men nu har han slutat med det ;)

ta huvudet mot dig så hässten böjer halsen helt o har huvudet vid stigbygeln, vill den snurra låt den göra det tills den inser att det inte är ngn idé sen hoppar du upp, börjar den snurra när du är påväg upp så hoppar du av o låer den snurra klart, kan ta lite tid men det har fungerat på de hästar jag haft. Min unghäst var en riktigt krångelklas när han kom men nu hoppar jag upp o han står still med lång tygel tills jag är klar :)

Åh, jag har haft detta problem och det slutade med ett ben som var brutet på 6 ställen. Nu vill jag ju inte skrämmas, bara ge lite tips. Säkert helt vanligt att tänka på men...tänk på att hålla huvudet mot dig, alltså helt böjd till vänster. Hoppa upp när hästen står still. Gör den inte det, vänta ut den...När du hoppar upp och den fortfarande går iväg eller snurrar runt. SLÄPP båda stigbyglarna och hoppa ner igen och börja om från början.

Byt sida och hoppa upp från andra sidan.
Börja sitt upp från en pall om du inte gör det så att du blir lite snabbare upp. Detta klängande på hästen från backen är inte sunt för varken sadel, hästens rygg eller människans höftled.

Det låter som obehag i ryggen, som värmer ur när du rider en stund.

Hälsning Maja

Har en treåring som snabbt kom på att han kan snurra mot mig och böja huvudet mot mig och ge sig när jag sätter foten i stigbygeln så att nästan dimper i backen när jag sitter upp. Han är helt en enkelt en herre som tycker att sadel runt rygg och mage och ryttare på ryggen är lite väl att ta i - när det gäller att inkräckta på hans person. Och dessutom bestämma vart han skall gå är ännu värre.

Men väl uppe lyder han och en ordentlig åthutning är vad jag vågat göra senaste gångerna. Innan har jag också gjort så med unghästar jag som säkerhetsgrej böjt hästens huvud mot mig vid första uppsittningarna i repgrimma och grimskaft. Men den här herren är för smart. Han är modig och framåt, stark och med en fantastisk exteriör. Kommer att bli kanonfin när han accepterat mig som ledare.

Sadlar har jag provat ett par olika som alla har legat bra, både med bom och utan. Bomlöst tycker han är mer ok.

Hälsning Maja

Tack för alla bra svar! :D

Nu har jag lite olika saker att testa, hoppas att det går bra :)

ja vissa hästar är lurigare än andra, då får man spåna vidare, hoppas det ger sig :)

Longera den, lär in ett kommando för halt, tex "whoo" som används i western. Det kommandot betyder stå still och inget annat. Inte sakta av, inte råka ta ett steg eller what so ever. Halt! Punkt!

Det brukar ta 5-10 minuter att få hästen att fatta det i en lina.

Och just precis när man longerat dom och lärt detta så brukar det inte vara svårt alls att sitta upp på sin häst som står helt stilla.

Så börja varje pass med lite longering och haltträning några gånger så ska du se pållen står still från början sedan när du bara säger whoo.

För att underlätta för din häst bör du använda kommandot så fort du vill din häst ska stå stilla, vid all hantering och ridning.

Tex leder ut hästen och ska öppna grinden till hagen. Säg who när du stannar då med... förstår du? varenda litet tillfälle :)

Det är mitt tips

Jag klickertränade min förra häst till att stå still. Det funkade så bra så det var bara att gå fram till pallen från fel håll (som alltid stod vid väggen eftersom jag tycker att det är ett ofog att man ska behöva släpa in pallen i mitten för att sitta upp så den sen är i vägen) så hoppade hon nästan jämfota runt för att ställa upp på rätt håll så fort som möjligt.

En annan metod för att lära in det är att lära hästen att vid pallen får man godis oavsett var den står (om man står fint bredvid den). Vet en tjej som hade sin häst klickertränad och hon hade lärt in just detta. Hon kunde ha hästen lös och springa iväg med pallen på ridbanan och ställa sig på den så knatade hästen dit och ställde upp.

A och O oavsett metod är väl att aldrig ge upp, alltid ha mer tålamod än hästen. Bara man vet att den inte har ont.

Igår ställde jag stolen bredvid honom och ställde mig på den. När jag märkte att han tänkte gå fick han sig en åthutning och stod sedan still. Gången före fick jag huta åt honom ett par gånger innan han stod still.

Det gäller att veta orsak när hästen krånglar, för att veta åtgärd.

T.ex. min 10 åring hos fodervärd. Alltid en skötsam herre att sko. Men nu har han kommit hem med dubbelsidig kotledsinflammation och spatten tillbaka. De hade haft problem att sko och hovslagaren t.o.m. försökt med bremsning. Tänk om fodervärden då frågat mig istället om skoningsproblemen, så att hade vi tidigare kunnat konstatera att något var fel.

Hem från fodervärden kom en av mina sadlar med som passar min treåring som en smäck. Yes...

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV