Min häst är så het!

niardasp

Trådstartare
Jag hyr en häst och ska vara med på en liiten klubbtävling med honom..i hopppning dåra. men han tycker det är sååå kul och han bara rusar, hur ska jag göra för att få honom lugnare? problemet är inte att han springer snabbt, det är det att det känns som om jag inte får stopp på honom..hur ska jag göra??

Om han rusar ifrån dig är du inte redo att ge dig ut och tävla med honom. Du måste börja med att ha kontroll och lydnad på marken innan du hoppar överhuvudtaget. Vad säger din tränare?

Är han lika dan hemma? De flesta hästar blir lite mer laddade när det är tävling. En jättebra övning du kan göra för att få bättre kontroll på hästen är att lägga en bom X antal meter efter ett hinder. Framför bommen ska du kunna göra halt. Första gången kanske det blir galopp över den, men efter bara några gånger kan du säkert göra halt framför. Då flyttar du bommen närmare hindret. När det funkar flyttar du den ännu närmare hindret osv. Tränar du på det ofta så borde du se resultat.

Prova också att ställa upp två hinder med t.ex sex normala galoppsprång mellan. Försök att öka antalet till sju och såsmåning om kanske åtta.

Du kan också göra banor av cavalettiserier, små hinder, koner att göra halt mellan osv. Det får hästen uppmärksam på dig. För det är lydnadsträning ni behöver! Lycka till!

Tack för svaren!
Han är likadan hemma..fast bara när man hoppar, han är en fjording så han blir sååå himla stark!

Är han så stark så är det ännu större anledning för dig att träna på lydnad och kontroll.

Så gjorde min häst i början också, det är bara att träna på, mycket lydnadsövningar. Jag tycker inte att du ska tävla om du inte har kontroll på din häst.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
599
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 249
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 560
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar