Min häst är arg på spöt! HJÄLP!

Yddsa

Trådstartare
Hej alla hästälskare :) Jag har en medryttarhäst, ett Svenskt Varmblod på 170 cm och ganska kraftig (Jag är själv bara 160 cm), han är världens snällaste att ha att göra med i stallet och är snäll vid ridning. På marken följer han efter mej som en liten hund, men har ett problem; han är arg på spön.
Det går jättebra att rida honom med spö, men på marken (T.e.x. longering) blir har aggressiv och vänder baken till och hotar. Vet inte varför han blir så och vill ju såklart att han slutar med de. De borde ju kunna gå att träna bort, men behöver lite tips om hur jag ska göra.
Hänt dej eller har ni erfarenhet av det så vore det jättesnällt om ni kunde dela med dej!

Sv: Min häst är arg på spöt! HJÄLP!

Beratta hur du anvander longeringspiskan och vilket avstand till hasten du har.

Kan det vara så att någon någongång rappat till honom med longerpisken kanske, så att han ser det som en negativ sak?
Frågar som en annan, vad säger ägaren om problemet?

Han vill alltid vara nära, om man försöker mota bort honom antingen med pisken eller "vifftar" bort honom så blir han arg. Så det blir inte så mkt avstånd om vi sejer så...

Jag har pratat med hans ägare och hon vet inte varför han är arg på pisken :(

Om han blir sur för att du försöker flytta bort honom ifrån dig låter det snarare som att han inte är helt med på att göra som du vill. Visar han liknande tendenser i någon annan form av hantering?

Ja, han är hotfull mot andra vid longering också. Har fått honom att gå snällt i trav i en cirkrel en gång, så nån sammarbetsvilja måste han ju ha.

Hon har inte sagt att jag inte får, hon tycker bara inte de e en 10-top idé.

Longering ger inte hästen något särskilt - det sliter på benen och är ofta tråkigt för den. Tömkör istället om du vill se den röra sig.

Vill du absolut longera så ta med en medhjälpare som leder hästen runt dig, låt sedan medhjälparen släppa och backa in emot dig. Ha ingen longerpisk med. Vill du ha spö för att förstärka rösten så ta ett vanligt dressyrspö - hästen ser det också.

Varför inte longera utan spö? Använd slutet på repet för signaler istället, om han skulle komma för nära. :)

Hon avråder mej bara att longera honom
Så låt bli det då, om det ändå bara leder till att ni blir osams?
Som lager sa så ger det inte hästen något att springa runt runt på en volt, speciellt inte om den bråkar mot pisken.

Hon har inte sagt att jag inte får, hon tycker bara inte de e en 10-top idé.
Då får man använda sitt sunda förnuft.
Longering ger inte hästen något särskilt - det sliter på benen och är ofta tråkigt för den. Tömkör istället om du vill se den röra sig.

Vill du absolut longera så ta med en medhjälpare som leder hästen runt dig, låt sedan medhjälparen släppa och backa in emot dig. Ha ingen longerpisk med. Vill du ha spö för att förstärka rösten så ta ett vanligt dressyrspö - hästen ser det också.

Precis.

Det är inte bara spöt han är arg på. Om van "vifftar"/höjer händer mot honom eller liknande så blir han arg och visar att det inte e okej

Det kan vara så enkelt som att hästen upplever situationen för pressande och därför går in i försvar. Ge dig inte in i sånt om du inte klarar att läsa av situationen och kan agera därefter. Ägaren tycker inte att det är en top-10 idé att longera...men låt då bli:cool:

Longerar ibland en sur valack utan bjudning alls. Han har lärt sig att om man vänder sig inåt så slipper man jobba. Har löst problemet med ett par inspänningstyglar vid longeringen. De gör att han inte har lika lätt att vrida in huvudet och hela kroppen utan nu kan man faktiskt få honom att gå på en volt. Kan vara idé att prova, spänn inte för hårt början bara innan hästen har vant sig vid dem.
Du kan även prova sätta plastremsor eller en plastpåse på longerpisken. Kanske går han undan för pisken då?

Lycka till och jobba på!

Men varför ska du tvunget longera hästen? Om hästen inte tycker om det, ägaren inte tycker det är en bra idé och du och hästen blir ovänner?

Kan du inte gå ut och gå med hästen istället om du inte vill rida? Tömköra kanske?
Eller rejsa loss med pålle på ridbanan/ridhus? Brukar jag göra med min tant. Inte för det ger så mycket kanske, men både hon och jag tycker att det är kul att springa lösa och busa lite. :) (fast det kanske kräver att man känner varandra och kan läsa av varann lite bättre och att hästen inte blir förbaskad när man busar omkring)

Det kan bero på hästen inte förstår vad du vill, att han någon gång lärt sig att det är så man ska göra mot en longerpisk, att han inte vill flytta sig såsom du vill=dominant, att du ger han fel signaler=han förstår inte. Om du vill lösa det så måste du ta reda på varför han gör som han gör och det kanske du inte har kunskapen till (?) i så fall behöver du hjälp att tyda honom innan du kan göra något åt det. Det är därför de flesta råder dej att inte syssla med det (gissar jag).

Om jag var du skulle jag vilja ta reda på vad som brister i kommunikationen, så jag förstår varför du frågar. Men det kan bero på ditt kroppspråk, ett inlärt beteende, motvilja...osv osv. Så det går inte riktigt att ge några råd innan du tagit reda på vad det är.

anyberg tycker jag hade bra svar, de kan ju oxå va så att hästen föröker komma undan pressen att öka, även att den känner obehag från spöts gester, prova små små milda gester och beröm minsta antydan till ökning, så kanske den slutar känna att den måste försvara sig. Två hästar jag har hållt på med visade missnöje mot spöt så jag tog bort det och använde bara kroppsspråket och änden på linan att driva med, funkar jätte bra, viktigt att visa att spöt/drivet försvinner så fort hästen gör rätt, berömm =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Är hästägarna riktigt hårda mot deras hästar eller är jag för snäll mot mina? Jag står för tillfället...
2
Svar
35
· Visningar
4 277
Senast: Yrja
·
Hästhantering Hej allihopa! OBS: JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT FÅ HÖRA FRÅN NÅGON ATT JAG SKA "GE UPP" OCH SÄLJA HONOM OCH KÖPA EN ANNAN HÄST. JAG...
2
Svar
25
· Visningar
5 443
Senast: Maaddeh
·
S
Hästhantering Jag har för ca 1.5 veckor sedan fått en ny häst, han är en valack på 4 år, norskt varmblod ( samma som svenskt halvblod) men 75% full...
Svar
4
· Visningar
1 764
Senast: Sophiep
·
Hästhantering Hej Jag är en stolt ägare till en snäll dressyr valack. På senaste tiden när jag har ridit i ridhuset har jag blivit åtsagt att hålla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 749
Senast: Pansi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar