Min gamling har börjat tveka inför att gå i trappen. Varför?

purity_666

Trådstartare
Min kille fyller 9 år i april, schäfermix. Jag har övervåning och trappen är som ett L, dvs man går några steg ner, hamnar på en avsats och går sen resten. Den är vit och helt i trä.

Nu på sista tiden har hunden fått svårt att komma igång att gå nerför. Han sätter framtassarna på trappstegen men tvekar sen. Det konstiga är dock att bara han kommit igång så är det inga problem, han fastnar aldrig på avsatsen där man mellanlandar utan det är bara det första. Jag har stentrappa upp till dörren, 5-6 trappsteg, där tvekar han aldrig utan bara kastar sig ut.

Tror ni han har ont? Men varför har han det då inte i stentrappan eller hela trappan? Synen tror jag inte har blivit sämre. Han hoppar upp och ner ur soffor som vanligt, springer som vanligt, haltar inte alls.

Det är bara den översta trappdelen som spökar. Den är också färre trappsteg än undre delen men det är som att han har svårt med motoriken eller nåt. Ibland snubblar han ner på avsatsen men sen i andra delen av trappan har han inga problem.

Han ska vaccineras nu under våren så jag kommer ta upp det med veterinären men funderar lite själv på vad det kan bero på och om jag kan göra något för att hjälpa honom, häfta matta i stegen om han tycker det är halt eller så.

Ja vad tror ni?

Sv: Min gamling har börjat tveka inför att gå i trappen. Varför?

Jag tycker att du i alla fall ska kolla upp synen.
När jag kollade synen på jycken- jag förstod att han såg lite sämre - fick jag veta att han i princip var blind. Han såg bara via några smala strimmor.

Veterinären berättade att han hade haft en hund inne för något helt annat och att han då även konstaterade att den hunden var helt blind.
Det hade ägarna ingen aning om förmodligen för att de hade en hund till som väl agerat ledarhund helt omärkligt.

Är synen OK kan du ju avfärda detta i alla fall.

Jag tror på smärta eller dålig syn. Skulle defintivt be vetten ta en koll.

Ja jag kommer be om full genomgång hos veterinären. Det jag tycker talar mot synfel är dels att han fortfarande fångar allt man kastar till honom alldeles klockrent och dels att han inte har svårt att gå i stentrappan ute, allt blir ju kolsvart i mörkret + mörkgrå trapp och där tvekar han inte. Men ska absolut kolla det!

Du säger att trappan han har problem med är vit. Jag vet hundar som är betydligt yngre än din som har problem med vita grejor, t ex helt vita agilityhinder utan färgmarkeringar. Jag har hört att vissa hundar kan ha problem just med vitt, varför vet jag inte. Prova att lägga något färgat på det trappsteg han tvekar på. Det måste vara något som ligger kvar vad han än gör, halkfri undersida eller tejpad fast med dubbelhäftande tejp t ex.

Hans syn kan ha blivit litelite sämre, men ändå inte så mycket att han inte ser godisbitarna som inte har samma färg som bakgrunden.

Jag skulle tippa på att det har med smärta att göra. Att han inte tvekar på yttertrappan är inget konstigt, de brukar vara okänsligare när de är mer motiverade och jag antar att innetrappan är längre.

Tack för svaren! Det ger en del att fundera på.

Jag tycker att han ser ut lite som att han inte vet HUR han ska bete sig. Han kliver ut långt med frambenen och sen blir det kaos med bakbenen. Andra delen på trappan tar han med fart i kroppen och då är det aldrig några problem.

Vi har bott här i över 4 år ska tilläggas. Han har alltid tvekat lite i starten nerför men nu är det mycket mycket värre.

Jag får kolla upp det när vi ska till veterinären. Blir det mycket värre tills dess får jag helt enkelt hålla honom på nedre våningen.

Istället för att hålla honom på undervåningen, åk in och kolla det direkt.

Kan det vara så att den vita trappan är halare än stentrappan? Så att han, i kombination med smärta, blir osäker.

Ja den är absolut halare, så länge som inte yttertrappen är isig. Yttertrappen är ju inte slät utan en gammal stentrapp till ett torp. Innertrappen är målat trä.

Jag har beställt såna halvmånar som man klistrar på trappstegen. Beställde i avvikande färg så borde det hjälpa för både syn och om han tycker halkan är obehaglig.
Vid nedre delen på trappan sitter ett fönster, kanske därför han inte tvekar där, mer ljus. Tycker fortfarande det är konstigt att han inte tvekar efter halva trappen om det är smärta, den halvan är dessutom längre än övre halvan och där tvekar han aldrig och har inga problem med att snubbla eller så. Bara i övre delen. Övre delen är 5 trappsteg sen en ganska stor, fyrkantig avsats, sen nästa trappdel på 7 steg som leder ner i hallen.

Som du beskriver det nu så hade jag absolut åkt in och röntgat ländryggen. Att de börjar på sämre koll på bakkärran kan vara spondylos. Min hund som har jättemycket pålagringar kan göra precis som du beskriver, han står och velar en stund men när han väl börjar gå så stannar han inte. Samma när han ska hoppa in i bilen, då står han och velar en stund innan han tar sats och kastar sig in (vägrar hjälp).

Ja jag har en ganska ynklig hund som visar smärta tydligt. Han har sträckt sig i ryggen en gång och då hoppade han inte upp i soffor eller bilen. Han var öm vid beröring också.
Men nu hoppar han upp och ner överallt utan tvekan, ingen ömhet vid beröring utan njuter av massage som vanligt. Han kör sina tokryck i full fart ute utan stelhet eller att halta. Jag är väldigt medveten om att djur är bra på att dölja smärta men min hund brukar överdramatisera istället så man ska kramas lite.

Jag får mattgrejerna imorgon så jag får se om de gör susen. Blir det inte bättre åker vi in till veterinären. Blir det bättre så får jag diskutera synen när vi vaccinerar.

Men tack för er input!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 873
Senast: Fibusen
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 817
Senast: monster1
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka