Sv: Min gallblåsa är inte snäll 
Din stackare!! Hoppas verkligen att du får hjälp nu! Jag tänkte just skriva ett inlägg om att något man INTE tål när man har gallkänning är medicin av morfinpreparat. Alltså skulle din cocktail innehållande bl.a oxynorm kunna framkalla kramp i gallgångarna....
Bra att veta i framtiden...
Jag operarade bort min gallblåsa för snart 20 år sedan. De sista 6 mån innan operationen levde jag på a-fil och apelsiner. Allt annan mat fick jag gallanfall av. Efter operationen kan jag äta ALL mat även ägg, äpplen osv. Det enda jag inte tål är smörstekta kantareller - och så medicin av morfintyp - då får jag kram i gallgångarna så jag tror jag ska avlida..
/Lizzie
För de som vill veta så var det inte gallblåsan som bråkade med mig. Det var ett magsår på tolvfingertarmen.
Idag var det dags för gastroskopin och efteråt fick jag veta att jag har ett rejält magsår på tolvfingertarmen orsakat av magsårsbakterien. Jag ska äta två sorters antibiotika ihop med nexium hp en vecka och sedan vanliga omeprazol ytterligare ett tag och sedan ska det vara läkt.
Även om jag självklart inte vill ha magsår så känns det så skönt att veta vad felet är nu. Jag har levt på rostat bröd och råris länge nu och det blir ganska torrt och väldigt enformigt. Att spy och ligga i svåra magsmärtor har blivit vardag.
Jag är så glad att jag träffade en kirurg som tog mig på allvar och avskrev misstanken om spasmer i gallgångarna och istället började utreda. Tvärtemot läkaren på akutens råd har jag nu fått stränga order att åka in om det blir värre eftersom magsåret då kan ha brustit. Förhoppningsvis är det här helvetet snart över nu.
Din stackare!! Hoppas verkligen att du får hjälp nu! Jag tänkte just skriva ett inlägg om att något man INTE tål när man har gallkänning är medicin av morfinpreparat. Alltså skulle din cocktail innehållande bl.a oxynorm kunna framkalla kramp i gallgångarna....
Bra att veta i framtiden...
Jag operarade bort min gallblåsa för snart 20 år sedan. De sista 6 mån innan operationen levde jag på a-fil och apelsiner. Allt annan mat fick jag gallanfall av. Efter operationen kan jag äta ALL mat även ägg, äpplen osv. Det enda jag inte tål är smörstekta kantareller - och så medicin av morfintyp - då får jag kram i gallgångarna så jag tror jag ska avlida..
/Lizzie