Min första lektion i centrerad ridning!

T

twinstar

Idag har jag ridit min första lektion i centrerad ridning.

Hmm, med bara några få enkla övningar lyckades vi avslöja alla mina tillkortakommanden och fusk med kroppen!

Nu sitter jag hemma i soffan och tänker mig att mina skulderblad är fjärilsvingar och försöker lyfta bäckenet utan att använda innerlårens muskler.

Efter en tuff höst och tuff vinter tror jag att det här är precis det jag och hästen behöver. En behövlig och välkommen nystart! :)

Imorgon rider jag en lektion till! Bäst att gå ut hårt från början:)

Sv: Min första lektion i centrerad ridning!

Grattis (tror jag).

Även om det känns deprimerande att få god kännedom om sina fel och brister är det den snabbaste vägen att göra något åt dem. Suck ;)

Tack:)

Det var ändå onekligen häftigt att börja bli medveten om sina smågrejjer som man gör så omedvetet.

Det är tyvärr väldigt nyttigt om man vill utvecklas i sadeln att få hjälp av någon som är duktig på rörelsemekanik på något som rör sig. Jag säget "tyvärr", för det var lättare att rida förut, när man trodde att man kunde det... ;)

Och så ett litet ord på vägen: tro inte att det ska gå att fixa snabbt, glöm inte att du haft dina rörelsemönster i ett antal år, det tar TID att lära sig en ny vana. Men det är spännande, roligt, utvecklande och deprimerande om vartannat. :smirk:

Ja! Andra lektionen idag var verkligen deprimerande. Jag insåg hur avtrubbad hästen är av alla mina märkliga rörelser. Men det gick bättre och bättre ju längre lektionen framsteg och jag lyckades mot slutet bara rulla med axeln och han gjorde volter! :)

Oj va kul!
Ev. ska det komma ner en instruktör som håller på med centrerad ridning i april, hoppas! Då jag vill gärna veta mina brister så det leder till ett ännu bättre samspel med hästen!

För mig var det en stor aha upplevelse att rida en väns häst på blank stång :o

Plötsligt insåg jag hur mycket jag sitter och fibblar med kroppen helt i onödan. Stackars häst som ska fatta vilka av rörelserna som betyder något och vilka rörelser som bara är ett störande brus.

Exakt!
Jag har haft riktig ångest för hur jag misshandlat bland annat DIN häst under åren! :angel:
Stackarn är helt döv i början av lektionerna - men man får väl trösta sig själv med att man äntligen ändå kommit till insikt.

Har verkligen börjat se på hästar på ett helt annat perspektiv. Att man inte blivit avslängd tidigare är ju ett under! :)

Jag har skrivit dagbok om mina tre lektioner på www.remont.se om nån vill läsa.

Första lektionen - då en massa aha-upplevelser infann sig.

Andra lektionen - då min kropp levde sitt eget liv och knappt gick att styra.

Tredje lektionen - då jag galopperade utan stigbyglar på halvlång tygel - helt underbart att JAG kunde! :banana:

På lördag rider jag igen!

Jättekul! Vad bra du skriver och beskriver :bow:

Häftigt!
Det skulle jag också gärna prova på, du har inte lust att PM:a tränarens namn?

Tack! :)
Jag lääängtar tills lördag!

Hon har hotat med mer sitsträning. Hon longerar och jag ska rida barbacka. *gulp*

Jättebra dagbok!
Nu känner jag mig helt förtvivlad över att jag blev tvungen att välja mellan en kurs i centrerad ridning och en annan - åxå viktig kurs som förståss var samtdidigt! Jag valde bort den centrerade den här gången, men lita på att jag ska hoppa på nästa chans!
Du inspirerade verkligen. Tack för att du delade med dig!

twinstar skrev:
Tack! :)
Jag lääängtar tills lördag!

Hon har hotat med mer sitsträning. Hon longerar och jag ska rida barbacka. *gulp*

Modigt :angel: Kan du inte be någon att filma en snutt så man får se lite mer hur det ser ut?

Oki nu blev jag riktigt nyfiken på det här med centrerad ridning, speciellt eftersom jag gillar western och NH men ja vill som få bättre koll på min egen kropp och ingen av dom stilarna fokuserar riktigt mycket på vad man själv pysslar med i sadeln, plus att jag behöver ett verktyg eftersom jag har så urusel balans på grund av deformerade skenben och underarmar :p

Kaaanske.....:) När jag blivit lite mer säker!:)

Idag blev dessvärre lektionen inställd för hon var sjuk:(

Så kul! :)

Ngn som känner till ngn sådan tränare i Halland som lust att PM:a mig? :bump:

Vad kul att du hittat en så bra instruktör! :banana:

Förlåt att jag går ifrån ämnet men råkade se vad någon skrivit för kommentar till din riddagbok.

"Ta stöd i ett handtag
En bra övning är att jobba på volten och "låsa" ytter tygel genom att samtidigt hålla med ytterhanden i ett handtag på sadeln. (Fäst en Aachen nosrem genom ringarna på sadeln) Då ändras inte yttertygelns längd och innerhanden kan jobba fritt. Om du rider lätt undviker du även på detta sätt att handen följer med i lättridningen. Byt varv ofta och håll innertygeln rörlig och mjuk i rörelsen. Du kan efter lite övning även rida så här på rakt spår. Det viktigaste är att pållen kan lita på att yttertygel inte släpper och försvinner rätt vad det är."

:crazy: :crazy: :crazy: :eek:

Tråkigt att det blev inställt. Vår lektion frös inne pga översvämning i ridhuset.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har scolios och har tidigare haft ont i ena sidan av ryggen vid ridning. Tog hjälp med sjukgymnast med detta och det är mycket bättre...
Svar
4
· Visningar
3 500
Senast: Lager
·
Dressyr Ja, jag har ett tränarproblem. Eller, inte problem egentligen, men behöver råd hur jag ska göra.. Jag har en D-ponny, 8 år gammal...
2
Svar
30
· Visningar
2 718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka