Min bästa vän.

Klaralg03

Trådstartare
Hej! I mars fick jag hem min ponny, en stor C-ponny på 21 år. En ponny som jag skulle lära minst av utav och bygga upp mitt förtroende och ha riktigt kul med. Nu är det september och jag och ponnyn har kommit riktigt nära. Min bästa vän.

Men nu på senare har jag märkt att jag och ponnyn inte riktigt passar i ridningen. Han är domsaga gammal, är inte superduktig osv. Samt att jag börjar få panik och ångest över att jag inte ger han den tiden jag hade valat. Jag vill verkligen bli duktigare i dressyren och öva mer. Medans ponnyn vill bli riden i skogen. Jag har ångest att han inte får den tiden jag vill att han ska få eller ridningen i skogen han vill ha. På senaste tiden har jag också märkt att han har blivit mindre taggad. Jag får alltså släpa ut honom till banan trots att vi har ridit en 2 timmar uteritt dagen innan. Samt att jag känner mig pågränsen till förståor. Han är även gammal så jag kan inte träna i hoppningen som jag skulle vilja. (Samtidigt som jag vill ha kul och utveckla med min bästa vän).

Men ponnyn vill rida i skogen och ta det lugnt.

Men jag känner mig stor på honom. ( är inte förstör är ca 1,64 och väger 42! ångest varje gång jag ser mina kompisar på sina hästar, att vi aldrig kommer komma dit. Jag vet inte riktigt men jag mår dåligt. Men samtidigt vill jag inte sälja honom, för han är ändå min bästa vän. Vi har inte råd att ha kvar honom och köp en annan. Han behöver någon som rider och myser med honom varje dag. Jag vill ju att han ska ha det bästa.

Jag tycker inte det är konstigt att en häst känns trött dagen efter en 2 timmars ridtur. Kanske får du lägga ridpassen på banan dagen efter en vilodag när hästen är lite taggad istället? Rida kortare pass på banan och avsluta med en tur i skogen kanske. Testa rida för instruktör och kanske få hjälp med att hitta glöden i träningen för er båda.

Varför har du dåligt samvete över att du inte ger hästen tillräckligt med tid? Hade du haft mer tid över till en yngre häst? Om hästen inte är så duktig är det väl kanon om ni kan rida för tränare där ni båda utvecklas.

Är hästen i bra form annars? Inte överviktig, rids regelbundet? Nu börjar hästar byta päls också vilket kan göra dom lite extra trötta.

Jag tycker inte det är konstigt att en häst känns trött dagen efter en 2 timmars ridtur. Kanske får du lägga ridpassen på banan dagen efter en vilodag när hästen är lite taggad istället? Rida kortare pass på banan och avsluta med en tur i skogen kanske. Testa rida för instruktör och kanske få hjälp med att hitta glöden i träningen för er båda.

Varför har du dåligt samvete över att du inte ger hästen tillräckligt med tid? Hade du haft mer tid över till en yngre häst? Om hästen inte är så duktig är det väl kanon om ni kan rida för tränare där ni båda utvecklas.

Är hästen i bra form annars? Inte överviktig, rids regelbundet? Nu börjar hästar byta päls också vilket kan göra dom lite extra trötta.
Rider ca 4 dagar i veckan mellan 30min till 1h, beroende på ridpass. Nej jag har tid. Dock har jag ingen motivation alls, jag tycker bara att det är jobbigt att behöva rida. Då vi inte passar alls i ridningen. Han är i hyfsad form, kanske lite tjockare en han borde men han vilade i 2 vecka för han hade ont i hovarna för 1 månad sen. Han är annars superfin och glad. Men somsagt passar vi inte. :(

Rider ca 4 dagar i veckan mellan 30min till 1h, beroende på ridpass. Nej jag har tid. Dock har jag ingen motivation alls, jag tycker bara att det är jobbigt att behöva rida. Då vi inte passar alls i ridningen. Han är i hyfsad form, kanske lite tjockare en han borde men han vilade i 2 vecka för han hade ont i hovarna för 1 månad sen. Han är annars superfin och glad. Men somsagt passar vi inte. :(
Då är det verkligen inte konstigt att hästen är trött dagen efter en 2 timmars tur, om det är dubbelt mot vad den brukar gå.
Är hästen tjock är det inte heller konstigt att den är seg. Arbete på bana är jobbigare för hästen än att rida ut. Det tar en stund för dom att faktiskt rent fysiskt orka med pass på banan. De behöver sätta muskler osv. Det blir bättre ju mer man tränar.

Ont i hovarna? Är det fång han hade då? I så fall kanske du inte ska rida redan och dessutom verkligen banta hästen.

Tja passar ni inte får du väl sälja. Endera lägga ner jobbet som behövs för att få hästen i form så han har en schysst chans att orka göra det du vill, eller sälja.

Vad berodde det onda i hovarna på?

Om han inte tycker det är kul att ridas på ridbanan så är det ofta en trolig orsak till tappad gnista och att du får dra ner honom dit, rider du själv eller för instruktör? Jag skulle enbart rida för instruktör på banan och förlägga resten av tiden i skogen. Det går att göra väldigt mycket dressyr utan ridbana, skänkelvikningar på väg, böja och ställa, rygga, fram- och bakdelsvändningar, träna fattningar och avsaktningar.

Vad berodde det onda i hovarna på?

Om han inte tycker det är kul att ridas på ridbanan så är det ofta en trolig orsak till tappad gnista och att du får dra ner honom dit, rider du själv eller för instruktör? Jag skulle enbart rida för instruktör på banan och förlägga resten av tiden i skogen. Det går att göra väldigt mycket dressyr utan ridbana, skänkelvikningar på väg, böja och ställa, rygga, fram- och bakdelsvändningar, träna fattningar och avsaktningar.
Skoningen hade gått fel, skorna satt inte bra på honom. Ja det hade jag gärna gjort. Men jag får in rida ut själv. Och dem få dagarna min kompis följer med. Min mamma vill inte släppa mig själv i skogen osv.

Du är definitivt inte för stor för honom. Det ser ut som en ponny som kan bära även långa ryttare. Gissar att du kan växa ganska mycket till innan du har vuxit ur honom.:)

Jag tror inte problemet är att du tycker du är för stor, utan att du inte gillar ponnyns personlighet. Du vill helt enkelt ha en annan ponny.

Vad vill du istället ha? Vad ska en annan ponny ha för egenskaper?

Jag tror inte problemet är att du tycker du är för stor, utan att du inte gillar ponnyns personlighet. Du vill helt enkelt ha en annan ponny.

Vad vill du istället ha? Vad ska en annan ponny ha för egenskaper?
det känns faktiskt som det. Jag älskar min ponny över något annat, han är absolut det bästa. Men när man sitter på ryggen så matchar vi inte alls. Samtidigt kan han inte bara gå i hagen varje dag för det mår han inte bra utav, jag vet verkligen inte vad jag ska göra med honom. Jag vet inte om det är bättre om han får en annan ryttare som matchar som han kan lära upp istället. Men samtidigt vet jag inte om jag kan släppa honom.

det känns faktiskt som det. Jag älskar min ponny över något annat, han är absolut det bästa. Men när man sitter på ryggen så matchar vi inte alls. Samtidigt kan han inte bara gå i hagen varje dag för det mår han inte bra utav, jag vet verkligen inte vad jag ska göra med honom. Jag vet inte om det är bättre om han får en annan ryttare som matchar som han kan lära upp istället. Men samtidigt vet jag inte om jag kan släppa honom.
Finns det ingen som kan rida honom istället? Det är svårt att hitta bra nya ägare till en så pass gammal ponny.

Du svarar inte på frågorna.

Du säger att han behöver mer tid, men samtidigt säger du att du HAR tid och att det är motivationen som tryter.
Jag skulle säga såhär: Börja göra mer mysiga saker med honom? Gosa, umgås, trickträna. Rid ut, men om ni ska vara ute jättelänge så ta mycket skrittpauser.
Han är verkligen inte för gammal för att hopptränas, om det inte är något fel på honom också? Kör igång med små skutt, rid mycket över bommar, rid barbacka, växla med korta dressyrpass. Vad är det som inte fungerar i dressyrridningen? Är han lat eller tycker du att han inte kan tillräckligt mycket? Då får du lära honom! Ridningen blir inte nödvändigtvis enklare på en annan häst, särskilt inte som du säger att du verkligen gillar den häst du har.

Jag rider på hög nivå med min häst, och har gjort det med mina tidigare också. Vi rider på sm-kvaltävlingar och hoppas på att rida sm nästa år. Ändå kan vi gå ut i paddocken bara för att leka. Häromdagen växlade vi trickträning med barbackaridning bettlöst och både han och jag skiner som solar efter att ha galopperat barbacka och känt oss "fria". Dressyrpassen består av mycket uppmjukande, en kortare stund hårt jobb och sedan nedvarning. Försöker alltid göra saker han tycker är kul.
Det går alltså att leka även med en häst som tävlas. Man kan vara bästis med sin tävlingskamrat.

Jag tror det hade känts bättre för dig om du gjorde mer roliga grejer med din häst, utan att få panik över att du inte "träningsjobbar" alltid. Det ena tar inte ut det andra :)

Hej! I mars fick jag hem min ponny, en stor C-ponny på 21 år. pågränsen till förståor. Han är även gammal så jag kan inte träna i hoppningen som jag skulle vilja. (.

Heh det där med ålder.
Högst individuellt.

I lördags var jag på en tävling.
En av hästarna var en 28 år gammal kallblodstravare som gick LC dressyr på 62% och hoppade felfritt på de 60 cm som var klassen för dagen.
Inga problem för den hästen, inte. Mycket gott skick på äldre häst.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: Tuvstarr
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama