Min bärbara dator får ingen mat...

Kalaspinglan

Trådstartare
Min älskling (hunden) puttade ner min bärbara dator från bordet så den landade på golvet. Locket ihop och avstängt - så inget har gått sönder egentligen....

...förutom att nu så får inte datorn någon ström längre genom strömsladden. Själva honan (dvs den i datorn) glappar och ser lite ledsen ut, men sitter ändå kvar hyffsat. Men nu är datorn död. Jättedöd.

Hur tusan gör jag för att försöka få liv i min stackars dator igen? Går det att skruva loss alla skruvar på undersidan och försiktigt lossa locket och se vad som hänt? Eller ska jag bara strunta i all förlorad information däri och se det som en dyr läxa? Datorn är ganska gammal, och det känns inte värt att lägga ner flera tusen kronor för att reparera den.

Har ni något tips?

Sv: Min bärbara dator får ingen mat...

Om datorn inte ens startar på batteriet så är det väl något ganska allvarligt :crazy: men om du inte vill reparera den så kan du ju alltid skruva upp själv och leka lite :d

Lite pilligt, men jag har fixat samma fel som dig med lödkolv, lite tenn och lite superlim ;)

Renkött skrev:
Lite pilligt, men jag har fixat samma fel som dig med lödkolv, lite tenn och lite superlim ;)

Ååå, berätta för mig hur du gjorde. Jag har nu pillat isär datorn och det ser ut som att den har lossnat från kretskortet. Du menar att det går att komma åt och löda? Jag får inte loss skyddet runt hela, så det är jäkligt meckigt att komma dit och löda... Du bor inte i närheten av Stockholm... :smirk:

Nosferatu skrev:
Om datorn inte ens startar på batteriet så är det väl något ganska allvarligt :crazy: men om du inte vill reparera den så kan du ju alltid skruva upp själv och leka lite :d

Alltså, starta gör den - när batteriet inte var tomt. Tomt är batteriet nu, och då startar den inte. Soppa torsk, helt enkelt. Men nu har vi pillat och pillat... och identifierat felet...

Skåning ;)

Jäkla pill men det ger sig efter man pillat på ett par. Men visst kan ma löda där, kontakten sitter med ben där i sockeln om jag inte minns fel ;)

Jag kommer ihåg att jag lagade en switch med hjälp av en stor "häftklammer". En sån som sitter på kartonger och är lite större och bredare :)

Nosferatu skrev:
Jag kommer ihåg att jag lagade en switch med hjälp av en stor "häftklammer". En sån som sitter på kartonger och är lite större och bredare :)

HAHA... smart... Ska sno med mig några hem från jobbet i morgon, så får vi se om det är något som min snälla pappa "klart jag hjälper mig dotter när hon är i nöd".

alltså, bärbara datorer är pilliga utav bara helvete. det är bara för dig att börja demontera, ta en lång bit bred tejp som du sätter fast alla skruvar på, i följden du tog bort allting ifrån.

sen kollar du att allting sitter i sina kontakter, med en voltmätare som du mäter motstånd på. så svårt att säga vad det kan vara, har du tur så är det bara en sladd som har lossat, eller något som bänts ur en kontakt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka