Min Abbie, söta lilla Abbie

Sv: Min Abbie, söta lilla Abbie

Pratar vi min kisse eller rexarna nu? Jag var dum som lade in bilder på andras katter i tråden, nu blev det svårt att veta vilka det handlar om :p
Iofs borde jag väl vara självisk nog att tro att allt handlar om min kisse eftersom hon faktiskt är sötast i världen :p :cool:

Huvudsaken är dock att hon inte verkar ha några problem av det, lite efterforskning har visat på ett ungefär var det kommer ifrån och en hona med samma pappa som min Yoga (som inte har felet själv men troligtvis bär på anlaget eller hur man säger när nedärvningen är polygen) blev avlivad av den anledningen.

Avlivades hon för att hon inte kunde gå i aveln? :crazy:

Såklart jag menar din Abbie-gosboll :p Rexarna tittade jag inte på förrän nu, visserligen var de söta men inte lika krambolliga.

Synd! För hon är ju annars en fin katt.
Tyvärr är det inte alla uppfödare som är så bra som du är. Inom kattvärlden tycker jag att det är fullt med ärftliga sjukdomar till höger och vänster och ingen som riktigt reagerar.
Inom hundvärlden är det lite samma sak, men inom SKK kräver man i alla fall röntgen prover, ögonlysning och lite annat smått och gott på raserna som drabbas.
Sverak har ju inte alls samma standard på sitt avelsarbete, även fast det börjar komma så smått.

Ska man jämföra hundvärlden med kattvärlden kan man väl kort och gott säga att raskatter inte alls lider av ärftliga sjukdomar/defekter i samma omfattning som rashundar. Därför behövs inte bekämpningsprogram i samma omfattning. Däremot så är SVERAK pissdåliga på att upprätta hälsoprogram, det finns dock rasklubbar som är desto bättre på den punkten.

Nemen åååååh!!!!!!!!!!! :love: :love: :love: PRECIS så ska en brittisk liten älskling se ut!!! Pussa och krama henne från mig!

Selkirk Rex, ännu inte godkänd inom SVERAK men kommer väl troligen att bli inom några år. Hoppas jag.
Vad fina dom var!! Min sambo vill ha en Rex den dag Siri försvinner. Fast han har inte sagt vilken typ av rex! :D :banana:

Ska man jämföra hundvärlden med kattvärlden kan man väl kort och gott säga att raskatter inte alls lider av ärftliga sjukdomar/defekter i samma omfattning som rashundar.
Nu ska vi inte ta diskussionen om Sverak vs SKK, men inom de raserna man känner till sjukdomarna så finns det restriktioner för vad man kan göra. Tex schäfrar måste HD-röntgas.

Inom Sverak finns inte samma regler, utan man tycker att alla uppfödare ska ta sitt ansvar och inta avla på djur som inte är friska.
Tex finns det ingen regel som säger att man inte får avla på katter med HCM. Jag har frågat ett flertal uppfödare och de säger att pm man börjar reglera vilka individer man får avla på och inte så kommer inavelsgraden att bli så hög att det därigenom kommer att blir fler problem.
Jag vet varken eller egentligen, men jag tycker att det är underligt hur Sverak tillåter avel med katter som bär på ärftliga sjukdomar.

Nu ska vi inte ta diskussionen om Sverak vs SKK, men inom de raserna man känner till sjukdomarna så finns det restriktioner för vad man kan göra. Tex schäfrar måste HD-röntgas.

Inom Sverak finns inte samma regler, utan man tycker att alla uppfödare ska ta sitt ansvar och inta avla på djur som inte är friska.
Tex finns det ingen regel som säger att man inte får avla på katter med HCM. Jag har frågat ett flertal uppfödare och de säger att pm man börjar reglera vilka individer man får avla på och inte så kommer inavelsgraden att bli så hög att det därigenom kommer att blir fler problem.
Jag vet varken eller egentligen, men jag tycker att det är underligt hur Sverak tillåter avel med katter som bär på ärftliga sjukdomar.

Rätta mig om jag har fel, men inom många hundraser där HD-röntgen krävs för att man ska få regga avkomma krävs det inte att hundarna har grad A eller B utan känd status räcker. SVERAK är inte alls bra på att upprätta hälsoprogram, men att det innebär att det är fritt fram för uppfödare att avla på tex. katter med HCM stämmer ju inte för det är först och främst Svea rikes lag som gäller och enligt den får vi uppfödare, oavsett vilken art vi föder upp, inte avla på djur som bär på misstänkt ärftliga sjukdomar/defekter.

SKK tillåter avel på djur med navelbråck, SVERAK gör det inte. SKK tillåter avel på djur med onormalt antal tår, SVERAK gör det. Det har prioriterats lite olika helt enkelt. Däremot är det som sagt först och främst den djurskyddslag vi har som gäller så SVERAK-uppfödare får INTE avla på katter som nedärver defekter/sjukdomar som medför lidande.

Nog om det, jag har lämnat SKK för länge sedan och håller på att lämna SVERAK delvis pga. bristande regler och genomdrivande av avelsetik.

Problemet med just HCM är att det kan dyka upp så sent. Så sent som vid 8 års ålder. Man ska såklart scanna katten innan kull, men bara för att den är fri då betyder inte att den är fri för all framtid. Därför rekomenderas omscanning vartannat år av avelskatter och fd avelskatter för att se om det utvecklas senare.
HD finns på britter, det är väldigt ovanligt men det finns. Jag vet åtminstone 2 uppfödare som efter att själva ha blivit drabbade (far resp avkomma) numera alltid HD-röntgar sina avelsdjur. Den ena hade grad 3 redan som 1,5-2 åring vilket inte är kul. Hon lever inte längre.

Visst är hon? Hel ahon är en stor gosboll, jag får sånna där ryck ibland att "oj, nu måste jag bara pussa på Abbie". Yoga likaså förstås, men hon är inte lika ullig som Abbie.

Sverak tillåter INTE att man avlar på katter med onormalt antal tår :mad:

Sverak tillåter INTE att man avlar på katter med onormalt antal tår :mad:

Det är ett inte som inte har kommit med. ;) Det var tänkt att stå att SKK tillåter avel på djur med onormalt antal tår, SVERAK gör det inte.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
682
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Det luktar bajs. Vi har flera lådor, men katterna envisas med att bara använda en. Trots ihärdigt rensande luktar det bajs. Speciellt...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 219
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama