Min 4-åring vevar med frambenen på gången vad ska jag göra??

Sv: Min 4-åring vevar med frambenen på gången vad ska jag göra??

Vad spännande läsning! Min häst skrapar ALLTID med framhoven... det är verkligen jättejobbigt och han tar sönder golvet t.o.m. :p :crazy:
Kul att läsa hur ni andra gör! :laugh:
Men har ni något tips till mig? Min häst lyssnar när jag säger till, han slutar när jag säger nej, eller ibland får jag "slå" till honom lite. Men efter 10 sekunder börjar han igen.. :crazy: han vet vad jag vill, men drygar sig bara verkar det som :angel:
Han skrapar både när jag är där och när jag inte är där, när jag bostar, när jag pratar med honom, när han är själv inne, när andra hästar är inne, hela tiden.
Jag har provat ignorera, provat säga åt honom, provat prata med han hela tiden medan jag borstar ifall han liksom gillar att jag pratar med honom, men inget fungerar.
Jag brukar berömma när han slutar när jag sagt åt honom, är det dumt? För vill han ha beröm så kanske han "viftar" och sen slutar för att få beröm, men jag har berömt honom bara när han står stilla utan att jag sagt något eller han gjort något också.
Han är 18 år och har stått på ridskola, jag ger han aldrig godis, och han vill i för sig aldrig stå stilla när man rider och så :angel: jag har haft honom sen i juni förra året och har försökt "bota" detta sen i början..
Förlåt långt inlägg :p men någon som har något tips? :bow:

Nu har jag inte läst de andra svaren som du har fått men mitt tips är: du ska inte neja hästen för då får den som som sagt var uppmärksamhet och det är precis det den söker, utan se till att det kommer saker flygande som den inte kan förknippa med dig. Jag kör tex att någon kork kan komma flygande genom luften i närheten av hästen - då brukar den stanna upp o tänka oj vad hände nu då? Matte är ju där borta ??? Sen kan man likaså ha en lång långpisk som man vevar till med när hästen börjar skrapa. ABSOLUT inte slår på hästen utan bara vevar till i närheten så den avbryter det negativa beteendet. Du får själv inte vara närvarande utan ska typ stå o gömma dig bakom en dörr eller dyl.
Själv så har jag sadelkammaren jämte uppbindningsspiltan så jag kan stå i sadelkammaren och långpisken kan komma vevande framför hästen.
INTE rappande eller så utan bara vifta till som en förlängd arm fast utan att matte är närvarande :laugh:

Det här har funkat på mina 4 unghästar men det är ju för det inget som är sagt att det är det bästa eller enda alternativet som funkar på alla hästar för det ;)

Svaret är enkelt: Arbeta med ledarskapet.:) Hästen är inte trygg varken i situationen eller med dig när den beter sig så..

Nær jag precis fått min hæst høll hon på sådær.
Jag sa åt henne att så dær kan væl jag oxå gøra och stællde mig och veva med ett ben och då blev hon så paff att hon satte sina fyra hovar i golvet.
Har inte haft så mycket problem med framben som vevar efter det, hon insåg kanske hur otrevligt det ær nær någon står och vevar i ens nærhet:D

Jag håller med dig Kryddan!

Min egen använder jag dock vattenspruta på. (:D) Men hon skrapar inte för att hon är stressad eller nervös. Snarare tvärtom.

Detta och tipset att lära häster “vinka” funkar inte! På en del hästar kanske men inte på en enda av de jag sett... att stå och skrapa på stallgången är bland det mest irriterande som finns! Gör som med allt annat hästen gör men inte får: säg nej när den gör fel och beröm när den gör rätt. Försök inte vänta ut det och hoppas att den slutar av sig själv. Skrapar hästen när man står en bit ifrån så släng nåt mot den, typ en borste, de måste ju på något sätt få lära sig att det är otrevligt att göra så.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 926
Senast: pulkaskurk
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 474
Senast: annan1
·
S
  • Låst
Träning Jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att lösa denna olat hos min 4-åring, när jag har henne själv i stallet på gången blir hon...
Svar
8
· Visningar
1 126
Senast: IngelaH
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 999
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama