Min 4-åring vevar med frambenen på gången vad ska jag göra??

S

saharis

Jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att lösa denna olat hos min 4-åring, när jag har henne själv i stallet på gången blir hon jättestressad och står och vevar och sparkar med frambenen, har någon något tips om hur jag kan jobba med henne för att få bort detta?? Jag har nu under 6 månaders tid tagit in henne mitt på dagen för att träna henne på att kunna vara inne själv. Står hon inne i boxen "gräver" hon allt hon kan med sina framben och snurrar runt, men efter ett tag lugnar hon sig (tar aldrig ut henne förrän hon har gjort det). På gången står hon dock stilla men frambenen är ett evigt krafsande trots att jag hela tiden säger till henne och är konsekvent så förstår hon inte. Har någon något tips på detta??

Sv: Min 4-åring vevar med frambenen på gången vad ska jag göra??

Min häst har haft liknande problem, stod och slog med hoven. Vet dock inte riktigt vad jag gjorde som fick henne att sluta... Tror det försvann när jag slutade binda upp henne, det gillade hon inte riktigt.
För övrigt så står det ganska mycket om just detta i tråden "Tränade NH idag", en liten bit ner på NH-forumet. (:

Det jag gjorde på min ungponny var helt enkelt att jag lurpassade på henne. När jag såg att hon skulle börja tog jag helt enkelet fram min fot så hon slog i benet. Det tog henne två gånger att fatta vinken.

Hon vevar med frambenen för att få uppmärksamhet- du säger till henne och ger henne därmed precis det hon ber om.

Ignorera henne. Gå bara fram till henne/prata med henne när hon är lugn. Det lär ta tid men till slut lär hon sig att hon inte tjänar på att veva. Lycka till!

Ja fast det är det som är så konstigt med henne jag har lurpassat på henne för att se hur hon beter sig när hon är själv och hon gör precis likadant om inte värre då stressar hon upp sig ännu mer när jag inte är där. När andra hästar är inne står hon som ett ljus och är hur lugn som helst, jag vet inte det är kanske bara som du säger och vänta ut och ha ännu mer tålamod=)

Min häst har haft liknande problem, stod och slog med hoven. Vet dock inte riktigt vad jag gjorde som fick henne att sluta... Tror det försvann när jag slutade binda upp henne, det gillade hon inte riktigt.
För övrigt så står det ganska mycket om just detta i tråden "Tränade NH idag", en liten bit ner på NH-forumet. (:

Ja jag önskar verkligen att det skulle kunna gå en dag att hon även ska kunna stå ouppbunden men som det är just nu så är det så "mycket häst lite överallt" så jag har en hel del som jag måste få bukt med=)

Senast ändrad av en moderator:

Tack för tråden det var nyttigt att läsa=)

Jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att lösa denna olat hos min 4-åring, när jag har henne själv i stallet på gången blir hon jättestressad och står och vevar och sparkar med frambenen, har någon något tips om hur jag kan jobba med henne för att få bort detta?? Jag har nu under 6 månaders tid tagit in henne mitt på dagen för att träna henne på att kunna vara inne själv. Står hon inne i boxen "gräver" hon allt hon kan med sina framben och snurrar runt, men efter ett tag lugnar hon sig (tar aldrig ut henne förrän hon har gjort det). På gången står hon dock stilla men frambenen är ett evigt krafsande trots att jag hela tiden säger till henne och är konsekvent så förstår hon inte. Har någon något tips på detta??

Jag brukar träna bort detta med ett lugnt "nej" samtidigt som jag sätter ut min fot framför det vispande benet, så att hästen då slår i min fot. Aldrig tvärtom, så att jag petar på hästens ben med min fot. Det får dem att sluta. Snart räcker ett "nej" och snart slutar beteendet helt.

Hälsning Maja

Vet en som ibland får in såna hästar som på ett eller annat sätt inte vill ha uppmärksamhet när dem står på gången.

Hon sätter dem i gången och sedan går hon och fikar/käkar lunch (i stallet), har funkat på dem hästarna hon har/haft.

Har även funkat med den av mina hästar jag har testat det på, men han var snäll så länge man grejade med han men han hade svårt med att stå stilla om man var i väg och pinkade eller nått.

Kram

Börja med att gå och ställa dig framför en spegel och se IN i dig själv. Vad ser du? En person som har bråttom eller någon som inte har ett inre lugn?
Ta fram allt som du behöver innan du tar in hästen och lämna den inte. Din häst är fyra år ung och behöver dig! Klia den lite vid landmärket och bogbladen och prata med den! Ge den mycket tid och kärlek så skall du se att den lugnar sig. Det kan ju vara så att du måste se över vad den får för kraftfoder också, den kanske får för mycket av fel sorts energi.
Det här kanske låter flummigt men du måste sätta dig in i hästens situation om du vill ha en trygg och lugn pålle.

Jag vet inget om hur lugn trådskaparen är eller om hon ger sin häst mycket tid. Vet du?

Hälsning Maja

det skulle jag aldrig våga, hästen kan ja ha ihjäl sig själv :eek:

Ts > Jag gör som flera andra här, säger inget utan sätter bara fram minfot så han slår i den, när han slutar får han beröm.

Jag vet inget om hur lugn trådskaparen är eller om hon ger sin häst mycket tid. Vet du?

Hälsning Maja

Har man den kunskap, lugn och tid som behövs för en unghäst, så behöver man inte ställa en sådan här fråga på ett öppet forum. Betackar mig för din snorkighet. Mitt svar var till TS.
Hälsningar Kryddan

det skulle jag aldrig våga, hästen kan ja ha ihjäl sig själv :eek:

Ts > Jag gör som flera andra här, säger inget utan sätter bara fram minfot så han slår i den, när han slutar får han beröm.

Vågar du inte lämna hästen i gången för att hämta sadel eller träns, byta från stallskor till ridstövlar eller köra i väg skottskäran till gödselstan.

Kram

har haft en unghäst med samma beteende och han vill även gå framåt när man bortstar och håller på med honom.när han står uppbunden så har jag alltid ett extra långt grimmskaft och när han vill skrapa och går framåt ser jag till att oavsett vart jag står kan flytta honom bakåt.han har slutat sparka med framfötterna och står still längre och längre tid:) "tålamod får man ha:laugh:

Jag skulle säga att det är som att lära en hund att sluta skälla. LÄR den kommandot för skall så slutar den att skälla det när den inte får kommando. Lär hästen vinka, sedan har du inget mer skrap i stallgången :)

min häst hade liknande fasoner för sej på gången, fast han gick mest runt och höll på. och jag märkte att han blev bara värre när jag sa åt honom, så jag började helt enkelt med att berömma dom korta stunder han stog stilla :) vilket fungerade super på honom. så prova det :o försök att strunta i hästen när den gör så, men var snabb att berömma när den är lugn.

:)

Det sista tyckte jag va det bästa tipset :)
Min gör med så och det är oftast när jag inte är precis vid honom. Annars lät det med att trampa den lite bak på hoven bra.

...fast det funkar inte så lätt på alla! Jag har ett sto som är extremt lätt att lära saker - som att hälsa, buga mm MEN om jag övar på att hälsa så börjar hon att hälsa = sträcker upp sitt framben i luften - av sig själv så fort hon får syn på mig! Övar jag på att lärar henne lyfta upp saker från golvet så lyfter hon allt hon får syn på osv ..... Jag antar att jag gör ngt fel men jag vet ärligt talat in vad. Hon gör så vare sig jag ger henne godis eller bara berömmer henne! Om jag inte övar på ett tag så slutar hon, men så snart jag påminner henne så är hon igång igen! OBS detta är inget problem för mig utan bara kul - men det skulle INTE funka som metod att få henne att sluta med något!

KL.
Min dotters häst var sådan under en tid i början. Vi löste det så här - varje gång han började veva gick de/den av oss som var där iväg (en bit runt hörnet). När han slutade kom vi tillbaka. Det tog inte jätte lång tid för honom att klura ut att det fanns bättre sätt att få uppmärksamhet.

Om du vill testa detta är det viktigt att du går direkt när hästen ska till att börja veva och kommer tillbaka genast när han slutar - så att han kopplar ihop det.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 926
Senast: pulkaskurk
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 474
Senast: annan1
·
S
  • Låst
Träning Jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att lösa denna olat hos min 4-åring, när jag har henne själv i stallet på gången blir hon...
Svar
8
· Visningar
1 126
Senast: IngelaH
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 999
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama