MIN 4 ÅRIGE C-PONNY ?!!!!HJÄLP !!!!!!

P

ponnyryttaren

Hej !!!!

Jag har en 4 årig C-ponny vallack. Han blev inriden i december/ januari. Och när jag köpte honom i februari kunde han bara skritta och trava i skogen. Nu har jag lärt ha galoppera och hoppa. Han älsar det så vi tävlar CLEAROUDER på 50,60 cm. Och hopptränar 1 gång i veckan. ÄR DET FÖR MYCKET ?? HAR JAG GÅTT FRAM FÖR FORT ?? VAD SKALL JAG GÖRA ?? ELLER BRUKAR 4 ÅRIGA PONNYER LIGGA PÅ DENNA NIVÅN ??? :confused: Älskar min ponny såå mycket, vill inte göra nåt fel med honom... :smirk: :love:

Du har ju frågat samma sak flera gånger och fått råd från olika håll att ta det lungt med ponnyn. Du går väldigt fort fram och kommer antagligen att få ett bakslag om du inte lugnar ner dig.

Varför frågar du igen? Svarar vi fel? :mad:

Det är inte nivån, det är att du går väldigt fort fram. Ponnyn måste ha en chans att mentalt smälta allt det här. Ta en paus, det har hänt mycket med ponnyn sedan i februari.

Du måste ta det lugnare om hästen ska hålla psykiskt och fysiskt..ta ett tag där han bara får gå och skrota..skritta och ställ inte några krav utan låt honom smälta allt det nya..Om du vill ha en häst som håller för långtida bruk måste du ta det LUGNT....

när min ponny var 4 hoppträna jag en gång i veckan och tävla någon enstaka gång clear rounder upp till 60-70. 4 åringar kan mycket väl ligga på den nivån. På lokala tävlingar får de tävla upp till LC(vilket betyder att de bör träna på en nivå av LB). Men du måste känna efter på din häst hur det känns också. Sen är det även viktigt att ge de unga hästarna viloperioder i jämna mellanrum så att de får tid att smälta intryck och lärdom och växa.

lycka till med din ponny!

Jag tycker att du ska hoppa mer sällan. Hoppa på banhinder varannan vecka och variera med att hoppa små stockar i skogen. Det som dom skriver i TR gäller först och främst för de hästar som reds in vid tre års ålder. Alltså de som blivit ridna i ungefär ett år. Men din ponny har bara blivit riden i några månader. Hade jag varit du så hade jag lagt tävling och hårdare träning på hyllan tills nästa säsong eller till hösten iaf.

Jag pm:ar dig..

Kan du förklara varför du anser att man bör träna LB nivå för att tävla LC??

Liknande trådar

Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 071
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 628
Senast: Stergo
·
Hästvård Inser att rubriken låter katastrof. Men jag kommer ta hem en ponny. Han rids/körs idag 4-5 gånger i veckan i skogen och lätt dressyr på...
Svar
13
· Visningar
2 180
Senast: MaRomer
·
Träning Hej! Jag får hem en 3åring, 3år+ några mån, om en vecka. Hon är inte inriden, utan arbetad mycket från marken på, sadel och tränsvan...
Svar
17
· Visningar
2 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka