Mim Variocage

kolblakkur

Trådstartare
Tänkte köpa en ny hundbur till bilen och vill så såklart ha det säkraste möjliga. Mim Variocage verkar bra, vad tycker ni om dem?

Tänkte köpa en ny hundbur till bilen och vill så såklart ha det säkraste möjliga. Mim Variocage verkar bra, vad tycker ni om dem?

Jag hade största enkelburen till mina, men bytte till en artfex (enkel, small) i höstas. Hundarna åker bättre (alltså trivs mer) i artfex och den är betydligt smidigare. Och Mimburen gnisslade lite.

Otroligt nöjd med vår bur. Vi köpte en enkelbur i L begagnad. Gnisslar inte ett dugg, hunden trivdes som bara den. Känns robust och bra. Har inget negativt att säga om den. Har aldrig krockat med den (som tur är), men ja. Föredrar den före Artfex som vi också kollade på då dörren öppnas åt sidan och inte uppåt. Smaksak antar jag! :)

Har XXL dubbel.
Mellanvägg och dörrar skallrar, låsen krånglar (ena nyckeln bröts av) båda stötarmarna har sprukit i fästerna och hänger lösa (därav att dörrarna skallrar) och den började rosta redan första året (hundarna badar gärna när vi är i skogen)
Har varit i kontakt med Mim flera ggr och de säger sig vara medvetna om att dessa problem finns på en del burar och har varit tillmötesgående och skickat nya delar.
Men det är tröttsamt att byta med jämna mellanrum. Numera står den i garaget och sätts i vid behov för ljudet är så tröttsamt.
Men ja, den är säker.

Jag har XXL som dubbelbur och gillar den for det mesta. :cautious:
Taket kommer i svangning och det blir ett jattejobbigt ljud. Jag la in en tjock filt emellan inner och ytter tak och det har hjalpt. Lite andra "metall svangningsljud" uppstar med jamna mellan rum, men om man da "tightar till" alla skruvar gar det an sa lange bort.
Min Malle har ett "spinning problem". Det vill saga att han snurrar runt varje gang han blir ivrig, eller maste vanta, eller ...:cautious: Jag har fatt sno fast mellanvaggen i bakvaggen med en metalltrad for att han inte ska flytta den och trycka till Diva bredvid sig. Nu tror jag det narmast ar ett problem med just honom an med buren.:angel:

Har en XXL har inte mycket att klaga på förutom plastbitar på gasdämparna som gått sönder men då har MIM skickat nya utan problem. Får dra lite i några skruvar några gånger om året då den kan börja skramla lite. Känns skönt att veta att hundarna och vi åker så säkert som möjligt :)

Tycker mim är så konstiga i storleken. Men då har jag hundar som är 60-70 cm i manken. Dom får helt enkelt inte plats att stå utan att slå i huvudet i deras burar. Tycker inte att det ska krävas en XL för att buren ska vara 10 cm högre än min Aussie.

Kan ju vara det att du inte nyttjar din mellanvägg.
Borde knappast påverka att den inte rostat.
Tycker mim är så konstiga i storleken. Men då har jag hundar som är 60-70 cm i manken. Dom får helt enkelt inte plats att stå utan att slå i huvudet i deras burar. Tycker inte att det ska krävas en XL för att buren ska vara 10 cm högre än min Aussie.
Leon är 59 i manken o kan stå utan sänkt huvud i sin bur.

Jag sålde precis iväg min MIM enkelbur med gamla bilen i måndags och ångrar mig något fruktansvärt! :arghh: Utan tvekan den bästa bur jag haft. Nu ska jag spara ihop till en dubbelbur istället, men velar lite mellan tillverkare.

Inte nöjd alls med mina!
Haft en större, nyare enkelbur och nu en äldre dubbelbur och båda har både gnisslat och skramlat. Nuvarande är tejpad till både höger och vänster och som hastflicka har jag fått peta in både kartong och tygbitar mellan inner och yttertak för att det inte ska gnissla. Dörrarna måste alltid stängas i spänn, med filt emellan, för att dom inte ska gnissla mej fördärvad :crazy:

Enda anledningen till att den är kvar i bilen är för att jag vill förhindra att hundarna ser ut som schweizerostar vid en ev krock..

Liknande trådar

Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 419
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
287
Senast: Viva
·
Övr. Hund Tittar på ny bil - en xc40 men har svårt att hitta bur till hundarna. Någon som har en och vad har ni då för bur? Behöver en dubbelbur... 2
Svar
20
· Visningar
1 066
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025