milt laxerande??

blizz

Trådstartare
det är liiite för dålig fart på min hästs mage tycker jag, knorrar liiite för mkt osv.
finns det något man kan ge hästen som får tarmarna att komma igång lite bättre?

Sv: milt laxerande??

om du tycker magen låter mkt så blir det ännu värre om det blir mer fart på magen, om magen däremot står still så låter den inte, och då ska du vara orolig och ringa vetten omedelbart för då kan hästen dö.

Du kanske ska läsa på lite.
varför vill du ha mer fart på hästens mage?

när jag säger knorrar lite för mkt så menar jag åt gaskolik-hållet :angel:

nej, vid gaskolik är det liksom inte vanliga tarmljud (lite gnissel) utan högljudda typ morranden. det låter alltså överdrivet bubbligt

(har jag fått lära mig iaf)

Hade din häst haft gaskolik hade du definitivt märkt av det. Ofta hörs mindre tarmljud än normalt och man kan av och till höra metalliska knorranden. Hästen har mkt ont.

Ökade tarmljud hörs snarare då det är diarré på gång (med vissa undantag).

Laxerande ges i oral form, litervis. Det görs av veterinär via magsvalgsond. Visst kan du peta i paraffin, men det handlar om stora mängder och jag skulle inte rekommendera dig att göra det. Risken för aspiration finns alltid. Dessutom är det en behandling mot förstoppning, inte gaskolik.

Du bör kontakta en veterinär och överlåta diagnosticerandet på honom/henne. Din teori om magljud är felaktig.

Vill bara förtydliga: hästen har inte kolik i någon form.
Ni behöver inte svara i denna tråd mer, det har uppenbarligen inte den verkan jag hade tänkt.

Nej, jag förstod att han inte led av kolik. Gaskolik finns dock inte i någon mild, subklinisk form. Onormalt mkt tarmljud och förändrad avföring tyder däremot på störd tarmflora. Ger du laxerande då så finns risken att du slår ut tamrfloran ytterligare, vilket är direkt olämpligt.

Jag skulle istället rekommendera dig att ge något som LUGNAR ner tarmen, någon form av probiotika.

det är liiite för dålig fart på min hästs mage tycker jag, knorrar liiite för mkt osv.
finns det något man kan ge hästen som får tarmarna att komma igång lite bättre?

Vid trög mage kan man ge ca 1 liter färdig blandad betfor så vida hästen inte är lös i magen...

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 507
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 995
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring