Millimeterrättvisa ekononiskt?

coolia

Trådstartare
Pratade med en god vän idag och blev ärligt talat rätt chockad. Hennes sambo har fått någon knäpp och kräver nu att alla utgifter ska delas till 100%. Hon är låginkomsttagare och har jobbat deltid för att ta hand om barnen och hemmet. Nu anser sambon att hon har tvingat det yngsta barnet att flytta hemifrån och därför vill han straffa henne. Han jobbar typ dygnet runt och drar in en del pengar men det har ju byggt på att hon är hemma och sköter marktjänsten.
Finns det andra par med denna uppdelning? Mannen äter mer kött och han har en hund som han skaffade utan att min vännina kunde säja nej. Jakthund som "behövdes" för att kunna jaga.

Oj, jag orkar inte ha relationer så. Jag vill vara generös och umgås med folk som är det tillbaks.

Sen om de båda tycker det känns fint är det väl upp till dem om de vill leva så.
Men det verkar inte som din vän är så nöjd?

Pratade med en god vän idag och blev ärligt talat rätt chockad. Hennes sambo har fått någon knäpp och kräver nu att alla utgifter ska delas till 100%. Hon är låginkomsttagare och har jobbat deltid för att ta hand om barnen och hemmet. Nu anser sambon att hon har tvingat det yngsta barnet att flytta hemifrån och därför vill han straffa henne. Han jobbar typ dygnet runt och drar in en del pengar men det har ju byggt på att hon är hemma och sköter marktjänsten.
Finns det andra par med denna uppdelning? Mannen äter mer kött och han har en hund som han skaffade utan att min vännina kunde säja nej. Jakthund som "behövdes" för att kunna jaga.

Alltså om jag ska svara för mig och min sambo så är vi ett team som hjälper varandra. Min sambo har redan nått en högre nivå på sin karriär och har en god inkomst samt är duktig med aktier medans jag inte har studerat färdigt ännu samt har ett ganska mediokert jobb med en inte dålig men ändå inte bra lön ännu. Så givetvis har han ett ekonomiskt övertag men han ”använder det inte” utan vi har en god kommunikation och vi delar så gott vi kan och hjälps åt i vårt gemensamma liv som vi har valt att ha just, tillsammans.

Tycker att din väninna skall börja med att fundera på vart kärleken mellan dem två finns om han gör såhär, utan kärlek, bra kommunikation, respekt samt en vilja att vara ett team finns ingen bra relation oavsett den ekomiska situationen. Anser jag.

Låter inte ett dugg rättvist. Hon har ett låglönejobb och ett jobb utan lön. Så nej det blir inte mer rättvist om de delar alla utgifter på hälften var, tvärtom.

Kan vara så mycket i den soppan som utomstående inte har en aning om och vilka förutsättningar det ger.
Som exempel vilka kostnader hon drar på familjen när tanken att den ena är mer hemma snarare är att jobba med att spara pengar mm, etc och mfl olika anledningar. Där är alla varianter på det, och även den som jobbat ögonen ur sig för att få en bra ekonomi kan känna sig lurad när allt mindre blir kvar, där är så mycket som vi verken vet något om eller hr med att göra.

Hade min partner hållit på sådär hade jag funderat på om jag ville ha något fortsatt liv med partnern. Hade aldrig orkat hålla på med varsina plånböcker så att säga och aldrig någonsin millimeterrättvisa och annat bök. Jag har en summa jag är bekväm med på mitt bankkort (maken vill koppla kort till gemensamma men summan där är ibland över 50000 innan det dragits för räkningar och flyttats till sparkonto och så mycket vågar jag inte gå runt med på fickan så det får han hållas med själv isf), annars är alla pengar på gemensamma konton. Annat hade jag inte riktigt orkat med. Just ekonomi är ju det absolut drygaste att ha tjafs om, särskilt när pengar faktiskt finns. Ok om det varit ett bekymmer.

Hade min partner hållit på sådär hade jag funderat på om jag ville ha något fortsatt liv med partnern. Hade aldrig orkat hålla på med varsina plånböcker så att säga och aldrig någonsin millimeterrättvisa och annat bök. Jag har en summa jag är bekväm med på mitt bankkort (maken vill koppla kort till gemensamma men summan där är ibland över 50000 innan det dragits för räkningar och flyttats till sparkonto och så mycket vågar jag inte gå runt med på fickan så det får han hållas med själv isf), annars är alla pengar på gemensamma konton. Annat hade jag inte riktigt orkat med. Just ekonomi är ju det absolut drygaste att ha tjafs om, särskilt när pengar faktiskt finns. Ok om det varit ett bekymmer.
Och om det är ett beskymmer sätter man sig ner och resonerar om hur man ska hantera det!

Hade aldrig orkat hålla på med varsina plånböcker så att säga och aldrig någonsin millimeterrättvisa och annat bök.
Millimeterrättvisa suger ju men jag skulle aldrig vilja ha alla pengar gemensamt. No way. Vi har gemensamma sparkonton men utöver det har vi våra egna pengar. Det är givetvis inte synonymt med att vi är snåla mot varandra på något vis, bara att vi båda två vill ha våra egna pengar.

Jag tycker problemen i den här tråden verkar vara relaterat till snålhet och att vara ogin, men det i sig behöver inte ha nåt alls att göra med huruvida man har delad eller gemensam ekonomi.

Tycker också att millimeterrättvisa suger, men vissa kanske vill ha det så. Förstår att så inte är fallet här dock, båda ska ju vara överrens om det sätt man ska ha det på.
Vi har nån slags gemensam delad ekonomi. Vi har egna pengar men delar på hus, fordon, mat osv. Men sen gör man vad man vill med sina egna pengar typ. Jätteskönt :)

Millimeterrättvisa suger ju men jag skulle aldrig vilja ha alla pengar gemensamt. No way. Vi har gemensamma sparkonton men utöver det har vi våra egna pengar. Det är givetvis inte synonymt med att vi är snåla mot varandra på något vis, bara att vi båda två vill ha våra egna pengar.

Jag tycker problemen i den här tråden verkar vara relaterat till snålhet och att vara ogin, men det i sig behöver inte ha nåt alls att göra med huruvida man har delad eller gemensam ekonomi.
Helt riktigt att problemen är större än just plånboken.

Sen har ju jag och maken mycket lika tänk vad gäller ekonomi så det är inte så svårt val. Kanske hade jag tänkt om ifall det sett annorlunda ut i våra ekonomiska tänk men i min värld, just nu, känns det onödigt bökigt :p vi hade en tid när jag inte kom åt t.ex sparkonto (innan vi startade nytt, gemensamt) och maken hade lönen till sitt eget konto. Då kändes det viktigt att ha sparkonto då jag ibland stod där med tomt på kortet för att jag fått ett ryck och betalat räkningar liksom med min föräldrapenning, jag är avskräckt :D men det var ett extremfall kanske.

Ekonomin kommer på andra plats enligt mig (i den här diskussionen), för mig är det värre att hon känner att hon straffas.

Nu vet vi inte alls bakgrunden, detta med att yngsta barnet flyttat, men det verkar som ekonomin är en av fler delar i en relation i obalans.

Senast ändrad:
Millimeterrättvisa är så tråkigt och faktiskt osexigt. Så hade jag inte velat ha det i mitt förhållande.

Men, det kan finnas bakomliggande orsaker till hans önskan om millimeterrättvisa. T.ex om hon som varit hemma varit slösaktig med pengarna. Alla är ju inte sparsamma och ekonomiska av sig. Då kan jag förstå om han vill ha millimeterrättvisa. Eller så finns det ingen vettig anledning. Det vet vi inget om. Men för att diskussionen om millimeterrättvisa ska dyka upp så måste det finnas något som inte funkar som det ska i förhållandet och familjens ekonomi.

Jag skulle personligen bli förbannad om min man skulle komma på något sånt nu men även fundersam på vad som vore felet. Men att andra par behöver såna lösningar har jag börjat förstå efter att ha följt ett par där den ena arbetar 100% och på obekväma arbetstider för att få ekonomin att gå ihop och den andra tackar nej till jobb för att de verkar tråkiga och hellre går och shoppar och äter ute. Hen jobbar ibland men inte alls i någon stor utsträckning trots att det finns många lediga jobb inom hens område. Där kan jag förstå att den andra partnern lackar ur.

Min väninna är inte nöjd alls. De bråkar om allt tycker hon. Till mig säjer hon att enda orsaken att de bor ihop har varit barnen och ekonomin men nu faller ju de orsakerna.
Hon är en mycket sparsam person så hon har inte slösat bort mannens pengar. Jag är mest ledsen över att hon ska behöva ha det så tufft.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 861
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 210
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10