Miljöträning/"Polishästträning"

S

Soleil

Hej!
Hoppas jag postar inlägget på rätt ställe. Jo, jag har lite frågor kring det här med att åka på träning där man miljötränar sin häst typ polishästträning. Ni som har erfarenhet av detta skulle ni vilja dela med er av era erfarenheter? Vad var positivt resp negativt? Hur reagerade hästen? och du själv :)? Passar en sådan träning för alla hästar dvs med olika temperament? Om man har en nervös häst, kan det bli värre av en sådan miljöträning? Jag vill veta allt som ni tycker har betydelse :bump:!

Jag har letat i sök-funktionen men hittade inte det jag sökte.

Tack i förskott!!
 
Sv: Miljöträning/"Polishästträning"

Jag och mina stallkompisar har varit iväg på såna träningar. :)

Jag har en häst modell pansarvagn typ. :p Så alla övningar var hur enkla som helst för henne, utom en som jag visste att hon skulle vägra delta i. När man ska gå genom ett skynke och hon inte kan se vad som är på andra sidan.
Hon gör inte det hemma heller. Gå igenom det när det är som en tunnel, inga problem, stå på det när folk drar och sliter i det så det låter- inga problem. Ha det över huvudet och gå under, inga problem. Men det där med gå igenom- njeee. Och min kära häst är en riktig ponny så efter att jag fått igenom henne 2 gånger så lät jag det vara.
Man var absolut inte tvungen att vara med i alla övningar utan de man kände sig bekväm med.

De andras hästar är betydligt mer alerta än min och de klarade också av det galant. Den ena hade lite svårt med de första övningarna men då fick hon fortsätta där medan vi andra 'avancerade' om man säger. Till sist fixade hästen det utan problem. :)
Den andras gick igenom det hur bra som helst.

Nu blev det lite dumt på det kurstillfället jag var med (de andra åkte flera gånger) som var det första. Ingen hade nämligen nämt eller antytt att det skulle involvera eld. Jag har PTSD (posttraumatisk stress) och har varit inlåst i ett brinnande hus (lång historia...) så där blev det katastrof för mig.

Bara de nämnde eld fick jag en riktig panikattack så jag och tant typ galopperade ut ur ridhuset med mig hysteriskt gråtande. (ja, jag skäms men jag kan inte rå för det :o) Sen stod jag där ute hysteriskt skakande tills de andra kom ut efter en timme och sen tog det en dag innan jag lugnade ner mig lite grann. Men det är ju helt mitt problem och inte kursen eller kursledarnas. :)

Det var en blandning av olika hästar, olika raser, storlekar, åldrar och det var hingstar, valackar och ston på kurserna och det var både folk som satt till häst och arbetade från marken. De andra har berättat att de sen även stått när smällare smällt, ridit med eldövningarna och en massa sånt. De är väldigt nöjda med kurserna och har du inga knäppa fobier/rädslor som jag har så go for it tycker jag. :)
 
Sv: Miljöträning/"Polishästträning"

kl

Jag har varit med flera gånger med olika hästar, ex. med en knappt inriden nervös liten sak, och med en rutinerad tävlingsponny. Nivån/hästtyp spelar ingen roll, utan man får problem/lär sig oavsett, tycker jag. En av tränarna sa agående nervösa hästar, att de oftast är de absolut lättaste - kommer man på hur man ska hantera känsligheten är de lättare att rå på. Hans värsta mardröm hade varit en stencool islänning som bara grävde ner fötterna och blåvägrade... :p

För mig har det bästa varit just det där att under kontrollerade former utsätta sig för onkontrollerade grejer, om ni fattar hur jag menar! ;) Man lär sig hur hästen fungerar när den blir rädd, hur man ska mota olle i grind och lär sig inse när det går överstyr. Som dressyrryttare har dessutom själva teknikerna varit supernyttiga - inga problem att rida ut hästen i det där läskiga hörnet längre!

Kort sagt - massor med nyttigt, framförallt för ryttaren! :angel:
 
Sv: Miljöträning/"Polishästträning"

kl

Hans värsta mardröm hade varit en stencool islänning som bara grävde ner fötterna och blåvägrade... :p

Jag tänker låtsas som att jag inte läste det där :p
*angelwings som varit på kurs med stencool islänning som planterade 4 hovar i marken och tyckte att det räckte med trams* :o
 
Sv: Miljöträning/"Polishästträning"

Jag var på en tvådagarskurs förra året med unge mannen som dels bockade av mig om jag råkade komma åt honom med dressyrspöt och dels vägrade gå in i transporten. Hur snäll som helst i all annan hantering.

Allt vi gjorde var från marken med hästarna iklädda grimma och långt grimskaft.

Vi började med att få hästarna att acceptera beröring, först med ett vanligt longerspö. Funkade bra för min häst, som av någon anledning tyckte att det var okej med longerspö från marken men inte med dressyrspö från ryggen. Fortsatte sedan med ett långt spö med lite prasslig plast fastknutet längst fram. Det tyckte han var lite läskigt först men ganska snart var det helt okej. Vad vi gjorde var att stryka hästarna över hela kroppen, bara låta spöt ligga på dem och ta bort spöt, lägga tillbaka det, ta bort och lägga tillbaka ...

Sen började "roligheterna" när vi bytte ut spö mot skurmopp(!). Det var något iaf min häst aldrig hade sett, så där blev det rejäl reaktion. Jäklar, vad han hoppade runt och försökte springa ifrån det farliga! Men jag fick fortsätta att bar lugnt lägga moppen på honom och låta den ligga kvar trots att han försökte springa, så att han insåg att det inte gick att springa ifrån det farliga. Så småningom insåg han att det inte var farligt och vi kunde avsluta övningen efter att ha strukit honom över hela kroppen, inklusive huvudet och han hade accepterat det.

Därefter hade vi en övning med massa "konstiga" saker på ridbanan. Vi skulle passera bildäck, omkullvälta koner, gå över vattenmatta etc.

Vi fortsatte med att longera och vända hästen med hjälp av "prasselpiskan". Jag fick "surfa på hälarna" några gånger innan det funkade, men snart gick det.

Sista övningen var lastning. Där var filosofin att det trevligaste alternativet är att stå i släpet. Det jobbigaste är att vara utanför, för då måste man röra på sig. Därför var vi utrustade med ett spö som vi använde för att peta på bogarna, för att få hästen att att röra sig än till höger, än till vänster om bakluckan på släpet. Till slut såg man att hästarna bad om att få kliva ombord och började göra ansatser att gå upp på luckan. Så fort de kom upp kunde man sluta driva den åt höger och vänster och berömma. Om hästen började gå bakåt var det bara att fortsätta att driva åt höger och driva åt vänster, driva åt höger och driva åt vänster. Efter en liten stund hade jag fått in min häst i släpet. Inte bara en gång, utan flera gånger.

Allt löste sig inte på plats. Jag fick träna några gånger till på egen hand, men numera lastar jag alltid själv, min häst går rätt upp i släpet. Ibland kan han stanna och jag måste göra ett nytt försök, men det är inget jag hänger upp mig på. Jag kan också rida med dressyrspö, även om jag inte behöver göra det så särskilt ofta, men ibland vill jag "förlänga armen" och peta på ett bakben och då är det ju bra att kunna. :laugh:

Den här träningen kostade ganska mycket, men jag tycker att det var väl investerade pengar, för om det ska ta mig en timme att lasta för att åka på träning eller tävling förlorar jag så mycket energi och glädje att det inte känns värt besväret.
 
Sv: Miljöträning/"Polishästträning"

Tack för att ni tog er tid att svara! Nu har jag anmält oss till en kurs :)
 
Sv: Miljöträning/"Polishästträning"

Jag har varit på en "polishästträning". Det var mycket nyttigt och mycket roligt! Mycket övningar jag själv aldrig skulle kommit på! Grundtänket var oxå väldigt bra.

Jag hade nog haft ut mer av denna kurs i dagsläget dock. Min häst var precis inriden och en av övningarna passade honom inte alls. Eller rättare sagt kursledarens agerande vid en av övningarna. Idag hade jag stått på mig mer och anpassat mig mer efter min häst istället för kursledaren (som i övrigt var riktigt bra!). Jag tyckte vi gick alldeles för hårt fram med min vänliga lilla häst och tillslut vägrade han totalt ens närma sig övningen. Han är fortf inte bekväm med liknande situationer heller men det är nog inga problem att träna bort om man skulle velat nu men det var synd att han fick den trista första upplevelsen.
 
Sv: Miljöträning/"Polishästträning"

Var hittar man sådana här utbildningar??
Kan kanske få lite tips av er som gått kurs........
En fjord- som blir tokrädd och drar när ngt plötsligt händer bakom el vid sidan om, tex katten hoppar upp i trädet bredvid paddocken.
Ngn som har ngt förslag på träningsmoment vid dylika händelser?!
 
Sv: Miljöträning/"Polishästträning"

Jag minns inte vart jag hittade infon. Tränade för Linus Andler, han har tyvärr gått bort :(
 
Sv: Miljöträning/"Polishästträning"

Vi hade nån sån övning på ridskolan jag gick i för herrans massa år sedan. Det var i ridhuset och vi la upp presseningar som ponnysarna fick gå under å över. en paraflax hade vi och la ut en hink m mat i och läskiga saker runt omkring, vissa brydde sig knappt å andra var jätteängsliga. lite mysko ljud var det en som gjorde oxå. Det var bra att polisen själv var där och gick igenom hur de gjorde, vad de sökte hos hästen osv. och vi hade väll en lightövning till skillnad från de riktiga polishästarna, med mer verklighetstrogna övningar, typ rökelser.
 
Sv: Miljöträning/"Polishästträning"

Jag har varit med för en känd polis-ryttare både för 10 år sen och nu i höstas(i höstar var jag bara med för att min unghäst skulle få göra ngt i grupp så på lite annorlunda sätt). Jag tyckte för 10 år sen att kursen var bra. Nu var jag inte särskilt impad. Jag vet inte om det beror på att jag lärt mig mer under åren eller om polisen tappat stinget lite.
Jag tror att tänket är bra för många. Men det finns de som har ännu bättre tänk.
Och framför allt finns det folk som är yngre och snabbare i reaktionsförmågan så att de hinner avbryta i rätt ögonblick/belöna i rätt ögonblick. Jag tycker polisen nu var för slö där. Men det hör ju ålder till.

Jag har också tränat miljöträning för andra tränare tidigare och nu. Jag jobbar med det själv också.
Det går att göra effektivare än polismodellen. Men polismodellen är bättre än inget alls!
 
Sv: Miljöträning/"Polishästträning"

Var hittar man information av sådana här kurser? Jag skulle så gärna vilja vara med på en men hittar ingen info någonstans... :/
 
Sv: Miljöträning/"Polishästträning"

Skulle också gärna veta var man kan hitta sådana här kurser, främst sådana som åker runt och som kan tänkas komma till klubben.

Har sökt på nätet, men har nog fel sökord... :crazy:
 
Sv: Miljöträning/"Polishästträning"

Var hittar man information av sådana här kurser? Jag skulle så gärna vilja vara med på en men hittar ingen info någonstans... :/

Skulle också gärna veta var man kan hitta sådana här kurser, främst sådana som åker runt och som kan tänkas komma till klubben.

Har sökt på nätet, men har nog fel sökord... :crazy:

Inom natural horsemanship håller man ju på med sånt, så prova sök på det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 426
Senast: machafuko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp