Miljöträning i industriområde.

Gabbi

Trådstartare
Rådas eftermiddag vid Lunda industriområde såg ut så här:

_MG_2200.jpg

_MG_2209.jpg

_MG_2220.jpg

Sv: Miljöträning i industriområde.

Börjar se ut som en Schäfer, och inte bara gullig valp. :) Har du fler foton så man får se hur h*n vuxit?

*kl*
Blivande Internationell räddningshund???

*kl*
Blivande Internationell räddningshund???

Tanken är att vi ska köra räddning ja, men det är ju en lång väg dit. Nu är hon inte så gammal än heller, så det går inte att säga att hon kommer hålla måttet. Det ska böjas i tid dock...:)

Haha vi har samma mål du och jag, ska ta lite bilder på Zaga när vi miljötränar också :D

Det är ju lite skoj eftersom våra valpisar är nästan lika gamla :)

Ja vad kul. Då kan vi ju jämföra erfarenheter och så när de blir lite äldre. Hur miljötränar du?
Jag är på jakt efter kulvertar och tunnlar och så, men det är lite svårt. Industriområden, stora högar bråte och lastbryggor är inte så svårt att hitta.

Järfälla BK kör miljöträning på Attunda brandförsvars övningsområde på Järvafältet. De brukar ha endagskurser, "miljökurser" tror jag det kallas. Kanske kan vara nåt? De har bilder och kursbeskrivning på hemsidan. Pratar man med rätt person kanske man får tillträde en lugn dag ändå.

Fin hund!

Var försiktig bara så att inte klorna fastnar i sådana trappor, det hände min hund så vi fick åka till veterinären ...

Tack för det tipset. Jag har mailat dem. Miljökursen som stod på hemsidan var för en vecka sen, (såklart) men de verkade ha intressanta kurser i allmänhet.

Ja vi tränar mycket "gå på konstiga" underlag, gallertrappor m.m

Hon är ju bara 14 veckor än så vi tar det lite piano ...

Fin hund!

Var försiktig bara så att inte klorna fastnar i sådana trappor, det hände min hund så vi fick åka till veterinären ...

Jo, sånt får man alltid tänka på. Jag klipper dem korta, så att risken minskar något, och nedför trappor och så får hon alltid gå efter mig så att hon går lugnt och inte rusar iväg.
Att hon blir van tror jag också minskar skaderisken, om man jämför med en hund som är ovan och kanske blir rädd och sprätter iväg nån tass.

ja det har du nog rätt i.
När det hände mig så gick vovven framför mig nerför en sådandär spiraltrappa. Hon gick försiktigt men fastnade med en klo. När hon kände att hon satt fast blev hon rädd och ryckte loss tassen och då blev klon kvar ... Jag tänkte mig helt enkelt inte för så det var mitt fel.

Varit med o tränat upp ett gäng nu.... tips på miljö är bildäck som används ofta, mörker, träna gärna på brandstation eller annat ställe med röklukt, mkt hantering att bära, lyfta från höjder, att lämna över bärandes...

skall- eller rullhund??

Varit med o tränat upp ett gäng nu.... tips på miljö är bildäck som används ofta, mörker, träna gärna på brandstation eller annat ställe med röklukt, mkt hantering att bära, lyfta från höjder, att lämna över bärandes...

skall- eller rullhund??

Hon är bara 6 månader än, så jag vet inte, men jag har fått för mig att skall är vanligare vid räddningssök eftersom det minskar risken för blindmarkeringar.
Mörker har vi kört en del i vår källare. Jag släcker ner, och så går vi genom hela huslängan. Än så länge är det på miljöträningsstadiet, så vi söker inte samtidigt. Lätta sökövningar gör vi separat.
Ska se om jag hittar nån mer kul bild..

_MG_2253.jpg

På väg att bli nedlyft.

_MG_2202.jpg

Här borde nån städa tycker Råda...

IMG_2394.jpg

Här håller husse på och krånglar, jag hittade ingen bild där han lyfter rätt, med hunden som ett ok.

Senast ändrad:

I räddningen är skall att föredra, precis som du skriver, men främst av den orsaken att om hunden krånglat sig igenom en mycket besvärlig miljö på väg till figgen, tvingas en rullhund passera miljön tre gånger medan skallhunden bara behöver göra det en gång. Dessutom kan påviset vara lite besvärligt i vissa miljöer. Blindmarkeringar kan man tyvärr drabbas av både med rullhundar och skallhundar, även om det kanske är något mindre blindningar med skallmarkörerna.

Det finns en hel del inom räddningen som väljer skallet framför rullen trots att deras hund har för dåligt skall för att kunna lyckas i brukset.

Således - i topp-10 av räddningsekipagen är det mycket skallhundar men i topp-10 på bruks-söker är det mycket rullhundar.

Liknande trådar

• Omröstning Omröstning
Övr. Hund Jag ska på hundutställning i Ronneby till helgen och har i beslutsångest bokat både ett hotellrum för mig och hundarna samt en lantlig...
Svar
10
· Visningar
2 465
Senast: Hjartagna
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 158
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka