Migrän och ljus

DarkInNight

Trådstartare
Upplever att vissa ljus kan trigga igång migränanfall, och i år har jag äntligen satt ihop ett och ett och funnit ut att januariljuset är ett av dem.
Troligen även vissa ljus sommartid också.
Jag älskar solsken så det här är en väldigt tråkig insikt.

Någon med samma erfarenhet av ljusutlöst migrän?
Hur hanterar man det bäst ?
Är det något särskilt jag behöver tänka på?

Har ingen mer hjälp med min migrän än från vårdcentralen.

Min migrän utlöses inte av ljus i sig. Den är snarare relaterad till stress/utmattning och ett symptom. Däremot triggas den igång när hjärnan blir för trött, och jag är ljuskänslig i grunden. En detalj som är viktig för mig, särskilt sommartid men även när jag kör bil på vintern t ex (ljuset som dessutom reflekteras i snön..), är solglasögon med polariserade glas. Det gör stor skillnad, jämfört med en del vanliga solglasögon som knappt gör något för mig iom min ljuskänslighet.

Min migrän utlöses inte av ljus i sig. Den är snarare relaterad till stress/utmattning och ett symptom. Däremot triggas den igång när hjärnan blir för trött, och jag är ljuskänslig i grunden. En detalj som är viktig för mig, särskilt sommartid men även när jag kör bil på vintern t ex (ljuset som dessutom reflekteras i snön..), är solglasögon med polariserade glas. Det gör stor skillnad, jämfört med en del vanliga solglasögon som knappt gör något för mig iom min ljuskänslighet.
Åh, tack för tipset. Nu måste jag kolla upp vad polariserade glas är för något :bow:
Köper du själv eller måste man gå via optikern för att det ska bli rätt? 😊

Min migrän är inte heller enbart på grund av ljuset. Utan en härlig blandning av stress, utmattning, hormoner och nu eventuellt ljus också då.

Men jag tror ljuset många gånger varit droppen som fått bägaren att rinna över, och jag undviker gärna det, för varje migränanfall försämrar utmattningen och det blir en enda lång nedåtgående spiral.

Åh, tack för tipset. Nu måste jag kolla upp vad polariserade glas är för något :bow:
Köper du själv eller måste man gå via optikern för att det ska bli rätt? 😊

Min migrän är inte heller enbart på grund av ljuset. Utan en härlig blandning av stress, utmattning, hormoner och nu eventuellt ljus också då.

Men jag tror ljuset många gånger varit droppen som fått bägaren att rinna över, och jag undviker gärna det, för varje migränanfall försämrar utmattningen och det blir en enda lång nedåtgående spiral.

Jag känner absolut igen mig i det du skriver.

Jag har köpt mina hos optiker, men det är helt vanliga solglasögon förutom att glasen är behandlade typ. Jag har inte glasögon/linser i övrigt, och det är liksom inget som behöver provas ut för ögonen eller så. Så att jag köpt dem hos optikern beror på att de hade sådana och att optikern här i "byn" körde en "köp 3 par, betala för 2" på solglasögon sommaren 2023.

Solglasögon.
Jag har inte migrän men har en vän som har det och är ljuskänslig, han upplever samma, att ljuset kan trigga igång anfall.
Han har solglasögon ute året om under dygnets ljusa timmar. Även när det inte är soligt, räcker att det är ljust.
Har solglasögon inne ibland också när det är starkt solljus och inga möjligheter att stänga ute ljuset.

My bad - polariserande glas heter det!

Kollade i min låda nu. De jag har hemma är från Polaroid (två olika par) - de är rimliga i pris och mitt första par hade jag i över 10år (sen gick bågen av och optikern som jag frågade sa att det inte fanns reservdelar). Gillar dem verkligen - rekommenderar om du vill testa!
Jag har också ett par från Chimi. Thomas Sabo ska också ha nån modell/färg som går att få med polariserande glas (ingen erfarenhet av deras solglasögon, dock, bara kikat på hemsidan).
(Viktigt att kolla att just de en köper är polariserande, om en vill ha det, de flesta märken som har det har även solglasögon utan det.)

Edit: Men nu såg jag att bl.a Synsam verkligen steppat upp och har en hel del på hemsidan! Filtrera på solglasögon och polariserande glas när du söker.

De jag har på jobbet gillar jag inte särskilt mycket, det var därför de fick landa på jobbet. Köpte dem när mitt första par gick sönder och jag desperat behövde ett nytt par - optikern jag gick till då hade knappt några par att välja på då..men men, de börjar bli repiga nu dessutom. Kommer inte ihåg märket, nåt på R (inte Ray-Ban) :rofl: . Förutom att jag inte tycker att de är snygga så tycker jag att de är lite obekväma och fula på mig (sjukt kinkig med solglasögon!), plus att jag inte upplever dem lika effektiva som de andra jag haft/har. Kommer inte att bli några fler av dem!

Senast ändrad:
Upplever att vissa ljus kan trigga igång migränanfall, och i år har jag äntligen satt ihop ett och ett och funnit ut att januariljuset är ett av dem.
Troligen även vissa ljus sommartid också.
Jag älskar solsken så det här är en väldigt tråkig insikt.

Någon med samma erfarenhet av ljusutlöst migrän?
Hur hanterar man det bäst ?
Är det något särskilt jag behöver tänka på?

Har ingen mer hjälp med min migrän än från vårdcentralen.
Har du glasögon i vanliga fall?
Det finns något man kan göra med glasögonglasen så att de hjälper mot migrän, något filter de sätter dit på glasen, eller i glasen. Jag har det på mina. Har också filterglasögon som jag fått av synmottagningen, i olika färger beroende på vad jag vid tillfälle kan behöva.

Datorn har jag satt på "nattläge" alltid. Ökat ljusstyrkan så att det ändå är ljust så att jag ser förstås, men satt nattläge så att blåljuset försvinner helt. Bilden blir alltså varmt gulaktig istället för isblå typ.

Förstår vad du menar med januari ljus, det är extremt ljust! Som på datorskärm liksom, nytt och yrvaket känns det som! Värst ihop med snö i kombination med sol förstås. Men åh vad januarisol ändå är underbart! <3 Så jag älskar ljuset och vill inte att vi inte har det och min hjärna vill inte ha det, sorgligt och hemskt liksom. Men jag använder filterglasögonen, ibland fuskar jag med huvudvärk som följd och senare migrän. Min migrän är av kombinationstyp av alla intryck så mycket av allt är kaos helt enkelt. Keps och filterglas på sommaren helt enkelt.

Har även extra filterglasögon avsedda för datorskärm när det behövs. De jag har sätter man utanpå sina vanliga glasögon, fult och allt det där, men tja, det är hjälpmedel för synnedsatta så gratis för mig så jag tar hellre det än köper något som ser bra ut. :) De längst bak sägs vara speciellt bra när det är skarp sol ihop med snö.

474057739_10161307129348877_6120102363829017487_n.webp

Jag gick i migränbehanding hos fysioterapeut, och hon gick igenom alla typiska triggers. Ljus är en av de absolut vanligaste. Har numera alltid solglasögon av bra kvalitet och med tillräckligt breda sidor för att inte få ströljus, plus någon form av skärm när det är högt stående sol.

Förr hade jag minst någon dag per månad med åtminstone kännbar aura, numera har jag migrän ett fåtal gånger om året.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 031
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 705
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 227
Senast: manda
·
Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 061
Senast: Anonym_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V