Mighty Magic

M

Midi

Nu på semestern sitter jag mest och kollar hingstar, annonser osv och har sett att Mighty Magick-föl/yngre avkommor är billiga (runt 30 000 kr) och att det finns ganska många sådana till salu.
Så billiga föl får mig att undra vad som är fel :angel: Så, vet någon ngt om enna hingst? Jag har hittat info själv om honom, ålder osv, men har någon träffat honom eller ngn avkomma? Vad jag förstått använder man honom mycket mot fälttävlans avel?

Och vad menas med detta "Mighty Magic confirmed his fantastic overall impression at this 70-days-performance test in summer 2007: he only just missed performance category I for the overall and both individual results"

Jag förstår ju vad som står men vad är category I? Om han missade den, är det så bra då? :D
 
Sv: Mighty Magic

För att förtydliga, jag pratar om Mighty Magic, f 2003, e: Mytens xx-Heraldik xx.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mighty Magic

Du har fattat rätt, det är inte så himla bra att han missat klass I. Det är en dubbeltalang till hingst och han kom tvåa i Bundeschamp i fälttävlan förra året. Mycket fullblod och så holsteinermöderne linjeavlar på Landgraf.

Många av hans föl är reggade i Mecklenburg, och det är ett "lägre-status-förbund" om man ska hårddra.

Är det föl i Tyskland du sett så är dock inte 3000 € jättebilligt. Visst är det en lägre prisklass, men för de pengarna kan man få bra föl med mkt bra stam! (På holsteinerförbundets hemsida kan man hitta mkt välstammade föl för under 2500 €!)
 
Senast ändrad:
Sv: Mighty Magic

Där ser du hur mycket koll jag har..nada..

Han är ingen framtida avelsmatador med andra ord? Det låter ju bra med fullblod och Landgraf, på pappret iallafall.

Jag ska nog dyka in på holsteinerförbundets hemsida :angel:
 
Sv: Mighty Magic

I mina öron och ögon ser stammen fin ut med fullblod som visat att de kan leverera ridhästar, och han ser fin ut på bild. Sedan är det ju alltid svårt att gissa vad de kommer att lämna. Mycket beror som vanligt på stoet också, även om vissa hingstar ger tydligare genomslag än andra. Kanske att jag ser honom som en förädlare som jag gärna hade använt om jag hade ett sto som var bra nog i sig själv.
Hur som helst, jag gillar hingstarna i stammen, har inte koll på mödernet (har för mig att jag läst på det tidigare och att det är helt ok, men vill ha det osagt) och jag vill gärna se vad han lämnar framöver. Jag hade inte varit rädd för att köpa ett stoföl e. honom med ett hyfsat multitalangfullt möderne (jag har ju bara ston.. älskar ju ston :love:)) OM jag hade haft råd och plats..
/U
 
Sv: Mighty Magic

*KL*
Har träffat en valack efter honom, f-07. Stor, fullblodsaktig i typen, rör sej helt ok, såg, vad jag kunde se, korrekt ut i benställ och hoppar tydligen hus redan nu med kanonteknik. Vet tyvärr inte vad det är för möderne, importerades runt årskiftet 07-08.
 
Puttar upp denna gamla tråd, då jag har börjat fundera lite på att använda MM på ett utav mina ston.
Stoet är ett hoppstammad multitalang med bra exteriör, aningens veka kotor men korrekt i övrigt. Om jag betäcker med MM så är målet med avkomman att den ska kunna gå svår klass i fälttävlan.

Ni som har koll, hur har det gått för hans avkommor? Har han fått någon blup eller motsvarande, som man kan kolla?
 
Som med alla avelsindex blir ofta hingstarna i fälttävlansavel missgynnade då de i regel inte är i toppen när det gäller dressyr och banhoppning. Här är tyska avkommeindex på Mighty Magic.
Dressyr 116 (91%)
Skritt 113
Trav 105
Galopp 110
Ridbarhet 122
Hoppning 102 (86%)

Hans äldsta avkommor är nu 8 år. I Tyskland har han 109 avkommor med tävlingslicens, 45 av dem vann prispengar under 2014.
 
Jag tycker att han hade en sjukt trist attityd i terrängen när han själv tävlade men det är min högst personliga åsikt. Däremot vad som är mer objektivt är hans egna tävlingsresultat och nej det finns inte så många hingstar i fälttävlanssporten men det är ju inte som att man hoppar och hjular när man ser Mighty Magics resultat.

Bortsett från vinsten i unghäst-vm är det inte säskilt mycket mer som impar. Mest intressant är väl kanske motståndarna i Sahrendorf 2011 där flera av dem nu är uppe i världseliten och går både CCI3* och CCI4* som om det vore debutant.

De två avkommor jag kan komma på såhär på rak arm går bägge tvåstjärnigt och högre och levererar sällan felfritt i hoppning vilket är ett gigantiskt problem om man nu vill avla fram tävlingshästar som inte ska tävla dressyr. Slog via Horse Telex upp ytterligare tre avkommor i FEIs register och de hoppar lika dåligt de med så han känns inte direkt som någon vinnarhingst.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Tack för svar båda två! På mitt sto är det främst ridbarheten som behöver förbättrast, så det känns ju bra att indexen på ridbarhet är hög.

Det där med hoppningen är ju himla svårt med fälttävlanshästar, man vill ju att de ska vara tillräckligt försiktiga för att gå felfritt i banhoppningen, samtidigt som de inte får vara så rädda om sig att de inte pallrar att slå sig lite i terrängen....
Jag tänker såhär, att om man väljer en hingst som är 75% fullblod, så är sannolikheten rätt stor att man får sämre hoppning jämfört med en "ren" hopphingst. Så man väljer inte denna hingst om man behöver förbättra hoppningen, utan det är för min del fullblodet samt ridbarheten som är interessant att tillföra avkomman.

Jag håller dock med om att han kunde haft lite mera "gnista" i terrängen utifrån de filmar jag sett!
 
Eftersom han "backade" genom terrängen när jag såg honom är jag inte så säker på att där fanns vare sig ridbarhet eller arbetsvilja och hoppresultaten är rent katastrofala hos avkommorna vi snackar inte fyra fel här och där utan 12, 16, 20 fel i hoppningen om provet så kommer innan eller efter terrängen.

I jämförelse i det här fallet hade jag nog hellre tittat på en hingst som Contendro I som själv står relativt högt i blod och som leder världsrankingen genom avkommor som är riktigt vettiga i sporten.

Jaguar Mail som är på topp tio-listan han med har t.ex gång på gång visat upp lovande avkommor i 1-2* men får så här långt förlita sig på fischerTakinou och Radijagues goda resultat för att komma så högt upp på en ranking.

Canabis Z (mer Contender-blod) är en annan som lämnat kapabla hästar i fälttävlan som gör rätt även med en average Joe på ryggen om du förstår hur jag menar.

Det finns en hel del käcka Roven xx-avkommor därute som är coola i terrängen och drar runt med toppade öron till och med tvåstjärnigt men flera av de jag känner till rids av riktiga average Joe-ryttare och är inte några direkta stjärnor i hoppning de heller så där hade man ju velat se vad som hände med ett proffs på ryggen.
 
Tack för svar båda två! På mitt sto är det främst ridbarheten som behöver förbättrast, så det känns ju bra att indexen på ridbarhet är hög.

Det där med hoppningen är ju himla svårt med fälttävlanshästar, man vill ju att de ska vara tillräckligt försiktiga för att gå felfritt i banhoppningen, samtidigt som de inte får vara så rädda om sig att de inte pallrar att slå sig lite i terrängen....
Jag tänker såhär, att om man väljer en hingst som är 75% fullblod, så är sannolikheten rätt stor att man får sämre hoppning jämfört med en "ren" hopphingst. Så man väljer inte denna hingst om man behöver förbättra hoppningen, utan det är för min del fullblodet samt ridbarheten som är interessant att tillföra avkomman.

Jag håller dock med om att han kunde haft lite mera "gnista" i terrängen utifrån de filmar jag sett!
Jag har känt MM hela hans vuxna liv tills han såldes till Frankrike. Han var också tvåa i Bundeschampionatet 2008, jag såg terrängen och dressyren, han gick riktigt , riktigt bra. Han har 4 godkända söner, ett femtiotal stambokförda döttrar varav åtminstone 7 med statspremie. Tyvärr fick han en skada, stod därefter ett år i Lodbergen och utbildades till svår dressyr, men såldes sedan som avelshingst till Frankrike. Jag vet att han har en svenskfödd avkomma i trestjärnig, Plenty of Magic, och även avkommor som tävlar hoppning, dressyr och naturligtvis FT. En av hans godkända söner är såld till Michael Jung, och jag såg en annan av hans söner bli godkänd och få premie, Magic Graf, mycket lik sin pappa. Vi har själva använt MM och har kvar en tvååring, som blivit stor, men ädel och har en riktigt bra galopp.
Han präglar sina avkommor mycket, de är ganska lika, trots varierande stomaterial, och våra har alltid fått högsta poäng på typen och kroppsbyggnaden. Andreas Dibowski som alltid red MM var mycket nöjd med honom, och hade han inte blivit skadad hade han kunnat klättra vidare upp klasserna. Han upplevde honom knappast som tråkig i terrängen. MM är homozygot brun, kan alltså inte lämna fux.
En av våra avkommor, med en Indoctro-High Game XX mamma är såld till en norsk landslagsryttare. Han blir 4 nästa år, otroligt snygg, välhoppande häst.
Sperman har varit av bra kvalitet, och jag kan inte annat än rekommendera honom. Jag hade gärna använt honom själv igen (har tillgång till FAI), men har nu 2 egna bra hingstar som jag vill använda några år.
 
Eftersom han "backade" genom terrängen när jag såg honom är jag inte så säker på att där fanns vare sig ridbarhet eller arbetsvilja och hoppresultaten är rent katastrofala hos avkommorna vi snackar inte fyra fel här och där utan 12, 16, 20 fel i hoppningen om provet så kommer innan eller efter terrängen.

I jämförelse i det här fallet hade jag nog hellre tittat på en hingst som Contendro I som själv står relativt högt i blod och som leder världsrankingen genom avkommor som är riktigt vettiga i sporten.

Jaguar Mail som är på topp tio-listan han med har t.ex gång på gång visat upp lovande avkommor i 1-2* men får så här långt förlita sig på fischerTakinou och Radijagues goda resultat för att komma så högt upp på en ranking.

Canabis Z (mer Contender-blod) är en annan som lämnat kapabla hästar i fälttävlan som gör rätt även med en average Joe på ryggen om du förstår hur jag menar.

Det finns en hel del käcka Roven xx-avkommor därute som är coola i terrängen och drar runt med toppade öron till och med tvåstjärnigt men flera av de jag känner till rids av riktiga average Joe-ryttare och är inte några direkta stjärnor i hoppning de heller så där hade man ju velat se vad som hände med ett proffs på ryggen.

Tack för input, har även funderat på både JM och Contendro I, men tänker inte diskutera andra hingstar närmare i denna tråd eftersom den rör sig om Mighty Magic... ;)
 
Jag har känt MM hela hans vuxna liv tills han såldes till Frankrike. Han var också tvåa i Bundeschampionatet 2008, jag såg terrängen och dressyren, han gick riktigt , riktigt bra. Han har 4 godkända söner, ett femtiotal stambokförda döttrar varav åtminstone 7 med statspremie. Tyvärr fick han en skada, stod därefter ett år i Lodbergen och utbildades till svår dressyr, men såldes sedan som avelshingst till Frankrike. Jag vet att han har en svenskfödd avkomma i trestjärnig, Plenty of Magic, och även avkommor som tävlar hoppning, dressyr och naturligtvis FT. En av hans godkända söner är såld till Michael Jung, och jag såg en annan av hans söner bli godkänd och få premie, Magic Graf, mycket lik sin pappa. Vi har själva använt MM och har kvar en tvååring, som blivit stor, men ädel och har en riktigt bra galopp.
Han präglar sina avkommor mycket, de är ganska lika, trots varierande stomaterial, och våra har alltid fått högsta poäng på typen och kroppsbyggnaden. Andreas Dibowski som alltid red MM var mycket nöjd med honom, och hade han inte blivit skadad hade han kunnat klättra vidare upp klasserna. Han upplevde honom knappast som tråkig i terrängen. MM är homozygot brun, kan alltså inte lämna fux.
En av våra avkommor, med en Indoctro-High Game XX mamma är såld till en norsk landslagsryttare. Han blir 4 nästa år, otroligt snygg, välhoppande häst.
Sperman har varit av bra kvalitet, och jag kan inte annat än rekommendera honom. Jag hade gärna använt honom själv igen (har tillgång till FAI), men har nu 2 egna bra hingstar som jag vill använda några år.

Mycket interessant med input från någon som känner hingsten och har använt honom själva! :) Du får gärna pm'a mig namn på den norska ryttare som har köpt eran avkomma, om det är någon jag känner så vore det interessant att titta på den.

Har du någon förmening om vilken typ av sto han bör användast till?
 
Jag har känt MM hela hans vuxna liv tills han såldes till Frankrike. Han var också tvåa i Bundeschampionatet 2008, jag såg terrängen och dressyren, han gick riktigt , riktigt bra. Han har 4 godkända söner, ett femtiotal stambokförda döttrar varav åtminstone 7 med statspremie. Tyvärr fick han en skada, stod därefter ett år i Lodbergen och utbildades till svår dressyr, men såldes sedan som avelshingst till Frankrike. Jag vet att han har en svenskfödd avkomma i trestjärnig, Plenty of Magic, och även avkommor som tävlar hoppning, dressyr och naturligtvis FT. En av hans godkända söner är såld till Michael Jung, och jag såg en annan av hans söner bli godkänd och få premie, Magic Graf, mycket lik sin pappa. Vi har själva använt MM och har kvar en tvååring, som blivit stor, men ädel och har en riktigt bra galopp.
Han präglar sina avkommor mycket, de är ganska lika, trots varierande stomaterial, och våra har alltid fått högsta poäng på typen och kroppsbyggnaden. Andreas Dibowski som alltid red MM var mycket nöjd med honom, och hade han inte blivit skadad hade han kunnat klättra vidare upp klasserna. Han upplevde honom knappast som tråkig i terrängen. MM är homozygot brun, kan alltså inte lämna fux.
En av våra avkommor, med en Indoctro-High Game XX mamma är såld till en norsk landslagsryttare. Han blir 4 nästa år, otroligt snygg, välhoppande häst.
Sperman har varit av bra kvalitet, och jag kan inte annat än rekommendera honom. Jag hade gärna använt honom själv igen (har tillgång till FAI), men har nu 2 egna bra hingstar som jag vill använda några år.
Plenty of Magic har hoppat dubbelnolla i tre av tretton listade internationella starter och har aldrig klarat tiden i terrängen. I Ravenna i helgen som gick - som inte är listat hos FEI - och som var hans tredje start i trestjärnigt blev det åtta fel i den avslutande hoppningen.
 
Mycket interessant med input från någon som känner hingsten och har använt honom själva! :) Du får gärna pm'a mig namn på den norska ryttare som har köpt eran avkomma, om det är någon jag känner så vore det interessant att titta på den.

Har du någon förmening om vilken typ av sto han bör användast till?
Vad har du för sto?
 
Jag hade nog lyssnat på någon som ser väldigt mkt hästar i sporten.. misstänker starkt att @eventingmania är en sådan person!

Jag har inte sett så många avkommor, eller hört talas om i varje fall. Men jag tyckte MM var en fin häst när jag såg honom men sen vad han nedärver är ju en annan femma!

Dock har man idag inte råd med en häst som river om man vill nå dom högre placeringarna. Det hade jag tagit i beaktande om jag hade valt hingst.
 
Plenty of Magic har hoppat dubbelnolla i tre av tretton listade internationella starter och har aldrig klarat tiden i terrängen. I Ravenna i helgen som gick - som inte är listat hos FEI - och som var hans tredje start i trestjärnigt blev det åtta fel i den avslutande hoppningen.
Plenty of Magic representerade Sverige i unghäst-VM i fjol. Men det berodde kanske på att han var den minst dåliga av Sveriges unga FT-hästar, inte att han valdes ut tack vare bra resultat.
 

Liknande trådar

R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
40 597
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp