Midnattssol?

gillaj

Trådstartare
Funderar på att åka norröver i månadsskiftet juni-juli och undrar hur långt upp man måste åka för att det ska vara midnattssol?
Har aldrig varit längre norrut än till Dalarna och nu när jag snart fyller 50 tycker jag att det är dags. ;)

För att det ska vara på riktigt så måste du upp ovanför norra polcirkeln, men det duger utmärkt att hålla sig i Sverige iallafall.

Bra idé, Norrland är fint! Är ju inte alls partisk, oh nej *har särbon i Dorotea* :angel:

Östersund har nu ca 18h timmar sol/dag och Kiruna över 20h. Det är ju bara att kolla vart du kan tänka dig att åka men visst, ska det vara ordentligt är det ju Kiruna som gäller.

Tack ska ni ha. Jo, det är väl Kiruna vi funderar på. Ska leta på nåt lyxigt, billigt boende. Med god mat. :d

Kolla om de har mörkläggningsgardiner. Vissa har svårt för att sova när det är ljust.

jobbar just nu i Kiruna och äntligen börjar det bli vår.

Finns bla en pizzeria som gör vädigt goda pizzor. Ägaren tävlar i pizzabakning :-)

Midnattssol ska bara finnas ovan polcirkeln. En sanning med modifikation märker jag, när jag googlade :) http://sv.wikipedia.org/wiki/Midnattssol
Om du "bara" är ute efter ljust hela natten så funkar allt norr om Umeå (kanske södrare ut i Norrland också, har inte spenderat somrar där :) ), annars är det så långt norr ut som möjligt, om du inte tänker pricka in midsommar precis med din resa.

Funderar på att åka norröver i månadsskiftet juni-juli och undrar hur långt upp man måste åka för att det ska vara midnattssol?
Har aldrig varit längre norrut än till Dalarna och nu när jag snart fyller 50 tycker jag att det är dags. ;)
Södra Lappland fungerar om du ska fjällvandra så kan du se midnattsol, annars får du upp ovan polcirkeln. :)

Pajala! Såhär såg det ut runt 4 en natt i juli för ett par år sedan när jag gick hem

970633_10151404462411727_1663069280_n.jpg

Liknande trådar

Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
636
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 915
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 408
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka