Middagsrecept

DarkInNight

Trådstartare
Vad äter ni för middag ni som jobbar "kontorstider".
Jag ska börja på nytt jobb vilket kommer innebära längre dagar och kortare tid för middagslagning.
En halvtimme, max, får det ta. Ingredienserna ska kunna köpas i förväg.
Vi har glutenintolerans i hemmet, helst ej halvfabrikat.

Hjälp mig, jag måste lagra recept på bra mat! :) vad äter ni?

Jag ska börja på nytt jobb vilket kommer innebära längre dagar och kortare tid för middagslagning.

Vi äter rätt ofta ren/älgskav med potatis, snabbt och enkelt (potatisen kan förstås ta lite tid på sig. Andra gånger steker vi rökt kött (älg, ren, får) och kokar pasta till, mycket snabbt och gott. Jag har IBS och kan inte äta för mkt vetemjöl och tycker att det finns helt okej glutenfri pasta. Falafel är relativt snabbt om man köper kikärtor på burk/tetra.

Köttbullar och biffar kan man göra mycket av och frysa in så är det lätt att ta fram. Om man kommer ihåg att ta fram köttfärsen så att den tinat är köttfärsbiffar i ugn snabbt.

Skaffa en crock-pot :up: !

Ofta förberett kvällen innan, så att matlagningstiden blir lagom. Vissa rätter passar då helt enkelt inte "vardagen" utan de får man ta sig tid till på helger, semestrar eller andra mer lugna dagar.

Fisk eller kyckling i ugn.
Soppor, kan stoppa i det man har hemma av grönsaker etc
Omelett med goda fyllningar
Wok gärna med thai-stuk tex kyckling grönsaker med kokosmjölk. Ris eller quinoa till.
Äggröra med ost i. Tex bacon stekta champinjoner till.

Eller ha gjort storkok på helgen tex grytor som man kan värma på.

Brukar förbereda på helgen, elelr den dagen på veckan jag har tid. Just nu har det blivit en del pulled pork, långkok som håller. Äter i tortillas med guacamole eller till potatissallad tex.

Fransk potatissallad har jag förberett, så det bara är att steka kyckling eller halloumi när jag kommer hem.
Omelett, med det du har hemma i.
Grytor (också långkok gjort på helgen). Just nu på nöt eller linser.
Köttfärssås eller quornfärssås. Gör så det finns fryst, så det egentligen bara är att koka pasta till när man kommer hem.
Zuccinibiffar med kall sås och bulgur.
Tacos

Vi äter rätt ofta ren/älgskav med potatis, snabbt och enkelt (potatisen kan förstås ta lite tid på sig. Andra gånger steker vi rökt kött (älg, ren, får) och kokar pasta till, mycket snabbt och gott. Jag har IBS och kan inte äta för mkt vetemjöl och tycker att det finns helt okej glutenfri pasta. Falafel är relativt snabbt om man köper kikärtor på burk/tetra.

Köttbullar och biffar kan man göra mycket av och frysa in så är det lätt att ta fram. Om man kommer ihåg att ta fram köttfärsen så att den tinat är köttfärsbiffar i ugn snabbt.
Jag är svår med köttfärs, är gammal vegetarian som inte lyckad gilla köttfärs ännu. :p
Men det är en bra idé! Storkok på köttbullar, det betyder att jag måste hitta ett bra vegetarisk recept jag kan använda :up:

Fisk eller kyckling i ugn.
Soppor, kan stoppa i det man har hemma av grönsaker etc
Omelett med goda fyllningar
Wok gärna med thai-stuk tex kyckling grönsaker med kokosmjölk. Ris eller quinoa till.
Äggröra med ost i. Tex bacon stekta champinjoner till.

Eller ha gjort storkok på helgen tex grytor som man kan värma på.
Tack för många tips!
Vad brukar du göra för fisk och kyckling i ugn? ☺️

Brukar förbereda på helgen, elelr den dagen på veckan jag har tid. Just nu har det blivit en del pulled pork, långkok som håller. Äter i tortillas med guacamole eller till potatissallad tex.

Fransk potatissallad har jag förberett, så det bara är att steka kyckling eller halloumi när jag kommer hem.
Omelett, med det du har hemma i.
Grytor (också långkok gjort på helgen). Just nu på nöt eller linser.
Köttfärssås eller quornfärssås. Gör så det finns fryst, så det egentligen bara är att koka pasta till när man kommer hem.
Zuccinibiffar med kall sås och bulgur.
Tacos
Åh vad smart med fransk potatissallad! Det är ju jättegott :d
Jag har funderat på att göra i ordning under helgen, men har kommit fram till att det skulle inte fungera. På helgerna vill jag göra annat än att stå vid spisen :laugh:

Är de så bra alltså ? Jag har inte kollat upp dem ordentligt måste jag erkänna :o
Vad brukar du laga för något i den?

Jag har precis köpt en variant av croc pot och har inte ångrat mej. Jag startar den på morgonen och det är klart till middagen. Jag har en enkel modell utan timer då jag är hemma de flesta dagar men skulle nog rekommendera en timer om man ska vara borta.
Hittills har jag gjort kyckling både hel och filé, chilli, köttfärssås och grytor. Det finns en bra grupp för slökokare på Facebook.

Jag är svår med köttfärs, är gammal vegetarian som inte lyckad gilla köttfärs ännu. :p
Men det är en bra idé! Storkok på köttbullar, det betyder att jag måste hitta ett bra vegetarisk recept jag kan använda :up:

Jag tycker att färs är smidigt och vegetarisk lär ju funka lika bra. Ibland gör jag köttfärssås och fryser in för att ta fram när det behövs. Om du äter annat kött så är ju skav ruskigt smidigt, det behöver inte tina mer än så att det går att tälja tunna skivor av det.

Är de så bra alltså ? Jag har inte kollat upp dem ordentligt måste jag erkänna :o
Vad brukar du laga för något i den?
Jättebra :) ! Jag lagar väldigt många saker i min. Köttfärssås, chili con carne, soppor, hela kycklingar och till och med en anka, fläsklägg till rotmos (och sedan får man en supergod buljong till soppa nästa dag :d), pulled pork/kyckling till tacos, osv osv. Om du googlar lite så hittar du många bra sidor - både på engelska och svenska - där man kan hitta mumsiga recept och få inspiration.

Åh vad smart med fransk potatissallad! Det är ju jättegott :d
Jag har funderat på att göra i ordning under helgen, men har kommit fram till att det skulle inte fungera. På helgerna vill jag göra annat än att stå vid spisen :laugh:
Jag gjorde så förut att när jag väl lagade mat så lagade jag 2-3 rätter åt gången och gärna storkok. Så det tog ju inte mer tid att laga mat för veckan än det tog att laga söndagsmiddagen eftersom jag gjorde det samtidigt. Och sen värmer jag bara på maten den dagen det ska ätas. Bra storkok tycker jag att grytor och soppor är. Man kan ju göra det på nästan vad som helst beroende på vad man gillar och har hemma. Jag gillar lasange och är ju nästan alltid godare någon dag senare. Paj är enkelt också att göra och anpassa till det man gillar.

Stek purjolök och laxfilé i bitar, häll på CF saffran/tomat. Servera med ris, cocktailtomater och flingsalt. Supergott o enkelt!

Vad är det för maträtter du lagat hittills på arbetsdagar som du nu känner att du inte hinner med?

Nåt som e smidigt att frysa:

Stek paprika och halloumi i tärningar tillsammans med sojafärs. Blanda i soltorkade tomater och krydda med persilja (funkar jättebra med fryst), vitlökssalt, spiskummin, paprikapulver, salt o peppar. Rikligt med krydda!
Blanda i bulgur, (gärna den med nudelbitar) som fått koka med buljongtärning o lite olja.
Servera med tsatsiki!

Vad är det för maträtter du förbereder? :)

Lergryta för fisk, kyckling, kött är perfekt att förbereda. Sedan bara in i ugnen vid hemkomst och fixa en sallad, ris, potatis eller annat tillbehör till.

Andra rätter, lasagne färdiglagad utom sista gräddningssteget. Köttfärssås helt klar, bara koka pasta till.

Grilla kycklingfilé färdigt, blanda dressing, nästa dag montera en ceasarsallad Osv.

Mycket handlar om att förbereda och göra klart så mycket som möjligt av det moment som gör att tiden mellan hemkomst och servering blir för lång.

Ett konkret exempel. Hel kyckling i lergryta är lätt och blir alltid bra. Skär lök,lägg kycklingen på lökbädden, ta en hel vitlök och skär i två delar och fyll kycklingen med. Späcka skinnet på bröstdelen med ett kryddsmör dvs smör rört med någon baskrydda, som timjan, rosmarin, curry. Om man har hemma, kan man gå i med lite äpple morot eller annat. Låt stå i grytan över natten kallt. Den som kommer först hem sätter in 75 minuter i ugn 200 grader och ris/sallad till. Kyckling ska man kolla att man fått färdiglagad. Sås får man på köpet i grytan och dofterna i köket underbara.

Behöver det vara ännu fortare klart kanske man måste laga klart på kvällen och bara värma, men då blir det lite trist.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 511
Senast: Hajfisk
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 564
Senast: SiZo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 759
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama